Kursplan för

Vetenskapsteori och metod, 4,5 hp

Scientific Theory and Research Methods, 4,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT12 , VT16
Kurskod
1SJ007
Kursens benämning
Vetenskapsteori och metod
Hp
4,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
G1 - Grundnivå 1 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Programnämnd 1
Datum för fastställande
2011-09-05
Reviderad av
Programnämnd 1
Senast reviderad
2013-10-21
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2012

Särskild behörighet

Tillträde från Termin 3 till Termin 4: Totalt 60 hp från termin 1 och 2 samt minst 15 hp från termin 3, varav 9 hp ska utgöras av verksamhetsförlagd utbildning, ska vara godkända.

Mål

Kursens mål är att studenten ska förvärva kunskaper om metoder för datainsamling och dataanalys samt fördjupa sina kunskaper i vetenskaplig metodik genom att planera, genomföra samt skriftligt och muntligt presentera ett mindre empiriskt arbete inom omvårdnad.

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- redogöra för vanligt förekommande metoder för insamling och analys av data
- redogöra för de vanligaste kvalitetsbegreppen för kvantitativ respektive kvalitativ ansats


Färdighet och förmåga
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- samla in, analysera och presentera resultat utifrån ett omvårdnadsrelevant formulerat syfte/mål
- redovisa arbetet skriftligt och muntligt med vetenskaplig noggrannhet, i form av en rapport
- i skrift formulera en kritisk analys av en rapport författad av andra kurskamrater
- tillämpa och föra ett kritiskt resonemang vad gäller det vetenskapliga språket, vedertagna skrivregler och referenshantering

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- visa ett kritiskt förhållningssätt till och argumentera för val av problemområde, forskningsfråga, design och metod för det genomförda arbetet 
- göra forskningsetiska överväganden i samband med datainsamling, dataanalys och resultatredovisning

Innehåll

Den vetenskapliga skolningen fördjupas genom bearbetning av metoder för dataanalys av betydelse inom omvårdnad samt genom planering och genomförande av ett mindre empiriskt arbete i omvårdnad.

- Kvantitativ och kvalitativ ansats
- Insamling och analys av data
- Introduktion till parametrisk och icke-parametrisk statistik
- Kvalitativ innehållsanalys
- Validitet, reliabilitet, giltighet och tillförlitlighet
- Vetenskapligt arbetssätt

Arbetsformer

Arbetet genomförs i grupp omfattande tre studenter. Kursens arbetsformer syftar till att understödja studentens självstyrda och kollaborativa lärande och till att träna ett vetenskapligt förhållningssätt vilket innebär aktivt kunskapssökande, problemlösning och kritisk reflektion. I denna kurs förekommer föreläsningar, seminarier, grupparbeten, litteraturstudier, studentportfölj och färdighetsträning. Deltagande i seminarier, grupparbeten och färdighetsträning är obligatoriskt. Vid frånvaro från obligatoriska delar sker kompensation i samråd med examinator.

Distansutbildningen är IT-baserad och bygger på självständigt och kollaborativt lärande. Olika arbetsformer såsom individuella studieuppgifter, arbete i grupp, virtuella diskussioner och seminarier samt föreläsningar förekommer. Lärarstöd ges via IT-baserad lärandeplattform.

Examination

Kursen examineras individuellt genom skriftliga och muntliga examinationer.

För godkänd kurs krävs att lärandemålen är uppfyllda. För väl godkänd kurs krävs dessutom att det empiriska arbetet uppfyller uppsatta kriterier för väl godkänt. Betyg sätts av examinator.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan dock erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.

Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.

För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.

Övergångsbestämmelser

För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det ges tre ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Ejlertsson, Göran Statistik för hälsovetenskaperna
Granskär, Monica; Höglund-Nielsen, Birgitta Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård
Polit, Denise F.; Beck, Cheryl Tatano Essentials of nursing research : appraising evidence for nursing practice
Willman, Ania; Stoltz, Peter; Bahtsevani, Christel Evidensbaserad omvårdnad : en bro mellan forskning och klinisk verksamhet

Rekommenderad litteratur

Vetenskaplig teori och metod : från idé till examination inom omvårdnad

Henricson, Maria

1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 590 s.

ISBN:978-91-44-07135-0 LIBRIS-ID:13537457