Artificiell intelligens inom mental hälso- och sjukvård, 3 hp
Artificial Intelligence in Mental Healthcare, 3 credits- Kurskod
- 1QA142
- Kursens benämning
- Artificiell intelligens inom mental hälso- och sjukvård
- Hp
- 3 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Övriga ämnen
- Nivå
- Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden CNS
- Datum för fastställande
- 2023-12-13
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden CNS
- Senast reviderad
- 2024-10-30
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2025
Särskild behörighet
Minst 60 hp. Dessutom krävs Engelska B/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Syftet med kursen är att introducera ämnet artificiell intelligens (AI) med fokus på teoretisk utveckling och praktisk tillämpning inom klinisk psykologi och psykiatri samt att stimulera till ett vetenskapligt förhållningssätt.
LÄRANDEMÅL
Efter avslutad kurs kommer studenten att kunna förstå möjligheter och utmaningar som samtida AI-verktyg erbjuder inom klinisk psykologi och psykiatri, inklusive:
Kunskap och förståelse
- Identifiera styrkor och begränsningar hos människan jämförd med maskiner och hur morgondagens kliniker kan vara en kombination av båda.
- Artikulera och diskutera etiska överväganden avseende utveckling samt implementering av AI-verktyg i kliniskt rutinarbete.
- Beskriva grundläggande koncept rörande konversationsagenter (chatbots) för onlinepsykoterapi.
- Ge andra exempel på AI-applikationer inom mental hälso- och sjukvård.
Färdigheter
- Uppmana (prompta) generativa AI-verktyg för att producera tal-till-text, text-till-text, samt text-till-visuella resultat.
- Bidra till utvecklingen av en prediktiv maskininlärningsmodell.
- I tal och skrift resonera om modellens styrkor och begränsningar avseende både lokal klinisk kontext och ur ett större samhälleligt perspektiv.
- identifiera och resonera om etiska utmaningar som kliniska AI-implementeringsexempel kan medföra.
Förhållningssätt
- Exponeras för lämplig vetenskaplig litteratur inom området AI-fokuserad digital hälsovård.
- Exponeras för och uppmuntras till kritisk kvalitetsgranskning av nämnda litteratur.
Innehåll
Kursen ger en tvärvetenskaplig synvinkel på såväl möjligheter som utmaningar med AI inom mental hälso- och sjukvård. Genom teori och verkliga exempel kommer studenterna att få insikt i de särskilda styrkorna och begränsningarna hos människor jämfört med maskiner. Fokusområden inkluderar konversationsagenter, självmordsprognostik och tillämpad maskininlärning för bättre skräddarsydd behandling, monitorering och vård. Dessa ämnen kommer också att studeras och diskuteras ur ett etiskt perspektiv. Föreläsningar kommer att stödjas av seminarier om banbrytande forskningsresultat. Interaktiva workshops kommer att erbjuda möjligheter både för teoretisk utveckling och praktisk konstruktion av AI-verktyg.
Arbetsformer
Arbetsformatet i kursen innefattar både lärarledd samt självständig undervisning. Den lärarledda undervisningen innefattar föreläsningar, workshops, en journal club med seminariediskussioner samt delar av grupprojektarbetet. Självstudier sker i form av egen läsning, reflektion, samt delar av grupprojektarbetet.
Grupprojektarbetet kommer att resultera i muntlig och skriftlig redovisning. Det kommer också finnas ett individuellt flervalsprov. Kontinuerlig inlärning stimuleras genom aktivt deltagande i diskussioner.
Examination
Kursen examineras genom ett flervalsprov och en grupprojektrapport, inklusive dess muntliga presentation. Kursen kommer att hållas på plats. Närvaro är obligatorisk. Möjlighet till omtentamen följer standardpraxis.
Frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i eller fullgjort de obligatoriska utbildningsinslagen, eller tagit igen frånvaro/ brister i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från eller ej fullgörande av ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att studenten inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Möjlighet till undantag från kursplanens föreskrifter om examination
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsinslag m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förhållningssätt får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Om kursen läggs ner eller genomgår stora förändringar kommer information om övergångsbestämmelser att anges här.
Övriga föreskrifter
Kursen erbjuds uteslutande på engelska.
Kursutvärdering kommer att utföras enligt de riktlinjer som fastställts för utbildningen vid Karolinska Institutet.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Obligatorisk litteratur
2023 URL: Länk Ingår i: Journal of medical ethics : journal of the Society for the study of medical ethics
2017 URL: Länk Ingår i: The behavioral and brain sciences : an international journal of current research and theory with open peer commentary
2015 URL: Länk Ingår i: Science
2010 URL: Länk Ingår i: Statistical science : a review journal of the Institute of Mathematical Statistics
Rekommenderad litteratur
Johanneshov : MTM, 2018 - 2 CD-R (56 tim., 19 min.) LIBRIS-ID:19hd9694zg2s7f70