Forskningsmetodik, 6 hp
Research Methods, 6 credits- Kurskod
- 1SJ020
- Kursens benämning
- Forskningsmetodik
- Hp
- 6 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- G1 - Grundnivå 1
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden NVS
- Datum för fastställande
- 2017-10-25
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2021-03-31
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2021
Särskild behörighet
Tillträde till termin 2:
Moment 1: Forskningsmetodik, 3 hp och genomförda fältstudier i kursen Sjuksköterskans profession och omvårdnad som vetenskap (1SJ010) samt Moment 3: Kliniska färdigheter i kursen Anatomi och fysiologi (1SJ019).
Mål
Det övergripande målet med kursen är att studenterna ska erhålla grundläggande kunskaper om vetenskapliga metoder och förstå hur vetenskapliga metoder ligger till grund för forskningsresultat och evidensbaserad omvårdnad.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- identifiera ett omvårdnadsrelevant problem
- beskriva och förklara vanligt förekommande designer och metoder för urval, datainsamling och dataanalys
- redogöra för hur forskningsresultat kan ligga till grund för evidensbaserad omvårdnad
Färdighet och förmåga
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- planera, genomföra, presentera och utvärdera projektarbete i gruppsamverkan
- visa förmåga att genomföra informationssökning av vetenskapliga studier relevanta för omvårdnad
- tillämpa ett vetenskapligt språk, vedertagna skrivregler och referenshantering
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
- kritiskt granska aktuell omvårdnadsforskning utifrån forskningsprocessen
- värdera forskningsetiska aspekter utifrån vanligt förekommande designer och metoder
Innehåll
- Begreppet evidensbaserad omvårdnad
- Problemformulering och syfte
- Forskningsdesign
- Metoder för kvalitativ och kvantitativ datainsamling och urval
- Grundläggande deskriptiv och analytisk statistik
- Grundläggande kvalitativa analysmetoder
- Granskning av vetenskapliga studier utifrån forskningsprocessen
- Informationssökningsprocessen
- Principer för forskningsetik
- Projektarbete i gruppsamverkan
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är aktivt kunskapssökande, problemlösning och kritisk reflektion.
I denna kurs förekommer föreläsningar, seminarier, litteraturstudier, workshops och ett digitalt test. Det kollaborativa lärandet sker i form av ett flertal projektarbeten som utförs i grupp och redovisas under seminarierna.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska lärandeaktiviteter kan tas igen. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.
Distansutbildningen är nätbaserad och bygger på självständigt och kollaborativt lärande. Olika arbetsformer såsom individuella studieuppgifter, projektarbeten, arbete i grupp, virtuella diskussioner, webinarier, workshops, samt föreläsningar förekommer. Lärarstöd ges via nätbaserad lärplattform. Antalet fysiska kursträffar på kursorten är begränsat till max 2 dagar/7,5 hp exklusive examination.
Examination
Kursen examineras genom en individuell skriftlig digital examination i skrivsal. Betygsskalan är tvågradig: Godkänd/Underkänd.
För godkänd kurs krävs att lärandemålen är uppfyllda, vilket innebär godkänt resultat på examinationen samt aktivt deltagande i obligatoriska utbildningsinslag (seminarier).
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Detta gäller inte då kursen har upphört eller genomgått större förändringar.
Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan dock erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats. Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. Digital examination som öppnats räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
Examinator ges möjlighet att fatta beslut om komplettering av examinationsunderlag för att uppnå godkänt resultat. Examinator bedömer om en student har särskilda skäl för förseningen. Examinator ges möjlighet att fatta beslut om komplettering av examinationsunderlag för att uppnå godkänt resultat.
Övergångsbestämmelser
För en kurs som upphört eller genomgått större förändring eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det ges ytterligare tillfälle för examination (exklusive ordinare examination) på det tidigare innehållet repektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning.
Litteratur och övriga läromedel
Litteratur
Rekommenderad litteratur
9. ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer, cop. 2018 - xxii, 442 s. ISBN:978-1-4963-5835-6 LIBRIS-ID:20512452 Sök i biblioteket
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur AB, 2017 - 510 sidor ISBN:978-91-44-11328-9 LIBRIS-ID:20848026 Sök i biblioteket
4., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 186 s. ISBN:9789144109022 LIBRIS-ID:19090791 Sök i biblioteket
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2017] - 262 sidor ISBN:978-91-44-11863-5 LIBRIS-ID:21385235 Sök i biblioteket
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 279 sidor ISBN:9789144122694 LIBRIS-ID:8jv80nr76h70c6m3 Sök i biblioteket
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 485 sidor ISBN:9789144120539 LIBRIS-ID:9j6pz75q7d56bxcw Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 345 s. ISBN:9789147105687 LIBRIS-ID:14613796 Sök i biblioteket
Vetenskapliga artiklar tillkommer liksom webbaserat material via www.kib.ki.se och lärplattformen