Examensarbete i radiografi, 15 hp
Degree project in Radiography, 15 credits- Kurskod
- 1RS033
- Kursens benämning
- Examensarbete i radiografi
- Hp
- 15 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Radiografi
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
- Beslutande organ
- Programnämnd 6
- Datum för fastställande
- 2015-05-05
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden CLINTEC
- Senast reviderad
- 2018-04-10
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2018
Särskild behörighet
90 hp från Röntgensjuksköterskeprogrammet (samtliga kurser på termin 1-3), samt minst 15 hp från termin 4 samt kursen Vetenskapligt förhållningssätt och metoder för kvalitetsutveckling 3 (6 hp).
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- söka, kritiskt granska, analysera och skriftligt sammanfatta vetenskaplig litteratur inom området radiografi eller närligande områden av relevans för huvudområdet
- relatera fördjupade kunskaper och praktiska forskningsfärdigheter för huvudområdets fortsatta kunskapsutveckling
- kunna avgränsa och formulera ett forskningsproblem inom området radiografi som är relevant för yrkesutövningen som röntgensjuksköterska
- beskriva undersökningsdesign och metodval i förhållande till vald problemställning
- självständigt utifrån analys och tolkning, i skriftlig form sammanställa data i förhållande till problemställning och med ett vetenskapligt språk som används inom området radiografi
- visa förmåga att redovisa gällande forskningsetiska regler och följa god forskningssed
- ge konstruktiv kritik, som opponent, på annan students uppsats vid seminarium
- vid uppsatsens presentation vid seminarie uppvisa kritiskt, självkritiskt och reflekterande förhållningssätt i förhållande till egna och andras vetenskapliga frågeställningar
- i samband med egna uppsatsens seminariebehandling kunna sammanfatta och redogöra för uppsatsen delar med hjälp av en PowerPoint-presentation
- visa förmåga att identifiera behov av ytterligare kunskap och att såväl utveckla sin kompetens för huvudområdet radiografi
Innehåll
Kursen ges som näst sista kurs i programmets sk Vetenskapliga strimma, Vetenskapligt förhålningssätt och metoder för kvalitetsutveckling 1-4, där studenterna i föregående kurs skrivit en projektplan som redovisats och examinerats. Övriga kurser behandlar huvudområdet radiografi, dess vanligaste vetenskapliga metoder och aktuella vetenskapliga frågeställningar med fördjupad kunskap i kvantitativa- och kvalitativa metoder. "Vetenskapliga strimman" avslutas efter examensarbetet med att författarna presenterar och diskuterar sin uppsats vid en radiologisk klinik.
Kursen examensarbete inleds med att studenten tillsammans med handledare diskuterar studien utifrån den tidigare presenterade och godkända projektplanen. Därefter skall studenten under handledning genomföra en studie inkluderat forskningsprocessens alla delar, vilket inkuderar söka, sammanställa vetenskaplig litteratur, beskriva problemformulering, göra urval, insamla data med etablerad metod, välja analysmetod, beskriva ett resultat som sedan kan diskuteras mot tidigare forskning. Vid kursen producerar studenten en presentation som sedan används vid opponentskap och vid presentation på radiologisk klinik. Under processen skall studenten uppvisa en allt större självständighet och kritiskt förhållningssätt.
Utifrån huvudområdet radiografi kan uppsatsämnen behandla exempelvis:
- Metodutveckling av skilda radiografiska undersökningsmetoder och interventioner
- Optimerings- och strålskyddsaspekter vid radiografiska undersökningar och behandlingar
- Aspekter av patientupplevelser och patientinformation
- Studier av förändringar inom radiografin
Arbetsformer
Handledningen genomförs i gruppseminarier, med av programmet utsedd handledare. Gruppseminarierna innehåller tillfälle till diskussion om framsteg, motgångar, uppföljning av skrivprocessen med mera. Dessa tillfällen ger också handledare möjlighet att uppmuntra till självständigt- och kritiskt förhållningssätt. Fem obligatoriska grupptillfällen erbjuds under handledningsprocessen.
Utöver dessa gruppseminarier ges också möjlighet till enskild handledning.
Examination
Efter framläggande av uppsatsen, vid uppsatsseminariet, examineras uppnådda mål av utsedd examinator där uppsatsen utvärderas genom de riktlinjer för uppsats på grundnivå som återfinns vid Karolinska Institutet. Dessutom ingår att granska och återkoppla på annan students uppsats som också bedöms av examinator.
Följande betyg kan ges på respektiv del:
a) Respondentskap (försvar och diskussion av uppsats) kan erhålla betygen Underkänd eller Godkänd
b) Presentera och sammanfatta den egna uppsatsen under 20 min på svenska med stöd av en PowerPoint presentation. Presentationen kan erhålla betygen Underkänd eller Godkänd
c) Oppontenskap på annans uppsats kan erhålla betygen Underkänd eller Godkänd.
d) Skriftlig uppsats kan erhålla betygen Underkänd, Godkänd eller Välgodkänd.
Seminariet är ett tillfälle för återkoppling, möjlighet att komplettera ges efter seminariet. När slutversion inlämnas till examinator meddelas betyg på uppsatsen.
Betyg på hel kurs
För betyget Godkänd på hel kurs krävs Godkänt på samtliga delar enligt betygskriterier. För Väl Godkänd krävs Väl Godkänd på uppsatsen delar enligt betygskriterier.
Vid underkänt respondent- eller opponentskap (samt vid utebliven närvaro) kan skriftliga tilläggsuppgifter krävas av examinator. Underkänt examensarbete ska revideras och bedömas på nytt genom förnyad examination vid ett senare tillfälle enligt överenskommelse med handledare och examinator. Vid underkänd presentation fås en lista på vad som ska åtgärdas inför ett nytt presentationstillfälle som meddelas efter seminariet. Inlämningstider för reviderad uppsats följer tidpunkter för gängse omtentamenstillfällen under terminen.
Övergångsbestämmelser
Studenten har möjlighet att examineras enligt tidigare kursplan inom ett år efter det datum efter beslut tagits att kursen läggs ner eller genomgår större förändringar.
Övriga föreskrifter
Utvärdering av kursen kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för Utbildning vid Karolinska Institutet.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Uppsala : Hallgren & Fallgren, 2006
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 223 s. ISBN:9789144097329 LIBRIS-ID:18714387 Sök i biblioteket
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 328 s. ISBN:91-47-10051-6 LIBRIS-ID:12233128 Sök i biblioteket
Scion Publishing Limited, LIBRIS-ID:15988216
5., [moderniserade och rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 178 s. ISBN:9789144115450 LIBRIS-ID:19616911 Sök i biblioteket
4. rev. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2016 - 216 s. ISBN:9789127146549 LIBRIS-ID:18897539 Sök i biblioteket
3., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 286 s. ISBN:9789144094984 LIBRIS-ID:16600544 Sök i biblioteket
Medical statistics made easy, enkätboken, Att göra systematiska litteraturstudier och Kvalitativa metoder är litteratur utifrån vald design på uppsats.
Rekommenderad litteratur
Lund : Studentlitteratur, 1995 - 91 s. ISBN:91-44-49441-6 LIBRIS-ID:8353778 Sök i biblioteket
3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber, 2008 - 263, [1] s. ISBN:978-91-47-08460-9 LIBRIS-ID:10935499 URL: http://www.liber.se/productimage/large/4708460o.jpg Sök i biblioteket
3., omarb. uppl. : Lund : Liber, 2014 - 349 s. ISBN:9789147111510 LIBRIS-ID:16371593 Sök i biblioteket
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 328 s. ISBN:91-47-10051-6 LIBRIS-ID:12233128 Sök i biblioteket
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 181 s. ISBN:978-91-44-07323-1 LIBRIS-ID:13374004 Sök i biblioteket