Kursplan för

Problem, design, metod och analys - forskningsprocessens konkreta tillämpning, 7,5 hp

Advancement in the research process and its application, 7,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Kurskod
1SJ014
Kursens benämning
Problem, design, metod och analys - forskningsprocessens konkreta tillämpning
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
G2 - Grundnivå 2 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Programnämnd 1
Datum för fastställande
2012-03-01
Reviderad av
Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad
2021-12-09
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2012

Särskild behörighet

90 hp från termin 1-3 på sjuksköterskeprogrammet samt minst 15 hp från termin 4 varav 7,5 hp ska vara verksamhetsförlagd utbildning.

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten ska förvärva fördjupade kunskaper om forskningsprocessens alla steg med fokus på omvårdnad. Härvid avses såväl teoretiska som tillämpande kunskaper. Under fältstudier i forskargrupper skall studenten tillägna sig sådan förmåga och färdighet som fordras för att ta del av och delta i utvecklingsarbete och forskning med ett fördjupat vetenskapligt, kritiskt reflekterande och forskningsetiskt förhållningssätt.

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:

- visa fördjupad kunskap om och argumentera förhållandet mellan problematisering och val av design och metod i ett forskningsprojekt i relation till studiens relevans
- vetenskapligt argumentera vanliga begrepp i forskningen såsom design, reliabilitet, validitet, tillförlitlighet, power, generalisering, överförbarhet, randomisering och urval

Färdighet och förmåga
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:

- kritiskt granska och värdera vetenskaplig litteratur och forskning och visa förmåga att diskutera och värdera forskningsresultat samt dess relevans för tillämpning
- visa färdighet att kommunicera forskningsresultat och dess roll i samhället

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:

- identifiera och reflektera över forskningsetiska aspekter i vetenskaplig litteratur och forskning
- kritiskt granska och kreativt diskutera forskningsresultat
- kritiskt granska och värdera val av vetenskapligt angreppssätt inom ett specifikt projekt

Innehåll

I kursen studeras och fördjupas forskningsprocessen främst genom fältstudier i en forskargrupp och i ett specifikt forskningsprojekt. Forskaren roll, förhållningssätt och arbetssätt analyseras under fältstudierna samt i möten med andra forskare.

o Forskningsprocessen
o Vetenskapsteoretiska perspektiv
o Forskningsetik
o Analys av data
o Att söka forskningsanslag
o Att kommunicera forskning
o Evidensbaserad omvårdnad, tillämpning av forskningsresultat
o Etiska, sociokulturella samt genus- och jämställdhetsaspekter i forskning
o Forskarens roll och ansvar, skyldigheter och rättigheter
o Tvärvetenskaplig forskning
o Translationell forskning

Arbetsformer

Kursen är campusförlagd eftersom den kopplas till deltagande i forskargrupper och forskningsaktiviteter på sektionen för omvårdnad. Kursens integrerar olika arbetsformer som syftar till att understödja studentens självstyrda och kollaborativa lärande och tränar ett vetenskapligt förhållningssätt vilket innebär aktivt kunskapssökande, problemlösning och kritisk reflektion. I denna kurs förekommer föreläsningar, seminarier, grupparbeten, litteraturstudier, studentportfölj, och fältstudier i ett omvårdnadsforskningsprojekt. Fältstudierna om 3 veckor är förlagd till en forskargrupp spritt över kursens veckor och integreras med seminarier och grupparbeten.

Examination

Kursens examineras genom en individuell skriftlig hemtentamen.
För godkänt krävs godkänt resultat i den skriftliga tentamen och deltagande i obligatoriska delar. För väl godkänd kurs krävs väl godkänt på den skriftliga tentamen och deltagande i obligatoriska delar. Betyg sätts av examinator.

Deltagande i seminarier, grupparbeten och fältstudier är obligatoriskt. Vid frånvaro från obligatoriska delar sker kompensation i samråd med examinator.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan dock erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.

Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.

För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.

Övergångsbestämmelser

Kursen är nedlagd.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Litteratur och övriga läromedel

Polit, Denise F.; Beck, Cheryl Tatano Essentials of nursing research : appraising evidence for nursing practice
Willman, Ania; Stoltz, Peter; Bahtsevani, Christel Evidensbaserad Omvårdnad
Granskär, Monica; Höglund-Nielsen, Birgitta Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård
Ejlertsson, Göran Statistik för hälsovetenskaperna