Radiografi - verksamhetsförlagd utbildning 6, 7,5 hp
Radiography - clinical education 6, 7,5 credits- Kurskod
- 1RS045
- Kursens benämning
- Radiografi - verksamhetsförlagd utbildning 6
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Radiografi
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
- Beslutande organ
- Programnämnd 6 (Biomedicinsk analytiker- och Röntgensjuksköterskeprogrammen)
- Datum för fastställande
- 2011-04-18
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden CLINTEC
- Senast reviderad
- 2024-10-14
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2025
Särskild behörighet
För att vara behörig till högre termin, krävs det att studenten har tagit minst 15 högskolepoäng från närmsta föregående termin, samt alla högskolepoäng från tidigare terminer.
För tillträde till kursen krävs godkänt från kursen Radiografi - verksamhetsförlagd utbildning 4, 7,5 hp
Mål
Kursens mål är att studenten ska förvärvakunskaper och färdigheter inom röntgensjuksköterskans ansvarsområde i samband med datortomografiundersökningar, angiografier och interventioner, samt pediatrisk radiologi. Vidare är målet att studenten utvecklar sin förmåga att interagera med patienter i olika åldrar, deras anhöriga samt kollegor.
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- anpassa kommunikation och information utifrån patientens behov och ålder, samt förbereda och instruera patient och anhöriga i samband med undersökningar
- självständigt planera och utföra förekommande datortomografiundersökningar i sin helhet och inom rimlig tidsåtgång, samt värdera undersökningens kvalitet och göra korrigeringar vid behov
- motivera val av undersökningsmetod utifrån remiss- och patientinformation
- analysera och diskutera problem samt föreslå metoder eller åtgärder vid undersökningar som innebär högre svårighetsgrad eller komplexitet
- tillämpa aseptik och förbereda patient och utrustning för sterila ingrepp samt förklara och demonstrera Seldingermetoden
- assistera vid angiografi eller intervention med stöd av handledare
- förklara och tillämpa ett strålhygieniskt arbetssätt i samband med angiografier och interventioner beträffande bildkvalitet och patient- och personalstrålskydd
- redogöra för vanligt förekommande läkemedel och deras indikationer i samband med angiografi eller intervention
- förklara och tillämpa ett strålhygieniskt arbetssätt i samband med datortomografier och pediatrisk radiologi, beträffande bildkvalitet och patient- och personalstrålskydd
- förklara och motivera skillnader mellan barn- och vuxenradiologin
- bemöta patienter och deras anhöriga med ett professionellt förhållningssätt utifrån deras behov
- ge patienter adekvat omvårdnad i komplexa vårdmiljöer
- redogöra för dokumentation och rapportering av adekvat information enligt gällande författningar i samband med undersökning eller behandling
- visa god förmåga till samarbete med olika yrkesrepresentanter
Innehåll
Huvuddelen av kursen innebär färdighetsträning vid datortomografi samt vid verksamheten för angiografi och intervention. En mindre del är förlagd vid en barnradiologisk avdelning. Verksamhetsförlagd utbildning fokuserar på moment som berör värderingar, kunskaper och färdigheter så väl som kommunikativa aspekter och patientomvårdnad i samband med undersökningar eller behandlingar.
Angiografier och interventioner
För att få en helhetsuppfattning av syftet med och genomförandet av undersökningar och behandlingar, deltar studenten i alla moment med stöd av handledare. Detta innebär planering och förberedelse utifrån information i patientjournal och kommunikation med patient och personal, till genomförande och rapportering. Stor vikt läggs vid patientomvårdnad och kommunikation, läkemedel, sterildukning av material och övrig sterilhantering, åtgärder för strålskydd samt rapportering och dokumentation efter avslutad undersökning eller behandling.
Datortomografi
För att uppnå en självständig yrkesroll inom bild- och funktionsdiagnostik så deltar studenten i alla undersökningsmoment. . I detta ingår planering och förberedelse av både patienter och utrustning inför förekommande undersökningar samt genomförande av dessa i sin helhet utifrån information i patientjournal och instruktioner i metodbok. Förutom praktiskt utförande, innebär detta att studenten ska ha förståelse för vald metodik utifrån den individuella patientens behov.
Patientbemötande och omvårdnad samt kommunikativa färdigheter i kontakt med patienter, anhöriga och kollegor är väsentliga aspekter i samband med all verksamhet.
Pediatrisk radiologi
Studenter deltar i verksamheten inom röntgensjuksköterskans ansvarsområde för att utveckla en förståelse för de speciella kraven som det innebär att bemöta barn i olika åldrar och att kommunicera med dem och deras anhöriga. Ytterligare ett mål är att studenten förstår de skillnader som förekommer i metodik och diagnostik inom barn- och vuxenradiologin.
Arbetsformer
Förutom färdighetsträning ingår även studieuppgifter och seminarier i syfte att stimulera till aktivt kunskapssökande, problemlösning och förankring till vetenskap och evidens, samt att studenten ska erhålla en helhetsbild av metoder och reflektera över patientperspektiv.
Studenten skriver portfolio för att stödja den egna professionella utvecklingen.
Planering av de verksamhetsförlagda studierna sker i samråd med utsedd adjungerad klinisk lärare.
Examination
I slutbedömningen ingår en helhetsbedömning, kliniska praktiska moment samt studieuppgifter.
Den kliniska examinationen innebär att studenten genomför datortomografiundersökningar på patienter, bedömer bildmaterial som diagnostiskt underlag och motiverar vald metodik samt omvårdnadsåtgärder. Inom angiografier och interventioner gäller en praktisk examination av sterilklädsel och övrig sterilhantering. Studieuppgifter tillkommer.
Ett bedömningsformulär som delges studenten vid kursstart, används som underlag vid halvtidssamtal och slutbedömning.
Den verksamhetsförlagda utbildningen är obligatorisk och utgör 32 timmar per 1,5 högskolepoäng. Ersättning av frånvaro planeras i samråd med utsedd adjungerad klinisk lärare.
Studenten har rätt att genomgå kursens verksamhetsförlagda moment maximalt två gånger.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande, om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt, att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt, innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat.
I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.
I de fall kursen examineras genom hemtentamen alternativt inlämningsuppgifter ges ett senaste datum för inlämning av dessa, som anges vid kursintroduktionen. I de fall resultatet av bedömningen ger komplettering av uppgiften skall datum för senaste inlämning av denna anges. Konsekvensen av om studenten inte uppfyllt kraven för inlämning ges möjlighet att såväl lämna inlämningsuppgift som komplettering vid nästa kurstillfälle. Särskilda skäl kan beaktas i samband med inlämning av uppgiften.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas
Övergångsbestämmelser
Studenten har möjlighet att examineras enligt tidigare kursplan inom två år efter det datum då beslut togs att kursen läggs ner eller genomgår större förändringar.
Övriga föreskrifter
Utvärdering av kursen kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid Karolinska Institutet.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
6. ed. : St. Louis, Mo. : Mosby, cop. 2004 - xv, 447 s. ISBN:0-323-01937-4 LIBRIS-ID:9649937 Sök i biblioteket
3. ed. : Stuttgart : Thieme, 2010. - xiii, 378 p. ISBN:978-3-13-784203-3 LIBRIS-ID:11925829 Sök i biblioteket
3rd ed. : Stuttgart : Thieme, c2010 - xi, 388 p. ISBN:978-3-13-784203-3 LIBRIS-ID:11934526 Sök i biblioteket
2. ed., rev. and expanded : Stuttgart : Thieme, 2000 - ix, 262 s. ISBN:3-13-125502-1 (Stuttgart) LIBRIS-ID:3280404 Sök i biblioteket
3. ed., rev. and updated : Stuttgart : Thieme, cop. 2007 - viii, 247 s. ISBN:3-13-125603-6 (GTV) LIBRIS-ID:10322889 Sök i biblioteket
Stuttgart : Thieme, cop. 2007- - ix, 334 s. LIBRIS-ID:10446229 URL: https://lt.ltag.bibl.liu.se/login?url=http://www.thieme.com/SID2358701978210/ebooklibrary/flexibook/pubid-1997965084/index.html z Extern access endast anställda och studenter vid LiU
Kompletterande litteratur
2., [uppdaterade och omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 340 s. ISBN:978-91-44-02067-9 LIBRIS-ID:10302460 URL: http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/31851-02/height/320/width/320/bild.jpg Avser upplagan från år 2011. Sök i biblioteket
3rd ed. : Stuttgart : Thieme, c2010 - xi, 388 p. ISBN:978-3-13-784203-3 LIBRIS-ID:11934526 Sök i biblioteket
47. uppl. : Stockholm : Liber, 2016 - 892 s. ISBN:9789147112784 LIBRIS-ID:18723626 Sök i biblioteket