Kursplan för

ADHD och associerade svårigheter - teori och praktik, 7,5 hp

ADHD and Associated Impairments - Theory and Practical Skills, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2024.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT24 , HT25
Kurskod
1QA141
Kursens benämning
ADHD och associerade svårigheter - teori och praktik
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Övriga ämnen 
Nivå 
Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Utbildningsnämnden CNS
Datum för fastställande
2023-12-13
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2024

Särskild behörighet

Minst 90 högskolepoäng. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.

Mål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • definiera vilka symtom som karaktäriserar ADHD
  • redogöra för de mest centrala teorierna inom ADHD-området 
  • utförligt beskriva hur ADHD är kopplat till andra diagnoser, samt till funktionsnivå i vardagen 
  • redogöra för hur olika faktorer (biologiska, psykologiska och sociala) samverkar med avseende på hur ADHD-symtom utvecklas över tid 
  • redogöra för hur olika yrkesgrupper inom förskola/skola och hälso- och sjukvårdsområdet (t.ex. logopeder, barnläkare) kan samverka med psykologer för att bättre förstå de behov som individer med ADHD har 
  • redogöra för och kritiskt diskutera för- och nackdelar med olika stödinsatser/behandlingar för att stödja individer med ADHD inom förskola, skola, arbetslivet och sjukvården. 

Innehåll

Kursen ger kunskap om vad de senaste årens forskning har visat vad gäller orsaker, symtom och stödåtgärder för individer med ADHD. Efter en inledande teoretisk genomgång har större delen av kursen ett mer praktiskt/ kliniskt perspektiv, med fokus på svårigheter i vardagen (t.ex. skolan, fritidsaktiviteter och sociala relationer). Kursen fokuserar även på de stödåtgärder i hemmet, skolan och klinik som har störst vetenskapligt stöd. Vid seminarier får studenterna diskutera praktiska exempel utifrån sin egen yrkes-/utbildningsbakgrund. Mellan föreläsningarna/seminarierna förväntas studenterna läsa in litteraturen och ta del av filmmaterial och poddar. Eftersom studenternas bakgrundskunskaper kommer att skilja sig åt relativt mycket, ges möjlighet att välja olika fördjupningsområden.

Arbetsformer

Undervisning sker digitalt online och via lärplattform i form av föreläsningar, seminarier och andra forum för diskussion.

Examination

Kursen examineras på följande sätt:

  • Obligatorisk aktiv närvaro vid seminarierna
  • Obligatorisk enskild skriftlig inlämningsuppgift
  • Obligatoriskt aktivt deltagande i digitalt diskussionsforum
  • Obligatoriska quiz

På kursen ges något av betygen U eller G. För betyget G krävs fullgörande av samtliga obligatoriska utbildningsinslag enligt anvisningar.

Frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag 
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i eller fullgjort de obligatoriska utbildningsinslagen, eller tagit igen frånvaro/ brister i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från eller ej fullgörande av ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Begränsning av antalet examinationstillfällen
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.

Möjlighet till undantag från kursplanens föreskrifter om examination 
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förhållningssätt får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Om kursen läggs ner eller genomgår stora förändringar kommer information om övergångsbestämmelser att anges här.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda för utbildning vid Karolinska Institutet. Resultat och eventuella åtgärder återförs till studenterna på kurswebb. 

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk kurslitteratur, i form av artiklar och annat lärandematerial, kommer att tillhandahållas via lärplattformen.