Problem, design, metod och analys - forskningsprocessens konkreta tillämpning, 7,5 hp
Advancement in the research process and its application, 7,5 credits- Kurskod
- 1SJ014
- Kursens benämning
- Problem, design, metod och analys - forskningsprocessens konkreta tillämpning
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Programnämnd 1
- Datum för fastställande
- 2012-03-01
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2021-12-09
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2012
Särskild behörighet
90 hp från termin 1-3 på sjuksköterskeprogrammet samt minst 15 hp från termin 4 varav 7,5 hp ska vara verksamhetsförlagd utbildning.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten ska förvärva fördjupade kunskaper om forskningsprocessens alla steg med fokus på omvårdnad. Härvid avses såväl teoretiska som tillämpande kunskaper. Under fältstudier i forskargrupper skall studenten tillägna sig sådan förmåga och färdighet som fordras för att ta del av och delta i utvecklingsarbete och forskning med ett fördjupat vetenskapligt, kritiskt reflekterande och forskningsetiskt förhållningssätt.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- visa fördjupad kunskap om och argumentera förhållandet mellan problematisering och val av design och metod i ett forskningsprojekt i relation till studiens relevans
- vetenskapligt argumentera vanliga begrepp i forskningen såsom design, reliabilitet, validitet, tillförlitlighet, power, generalisering, överförbarhet, randomisering och urval
Färdighet och förmåga
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- kritiskt granska och värdera vetenskaplig litteratur och forskning och visa förmåga att diskutera och värdera forskningsresultat samt dess relevans för tillämpning
- visa färdighet att kommunicera forskningsresultat och dess roll i samhället
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- identifiera och reflektera över forskningsetiska aspekter i vetenskaplig litteratur och forskning
- kritiskt granska och kreativt diskutera forskningsresultat
- kritiskt granska och värdera val av vetenskapligt angreppssätt inom ett specifikt projekt
Innehåll
I kursen studeras och fördjupas forskningsprocessen främst genom fältstudier i en forskargrupp och i ett specifikt forskningsprojekt. Forskaren roll, förhållningssätt och arbetssätt analyseras under fältstudierna samt i möten med andra forskare.
o Forskningsprocessen
o Vetenskapsteoretiska perspektiv
o Forskningsetik
o Analys av data
o Att söka forskningsanslag
o Att kommunicera forskning
o Evidensbaserad omvårdnad, tillämpning av forskningsresultat
o Etiska, sociokulturella samt genus- och jämställdhetsaspekter i forskning
o Forskarens roll och ansvar, skyldigheter och rättigheter
o Tvärvetenskaplig forskning
o Translationell forskning
Arbetsformer
Kursen är campusförlagd eftersom den kopplas till deltagande i forskargrupper och forskningsaktiviteter på sektionen för omvårdnad. Kursens integrerar olika arbetsformer som syftar till att understödja studentens självstyrda och kollaborativa lärande och tränar ett vetenskapligt förhållningssätt vilket innebär aktivt kunskapssökande, problemlösning och kritisk reflektion. I denna kurs förekommer föreläsningar, seminarier, grupparbeten, litteraturstudier, studentportfölj, och fältstudier i ett omvårdnadsforskningsprojekt. Fältstudierna om 3 veckor är förlagd till en forskargrupp spritt över kursens veckor och integreras med seminarier och grupparbeten.
Examination
Kursens examineras genom en individuell skriftlig hemtentamen.
För godkänt krävs godkänt resultat i den skriftliga tentamen och deltagande i obligatoriska delar. För väl godkänd kurs krävs väl godkänt på den skriftliga tentamen och deltagande i obligatoriska delar. Betyg sätts av examinator.
Deltagande i seminarier, grupparbeten och fältstudier är obligatoriskt. Vid frånvaro från obligatoriska delar sker kompensation i samråd med examinator.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan dock erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.
Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.
För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
Övergångsbestämmelser
Kursen är nedlagd.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Litteratur och övriga läromedel
7., [updated] ed. : Philadelphia PA : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, cop. 2010 - xiv, 610 s. ISBN:978-0-7817-8153-4 (alk. paper) LIBRIS-ID:11309659 Sök i biblioteket
3. uppl. : Studentlitteratur AB, 2011 - 208 s. ISBN:91-44-05644-3 LIBRIS-ID:12118369 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 210 s. ISBN:978-91-44-00155-5 LIBRIS-ID:10654117 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2003 - 275 s. ISBN:91-44-03123-8 : 435:00 LIBRIS-ID:9080165 URL: övningsmaterial Sök i biblioteket