Vård vid ohälsa och sjukdom, 30 hp
Nursing in illness and disease, 30 credits- Kurskod
- 1SJ002
- Kursens benämning
- Vård vid ohälsa och sjukdom
- Hp
- 30 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- G1 - Grundnivå 1
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Medverkande institutioner
- Institutionen för laboratoriemedicin
- Beslutande organ
- Programnämnd 1
- Datum för fastställande
- 2011-06-14
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2021-12-09
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2017
Särskild behörighet
Tillträde till termin 3:
Samtliga kurser från termin 1
Termin 2: Godkänd bedömning från verksamhetsförlagd utbildning 9 hp (1SJ004)
Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten ska tillägna sig kunskaper om människans reaktioner vid ohälsa och sjukdom samt ha kunskaper om hur man förebygger, diagnostiserar, behandlar och följer upp vanligt förekommande ohälso- och sjukdomstillstånd för att ur ett helhets- och livscykelperspektiv, kunna identifiera, bedöma, tillgodose och utvärdera patientens individuella behov av omvårdnad och befrämja närståendes delaktighet.
Studenten ska även utveckla ett professionellt förhållningssätt gentemot patienten som unik individ. Därutöver ska studenten fördjupa sina kunskaper i farmakologi och mikrobiologi för att med hög patientsäkerhet kunna planera, genomföra och utvärdera omvårdnad. Studenten ska kunna utföra provtagningar och sjukvårdstekniska moment samt bereda och administrera läkemedel och även ha kunskap om utvärdering av läkemedlens effekter och bieffekter. Ytterligare mål är att studenten ska vidareutveckla sina kunskaper i vetenskaplig metodik och datainsamling.
Lärandemål
Moment 1: Omvårdnad vid ohälsa och sjukdom, 3 hp
Kunskap och förståelse
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- redogöra för omvårdnadsprocessens samtliga steg med beaktande av omvårdnadsteoretisk och evidensbaserad kunskap, samt lagstiftning och författningar
- bedöma, beskriva och analysera omvårdnadsbehov vid vanligt förekommande sjukdomar och ohälsa
- redogöra för den etiska betydelsen av relationer mellan patient och vårdare
- analysera och förklara uppkomst av vårdlidande
- beskriva principer för patientsäker informationsöverföring
- redogöra för lagar och författningar kring dokumentation
Moment 2: Verksamhetsförlagd utbildning, 9 hp
Färdighet och förmåga
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- utföra mätningar och bedömningar avseende t ex cirkulation, andning, sömn hud/vävnad, nutrition, elimination, smärta, kommunikationsförmåga samt aktivitet
- bedöma, analysera, genomföra, utvärdera och journalföra omvårdnad
- muntligt och skriftligt rapportera information gällande patientens vård
- muntligt och skriftligt informera patient och närstående utifrån deras individuella behov
- tillämpa evidensbaserad omvårdnad
- hantera läkemedel och medicinteknisk apparatur och utföra sjukvårdstekniska moment på ett korrekt och säkert sätt
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- utföra omvårdnad med respekt för patientens självbestämmande, integritet och värdighet med hänsyn till individens fysiska, psykiska, sociala och kulturella behov
- representera den egna professionen i interprofessionell samverkan
- kritiskt granska och värdera vårdrutiner och behov av förbättringsarbete
Moment 3: Vetenskapsteori och metod, 3 hp
Kunskap och förståelse
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- redogöra för vetenskaps- och kunskapsbegrepp relaterade till huvudområdet omvårdnad
- redovisa vanligt förekommande analysmetoder inom kvalitativ och kvantitativ design
Färdighet och förmåga
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- inhämta och förstå vetenskapliga publikationer avseende aktuell omvårdnadsforskning
- kritiskt granska riktlinjer och vårdprogram
- Tillämpa ett vetenskapligt språk, vedertagna skrivregler och referenshantering
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- analysera och kritiskt granska aktuell omvårdnadsforskning
Moment 4: Patofysiologi, 10 hp
Kunskap och förståelse
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- förklara grundläggande patofysiologiska mekanismer
- reflektera över etiologi, prevention, symtom, diagnos och behandling samt patofysiologi vid vanligt förekommande sjukdomstillstånd
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- analysera och diskutera risker och kvalitetsaspekter kring olika arbetsmetoder vid provtagning för att uppnå patientsäkerhet
- värdera resultat från laboratorieanalyser
Moment 5: Klinisk mikrobiologi, 2 hp
Kunskap och förståelse
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- beskriva och jämföra de vanligaste patogena mikroorganismerna i vården
- redogöra för vaccinationer och antibiotikabehandling vid vanliga infektioner
- förklara mekanismerna för uppkomst av antibiotikaresistens samt reflektera över förebyggande arbete för att motverka utveckling av antibiotikaresistens
- jämföra mikrobiologiska laboratorieanalyser och redogöra för dess betydelse för diagnostik
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- identifiera och diskutera risker med antimikrobiell behandling ur ett omvårdnads- och samhällsperspektiv
- värdera resultat från mikrobiologiska laboratorieanalyser
Moment 6: Farmakologi, 3 hp
Kunskap och förståelse
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- redogöra för läkemedel vid vanligt förekommande sjukdomstillstånd samt redogöra för hur läkemedlen utövar sin effekt, och hur de omsätts i kroppen
- redogöra för mekanismer samt reflektera över biverkningar och interaktioner vid användning av läkemedel vid vanligt förekommande sjukdomstillstånd
- söka information om läkemedel i olika informationskällor och vetenskapliga artiklar
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- identifiera och reflektera över läkemedelsrelaterade problem
Innehåll
I kursen studeras människans reaktioner vid ohälsa och sjukdom samt diagnostik, utredning, behandling och uppföljning. Med omvårdnadsprocessen som ram fördjupas kunskaper om patientens omvårdnadsbehov vid ohälsa och sjukdom samt hur dessa identifieras, bedöms, tillgodoses, utvärderas och journalförs. Sjukvårdstekniska moment samt beräkning, beredning, administrering av läkemedel och uppföljning av effekten studeras och tränas.
Den verksamhetsförlagda utbildningen består av en sammanhängande period inom somatisk slutenvård där studenten under handledning tränar att identifiera och bedöma omvårdnadsbehov, utföra och utvärdera omvårdnadsåtgärder. Studenten deltar i vanligt förekommande undersökningar och behandlingar relaterade till vanligt förekommande ohälso- och sjukdomstillstånd. Den vetenskapliga skolningen fördjupas genom studier av metoder för analys inom omvårdnadsvetenskap.
Kursen består av följande moment:
Moment 1: Omvårdnad vid ohälsa och sjukdom, 3 hp
Moment 2: Verksamhetsförlagd utbildning, 9 hp
Moment 3: Vetenskapsteori och metod, 3 hp
Moment 4: Patofysiologi, 10 hp
Moment 5: Klinisk mikrobiologi, 2 hp
Moment 6: Farmakologi, 3hp
Omvårdnad vid hälsa och sjukdom, 3.0 hp
- Omvårdnadsbegreppen lidande och värdighet
- Omvårdnad av patienter med långvarig sjukdom
- Observations- och mätinstrument avseende smärta, illamående, nutrition, trycksår, fallrisk och kognitiv förmåga
- Omvårdnadsprocessen och journalföring med fokus på omvårdnadsplanering (diagnostik, mål och åtgärder) samt uvärdering av planerade åtgärder vid vanligt förekommande sjukdomar och ohälsa
- Omvårdnad avseende cirkulation, andning, sömn, hud/vävnad, nutrition, elimination, smärta, kommunikationsförmåga samt aktivitet relaterade till ohälsa och sjukdom
- Omvårdnadsarbetets organisation
- Muntliga, skriftliga och elektroniska metoder för informationsöverföring-
- Förbättringskunskap
- Professionell utveckling med fokus på kommunikation och bemötande
- Interprofessionell samverkan
- Information utifrån patientens och den närståendes individuella behov
- Sjukvårdstekniska moment såsom intramuskulär injektion, infusion, perifer venkateter, urinkateter och nedläggning av enteral sond
- Aktuella lagar och författningar
- Läkemedelshantering
Verksamhetsförlagd utbildning, 9.0 hp
- Omvårdnadsprocessen och journalföring med fokus på omvårdnadsplanering (diagnostik, mål och åtgärder) samt uvärdering av planerade åtgärder vid vanligt förekommande sjukdomar och ohälsa
- Omvårdnad avseende cirkulation, andning, sömn, hud/vävnad, nutrition, elimination, smärta, kommunikationsförmåga samt aktivitet relaterade till ohälsa och sjukdom
- Omvårdnadsarbetets organisation
- Muntliga, skriftliga och elektroniska metoder för informationsöverföring-
- Förbättringskunskap
- Professionell utveckling med fokus på kommunikation och bemötande
- Interprofessionell samverkan
- Information utifrån patientens och den närståendes individuella behov
- Sjukvårdstekniska moment såsom intramuskulär injektion, infusion, perifer venkateter, urinkateter och nedläggning av enteral sond
- Aktuella lagar och författningar
- Läkemedelshantering
Vetenskapsteori och metod, 3.0 hp
- forskningsdesign
- metoder för dataanalys
- analys av vetenskapliga publikationer med fokus på metodbeskrivning
Patofysiologi, 10.0 hp
- Grundläggande patologi (cellskada, inflammation, läkning, tumörlära)
- Cirkulatoriska sjukdomar
- Respiratoriska sjukdomar
- Mag- och tarmkanalens sjukdomar
- Njursjukdomar och urogenitala sjukdomar
- Rörelseorganens sjukdomar
- Endokrina sjukdomar
- Neurologiska sjukdomar
- Reumatologiska sjukdomar
- Hematologiska sjukdomar
- Vätskebalansrubbningar
- Kliniskt kemiska analyser
- Smärta
Klinisk mikrobiologi, 2.0 hp
- De vanligaste sjukdomsframkallande mikroorganismerna; förekomst, smittspridning och hur de orsakar sjukdom
- Vanligaste infektionssjukdomarna; diagnos, symtom och val av antibiotika/antivirala medel:
- sårinfektioner
- neurologiska infektioner
- luftvägsinfektioner
- mag-tarminfektioner
- urinvägsinfektioner
- sexuellt överförbara infektioner
Farmakologi, 3.0 hp
- Läkemedel vid:
- cirkulatoriska sjukdomar
- respiratoriska sjukdomar
- infektionssjukdomar
- mag-tarmkanalens sjukdomar
- endokrina sjukdomar
- reumatologiska sjukdomar
- smärttillstånd
Arbetsformer
Kursens olika moment integreras under arbetsformer som syftar till att understödja studentens självstyrda och kollaborativa lärande och till att träna ett vetenskapligt förhållningssätt vilket innebär aktivt kunskapssökande, problemlösning och kritisk reflektion. I denna kurs förekommer föreläsningar, seminarier, grupparbeten, laborationer, litteraturstudier, studentportfölj, färdighetsträning och verksamhetsförlagd utbildning (VFU).
Distansutbildningen är IT-baserad och bygger på självständigt och kollaborativt lärande. Olika arbetsformer såsom individuella studieuppgifter, arbete i grupp, virtuella diskussioner och seminarier samt föreläsningar förekommer. Lärarstöd ges via IT-baserad lärandeplattform. Antalet fysiska kursträffar är begränsat till max 2 dagar/7,5 hp under teoretiska moment.
Den verksamhetsförlagda utbildningen om 6 veckor är förlagd till vårdavdelningar inom somatisk slutenvård. Den verksamhetsförlagda utbildningen omfattar ca 40 timmar/vecka (heltidsstudier) varav ca 32 timmar/vecka är obligatorisk schemalagd förlagd till vårdavdelning där handledning och reflektion individuellt och/eller i grupp ingår. Dag-, kvälls-, natt- och helgpass förekommer samt även röda dagar i förekommande fall. Student har ej rätt att komprimera den verksamhetsförlagda utbildningen. Studenten följer handledares schema om inte annat anges.
Examination
Moment 1 och 2 examineras individuellt genom skriftlig examination samt examination av sjukvårdstekniska moment.
Under den verksamhetsförlagda utbildningen (moment 2) sker en individuell examination av sjukvårdstekniska moment. Dessutom sker fortlöpande bedömning av studentens prestationer. Halvtids- och slutbedömning genomförs. Yrkeshandledare och/eller adjungerad klinisk adjunkt ger underlag för bedömning enligt fastställt bedömningsformulär för verksamhetsförlagd utbildning. Vid risk för underkännande ska senast vid halvtidsbedömningen ansvarig universitetslärare i samråd med yrkeshandledare och student upprätta en skriftlig planering för den fortsatta verksamhetsförlagda utbildningen.
Moment 3 examineras genom individuell skriftlig examination.
Moment 4 examineras individuellt genom skriftliga och muntliga examinationer.
Moment 5 examineras genom individuell skriftlig examination.
Moment 6 examineras genom individuell skriftlig examination
Deltagande i seminarier, grupparbeten, laborationer och VFU är obligatoriskt.
För godkänd kurs krävs att lärandemålen är uppfyllda, vilket innebär godkänt resultat i moment 1-6 samt aktivt deltagande i obligatoriska delar. För väl godkänd kurs krävs dessutom väl godkänt resultat i moment 1 och 3 samt i ytterligare två moment. Betyg sätts av examinator.
Frånvaro från obligatorisk del kan kompenseras med ersättningsuppgift om kursansvarig så bedömer. Resultat för kursen/delmoment kan endast registreras om obligatoriskt moment eller ersättningsuppgift genomförts.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan dock erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.
Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.
För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.
Underkänd verksamhetsförlagd utbildning får endast genomföras ytterligare en gång.
Övergångsbestämmelser
Kursen är nedlagd och gavs för sista gången VT18. Examination enligt denna kursplan ges sista gången VT23 för studenter som inte fullföljt kursen med godkänt resultat.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning .
Litteratur och övriga läromedel
Moment 1 och 2
5., [utök.] uppl. : Stockholm : Gothia :b Svensk sjuksköterskeförening, 2009 - 176 s. ISBN:978-91-7205-644-2 LIBRIS-ID:11303017 Sök i biblioteket
Stockholm : Liber, 2009 - 823 s. ISBN:978-91-47-09938-2 LIBRIS-ID:11741634 Valda delar Sök i biblioteket
3. uppl. : Studentlitteratur AB, 2011 - 208 s. ISBN:91-44-05644-3 LIBRIS-ID:12118369 Sök i biblioteket
Inera AB, URL: Länk Valda delar
2., [uppdaterade] uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 572 s. ISBN:978-91-47-09419-6 (inb.) LIBRIS-ID:12087275 Sök i biblioteket
3.,[utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 245 s. ISBN:978-91-44-04008-0 LIBRIS-ID:12294621 Sök i biblioteket
2., [uppdaterade] uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 534 s. ISBN:978-91-47-09920-7 (inb.) LIBRIS-ID:12239794 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 590 s. ISBN:978-91-44-07135-0 LIBRIS-ID:13537457 Sök i biblioteket
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2012 - 334, [2] ISBN:91-27-13093-2 (inb.) LIBRIS-ID:11926826 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2007 - 239, [1] s. ISBN:978-91-47-05353-7 LIBRIS-ID:10331476 Sök i biblioteket
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 631 s. ISBN:9789144083537 LIBRIS-ID:16610835 Sök i biblioteket
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 812 s. ISBN:9789144083551 LIBRIS-ID:16610836 Sök i biblioteket
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 539 s. ISBN:9789144083544 LIBRIS-ID:16610857 Sök i biblioteket
3., [utök. och rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 559 s. ISBN:9789144108407 LIBRIS-ID:18119631 Sök i biblioteket
Moment 3
3. uppl. : Studentlitteratur AB, 2011 - 208 s. ISBN:91-44-05644-3 LIBRIS-ID:12118369 Sök i biblioteket
8. ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, [2013] cop. 2014 - xviii, 493 s. ISBN:9781451176797 LIBRIS-ID:13983290 Sök i biblioteket
Moment 4
2009 - London : Hodder Arnold ISBN:ISBN 0-340-95003-X (pbk) Sök i biblioteket
2., omarb. utg. : Stockholm : Natur och kultur, 1996 - 188 s. ISBN:91-27-06467-0 LIBRIS-ID:8348361 Sök i biblioteket
8. ed. : St. Louis, Mo. : Elsevier/Mosby, cop. 2011 - 2 v. (various pagings) ISBN:978-0-323-06580-1 (single v. : hard cover : alk. paper) LIBRIS-ID:12142228 Sök i biblioteket
Moment 5
1. uppl. : Stockholm : Norstedt, 2010 - 413 s. ISBN:978-91-1-302283-3 LIBRIS-ID:11506698 Sök i biblioteket
Moment 6
2., [uppdaterade och aktualiserade] utg. : Stockholm : Natur och kultur, 2004 - 423 s. ISBN:91-27-09867-2 (inb.) LIBRIS-ID:9669179 Sök i biblioteket
Stockholm : Natur och kultur, 2001 - 273 s. ISBN:91-27-07715-2 (inb.) LIBRIS-ID:8240046 Sök i biblioteket