Kursplan för

Omvårdnad av personer med akuta ohälso- och sjukdomstillstånd, 7,5 hp

Nursing Care for people with acute illness and diseases, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2020.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT19 , VT20 , HT20 , VT21 , HT21 , VT22
Kurskod
1SJ034
Kursens benämning
Omvårdnad av personer med akuta ohälso- och sjukdomstillstånd
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
G2 - Grundnivå 2 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Utbildningsnämnden NVS
Datum för fastställande
2019-03-06
Reviderad av
Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad
2020-03-25
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2020

Särskild behörighet

Tillträde till termin 5: Samtliga kurser från terminerna 1-3. Termin 4: godkänd bedömning från verksamhetsförlagd utbildning 7,5 + 7,5 hp (1SJ023, 1SJ024)

Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU) till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten utifrån omvårdnadens centrala begrepp: människa, omvårdnadshandling/relation, hälsa och miljö utvecklar handlingsberedskap att ge personcentrerad omvårdnad till personer som vårdas inom akutsjukvård. Därutöver ska studenten fördjupa kunskaper, färdigheter samt vidare utveckla sin förmåga att utifrån patientens unika behov bedöma, analysera, prioritera, genomföra och utvärdera patienters omvårdnad inom akutsjukvård samt hantera läkemedel inom akutsjukvård.

Lärandemål

Kunskap och förståelse

Studenten ska efter genomgången kurs kunna:

  • analysera och förklara principer för övervakning, vård och omvårdnad vid tecken på akuta ohälso- och sjukdomstillstånd
  • beskriva principer för bedömning och prioritering inom akutsjukvård.
  • visa förståelse för syfte och funktion samt tillämpa ett säkert handhavande av utvald medicinsk teknisk apparatur som är vanligt förekommande på akutmottagning och akutvårdsavdelning.
  • farmakologiska kunskaper om de vanligt förekommande läkemedlen inom akutsjukvård.

Färdighet och förmåga
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:

  • analysera samt tillämpa strukturerade principer för vård och övervakning av patienter med svikt eller hotande svikt i vitala funktioner
  • identifiera samt redogöra för patienters och närståendes behov av information och psykologiskt stöd inom akutsjukvård
  • skriftligt och muntligt kommunicera information om patientens vidare i patientens vårdkedja
  • planera, prioritera ,genomföra och utvärdera vård i samverkan med olika yrkesgrupper (teamarbete)
  • visa en omvårdnadsinriktad handlingsberedskap i samband med akuta ohälso- och sjukdomstillstånd.
  • beräkna, bereda och administrera vanligen förekommande läkemedel inom akutsjukvård på ett korrekt sätt i relation till gällande lagar och författningar samt utvärdera deras effekter.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Studenten ska efter genomgången kurs kunna:

  • reflektera över hur organisation av och arbetsmiljö inom akutsjukvård påverkar patientsäkerhet.
  • reflektera kring patienters upplevelse av akuta ohälso- och sjukdomstillstånd samt upplevelsen av att vårdas inom akutsjukvårdens tekniktäta miljö
  • reflektera samt analysera kring etiska dilemman som kan uppkomma i samband med akutsjukvård
  • reflektera samt analysera hur verksamhetsområdet styrs och påverkas av lagar och organisation.
  • utifrån ett etiskt och sociokulturellt perspektiv kunna tillämpa en personcentrerad omvårdnad för att kunna värna om patienters och närståendes autonomi, trygghet och integritet.
  • kritiskt granska och utvärdera aktuell forskning inom området.

Innehåll

  • verksamhetsförlagd utbildning inom akutsjukvård.
  • teamträning
  • principer för strukturerad bedömning och prioritering inom akutsjukvård
  • principer för strukturerat omhändertagande vid akuta ohälso- och sjukdomstillstånd.
  • omvårdnad och övervakning av patienten utifrån patientens behov samt vårdnivå.
  • övervakning samt bedömning av omvårdnadsbehov hos patient med svikt av vitala funktioner
  • riskbedömning
  • information och psykologiskt omhändertagande av patient och närstående inom akutsjukvård.
  • organisation inom akutsjukvård/arbetsmiljö.
  • relevanta lagar, författningar och säkerhetsföreskrifter i relation till omvårdnad och behandling inom akutsjukvård.
  • strukturerad muntlig och skriftlig informationsöverföring inom akutsjukvård.
  • medicinsk teknik
  • patientsäkerhet
  • etiska dilemman inom akutsjukvård

Arbetsformer

Arbetsformerna syftar till att träna ett vetenskapligt förhållningssätt genom aktivt kunskapssökande, problemlösning, kritisk analys och reflektion.

I denna kurs förekommer följande arbetsformer: verksamhetsförlagd utbildning, föreläsningar, färdighetsträning, litteraturstudier, seminarium, simulering, skriftlig uppgift samt skriftlig salstentamen.

Utbildningen är nätbaserad och genomförs på heltid motsvarande 40 timmar per vecka. I kursen ingår 4 obligatoriska träffar på KI Campus Huddinge alternativt något KTC inom SLL. I största möjliga mån förläggs dessa dagar sammanhängande. Övrig tid bedrivs studierna via en digital lärplattform med inlämningsuppgifter, examinationer, virtuella diskussioner etc. Det krävs därför att du har grundläggande datorkunskap samt tillgång till dator med internetuppkoppling.

Den verksamhetsförlagda utbildningen på 3 veckor är förlagd till akutsjukvård där allmänsjuksköterskor arbetar (med akutsjukvård avses i denna kurs riksföreningen för akutsjuksköterskor och svensk sjuksköterskeförenings (2010) definition av hospital akutsjukvård: den vård och omvårdnad som ges till patienten inom de första 24 timmarna vid akutmottagning och akutvårdsavdelning eller motsvarande. Verksamhetsförlagd utbildning omfattar 40 timmar/vecka varav 32 timmar/vecka är förlagd i vårdverksamhet. Dag-, kvälls-, natt- och helgpass förekommer samt även röda dagar i förekommande fall. Student har ej rätt att komprimera den verksamhetsförlagda utbildningen.

Examination

Bedömning av studenternas lärande och prestationer sker kontinuerligt under kursen.

Kursen examineras genom individuell skriftlig fallbaserad examination.

Deltagande i studieuppgifter, simulering, färdighetsträning och verksamhetsförlagd utbildning är obligatoriskt. Vid frånvaro från obligatoriska moment hänvisas till kursansvarig lärare.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas." 

För betyget godkänd krävs att lärandemålen är uppfyllda, vilket innebär godkänt resultat vid examination samt aktivt deltagande i obligatoriska moment. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studentrer som inte lämnat in i tid hävisas till omtentamenstilfället. Digital examination som öppnats via lärplattfor räknas som utnyttjat examinationstillfälle även  om examinationen inte lämnats in. Betyg sätts av examinator.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen.

Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.

För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.
Underkänd verksamhetsförlagd utbildning får endast genomföras ytterligare en gång.

Övergångsbestämmelser

För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det ges tre ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grund och avancerad nivå.

Litteratur och övriga läromedel

obligatorisk litteratur

Vetenskapliga artiklar, styrdokument, lagar och lokala riktlinjer ska inskaffas av studenten utifrån de av studenterna identifierade problemformuleringarna.

Rekommenderad litteratur

Akut omhändertagande av trauma : på skadeplats och akutmottagning Elmqvist, Carina; Almerud Österberg, Sofia
Lennquist, Sten Traumatologi
Göransson, Katarina; Eldh, Ann Catrine; Jansson, Anna Triage på akutmottagning
Wikström, Jonas Akutsjukvård : omvårdnad och behandling vid akut sjukdom eller skada
Vårdhandboken
Författningshandbok: för personal inom hälso- och sjukvården