Vetenskapsteori och metod, 4,5 hp
Scientific Theory and Research Methods, 4,5 credits- Kurskod
- 1SJ007
- Kursens benämning
- Vetenskapsteori och metod
- Hp
- 4,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- G1 - Grundnivå 1
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Programnämnd 1
- Datum för fastställande
- 2011-09-05
- Reviderad av
- Programnämnd 1
- Senast reviderad
- 2013-10-21
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2012
Särskild behörighet
Tillträde från Termin 3 till Termin 4: Totalt 60 hp från termin 1 och 2 samt minst 15 hp från termin 3, varav 9 hp ska utgöras av verksamhetsförlagd utbildning, ska vara godkända.
Mål
Kursens mål är att studenten ska förvärva kunskaper om metoder för datainsamling och dataanalys samt fördjupa sina kunskaper i vetenskaplig metodik genom att planera, genomföra samt skriftligt och muntligt presentera ett mindre empiriskt arbete inom omvårdnad.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- redogöra för vanligt förekommande metoder för insamling och analys av data
- redogöra för de vanligaste kvalitetsbegreppen för kvantitativ respektive kvalitativ ansats
Färdighet och förmåga
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- samla in, analysera och presentera resultat utifrån ett omvårdnadsrelevant formulerat syfte/mål
- redovisa arbetet skriftligt och muntligt med vetenskaplig noggrannhet, i form av en rapport
- i skrift formulera en kritisk analys av en rapport författad av andra kurskamrater
- tillämpa och föra ett kritiskt resonemang vad gäller det vetenskapliga språket, vedertagna skrivregler och referenshantering
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- visa ett kritiskt förhållningssätt till och argumentera för val av problemområde, forskningsfråga, design och metod för det genomförda arbetet
- göra forskningsetiska överväganden i samband med datainsamling, dataanalys och resultatredovisning
Innehåll
Den vetenskapliga skolningen fördjupas genom bearbetning av metoder för dataanalys av betydelse inom omvårdnad samt genom planering och genomförande av ett mindre empiriskt arbete i omvårdnad.
- Kvantitativ och kvalitativ ansats
- Insamling och analys av data
- Introduktion till parametrisk och icke-parametrisk statistik
- Kvalitativ innehållsanalys
- Validitet, reliabilitet, giltighet och tillförlitlighet
- Vetenskapligt arbetssätt
Arbetsformer
Arbetet genomförs i grupp omfattande tre studenter. Kursens arbetsformer syftar till att understödja studentens självstyrda och kollaborativa lärande och till att träna ett vetenskapligt förhållningssätt vilket innebär aktivt kunskapssökande, problemlösning och kritisk reflektion. I denna kurs förekommer föreläsningar, seminarier, grupparbeten, litteraturstudier, studentportfölj och färdighetsträning. Deltagande i seminarier, grupparbeten och färdighetsträning är obligatoriskt. Vid frånvaro från obligatoriska delar sker kompensation i samråd med examinator.
Distansutbildningen är IT-baserad och bygger på självständigt och kollaborativt lärande. Olika arbetsformer såsom individuella studieuppgifter, arbete i grupp, virtuella diskussioner och seminarier samt föreläsningar förekommer. Lärarstöd ges via IT-baserad lärandeplattform.
Examination
Kursen examineras individuellt genom skriftliga och muntliga examinationer.
För godkänd kurs krävs att lärandemålen är uppfyllda. För väl godkänd kurs krävs dessutom att det empiriska arbetet uppfyller uppsatta kriterier för väl godkänt. Betyg sätts av examinator.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan dock erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.
Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.
För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det ges tre ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Lund : Studentlitteratur, 2003 - 275 s. ISBN:91-44-03123-8 : 435:00 LIBRIS-ID:9080165 URL: övningsmaterial Sök i biblioteket
1 : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 210 pp ISBN:9789144001555 valda delar Sök i biblioteket
7., [updated] ed. : Philadelphia PA : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, cop. 2010 - xiv, 610 s. ISBN:978-0-7817-8153-4 (alk. paper) LIBRIS-ID:11309659 Sök i biblioteket
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2006 - 172 s. ISBN:91-44-04578-6 LIBRIS-ID:10119422 valda delar Sök i biblioteket
Rekommenderad litteratur
Vetenskaplig teori och metod : från idé till examination inom omvårdnad
Henricson, Maria
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 590 s.
ISBN:978-91-44-07135-0 LIBRIS-ID:13537457