Kursplan för

Pedagogik och ledarskap, 7,5 hp

Pedagogic and leadership, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2025.
Kurskod
1RS060
Kursens benämning
Pedagogik och ledarskap
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Övriga ämnen 
Nivå 
GX - Grundnivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ
Utbildningsnämnden CLINTEC
Datum för fastställande
2024-10-14
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2025

Särskild behörighet

För att var behörig till högre termin krävs det att studenten har tagit minst 15 hp från närmsta föregående termin samt alla poäng från tidigare terminer. 

Mål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna leda och stödja lärandet hos patienter, anhöriga, studenter och kollegor med fokus på evidensbaserat arbetssätt och patientcentrerad vård. Studenten ska även kunna driva förbättringsprojekt för att optimera vårdprocesser och leda både sig själv och andra i utvecklingen av hälso- och sjukvården.

Efter avslutat kurs ska studenten kunna:

  • agera utifrån ledarskapsteorier för att stödja individers och gruppers utveckling,
  • ge och ta emot konstruktiv feedback,
  • demonstrera förmåga att effektivt organisera och leda vårdprocesser för att säkerställa bästa möjliga patientvård,
  • beskriva de lagar och riktlinjer som styr röntgensjuksköterskans praxis i Sverige,
  • identifiera områden för förbättring, planera evidensbaserade förändringar och säkerställa hög kvalitet genom kontinuerlig utvärdering och uppföljning
  • kommunicera med olika grupper för att främja förståelse och kompetensutveckling inom röntgensjuksköterskans verksamhetsområde,
  • utifrån aktuell forskning förklara effekterna av samverkan med andra yrkesgrupper i vårdteamet med fokus på hur detta bidrar till holistisk, etisk, hållbar eller samordnad vård.

Innehåll

 

Genom denna kurs och dess mål, aktiviteter och innehåll kommer studenterna att utveckla de kompetenser och färdigheter som krävs för att kunna fungera som effektiva ledare och pedagoger inom röntgensjuksköterskans arbetsområde.  

Kursens mål är att ge studenterna de kunskaper och färdigheter som krävs för att bli effektiva ledare och pedagoger inom röntgenområdet. Genom en kombination av praktiska övningar och teoretiska studier utvecklar studenterna sin förmåga att kommunicera, samarbeta och bidra till förbättringar inom vården. Under kursen får studenterna möjlighet att utveckla sina ledarskapsförmågor och pedagogiska kompetenser. Kursen fokuserar på att ge teoretiska verktyg och praktiska övningar för att kommunicera effektivt, samarbeta med andra professioner och aktivt bidra till kvalitetsförbättringar inom vården. 

Genom att analysera verkliga fall och delta i diskussioner får studenterna en djupare förståelse för komplexa vårdsituationer. Kursen behandlar även de relevanta lagar och riktlinjer som styr hälso- och sjukvården och röntgensjuksköterskans praxis i Sverige. Under kursen får studenterna möjlighet att också utveckla förmåga att analysera information och fatta välgrundade beslut samt identifiera och planera förbättringar inom vården.

 

Arbetsformer

Arbetsformer som förekommer är:

  • föreläsningar
  • gruppövningar
  • case-studier
  • workshop
  • självstudier

Workshop, gruppövningar och seminarier är obligatoriska. 

 

Examination

För att få godkänt på kursen så krävs godkänt deltagande på obligatoriska moment samt godkänd inlämningsuppgift och muntlig presentation.  
Föreligger inlämningsuppgifter ska dessa vara examinatorn tillhanda inom utsatt tid. 

Vid frånvaro från obligatoriska moment kan ersättningsuppgift erhållas om examinatorn anser att en sådan kan kompensera för försummat obligatoriskt moment. I annat fall får studenten ta igen momentet vid nästa kurstillfälle. 

Studenten har rätt till sammanlagt sex provtillfällen för att få godkänt resultat. Till kursen erbjuds tre examinationstillfällen - ett inom kursen samt två omtentamenstillfällen. Ytterligare tre tillfällen ges enligt samma upplägg i samband med nästa kurstillfälle. Om studenten behöver fler examinationstillfällen måste hen fylla i en blankett om dispensansökan för ytterligare examinationstillfälle och ansökan kommer endast beviljas där särskilda skäl föreligger.  

Om det föreligger särskilda skäl eller behov av anpassning för student med funktionsvariation, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform och möjlighet till komplettering. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas. 

 

Övergångsbestämmelser

Studenten har möjlighet att examineras enligt tidigare kursplan inom två år efter det datum då beslut tagits att kursen läggs ner eller genomgår större förändringar.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur övriga läromedel

Eftersom pedagogik och ledarskap fälten utvecklas kontinuerligt, finns det ingen obligatorisk litteratur. Studenter uppmanas att hitta för uppgiften relevanta artiklar och litteratur. Som stöd kan vi rekommendera följande:

Barth/Näsholm Motiverande samtal- MI, att hjälpa en människa till förändring på hennes egna villkor
Klang Söderkvist, Birgitta Patientundervisning
Jackson, Brad; Parry, Ken En mycket kortfattad, ganska intressant och någorlunda billig bok om att studera ledarskap Kumm, Björn
Wheelan, Susan A. Creating effective teams : a guide for members and leaders
Sharp, Lena Effektiv kommunikation för säkrare vård
Ehrenberg, A; Wallin, L (red) Omvårdnadens grunder : Ansvar och utveckling
Att skapa pedagogiska möten i medicin och vård Silén, Charlotte; Bolander Laksov, Klara