Hälsopromotion, 15 hp
Health Promotion, 15 credits- Kurskod
- 1SY014
- Kursens benämning
- Hälsopromotion
- Hp
- 15 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Övriga ämnen
- Nivå
- GX - Grundnivå
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Medverkande institutioner
- Institutionen för global folkhälsa
- Beslutande organ
- Programnämnden för sjukgymnastprogrammet
- Datum för fastställande
- 2008-12-03
- Reviderad av
- Programnämnden för sjukgymnastprogrammet
- Senast reviderad
- 2009-02-23
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2009
Särskild behörighet
För att börja kursen Hälsopromotion, 15hp, ska alla kurser från termin 1 och 2 vara godkända.
Mål
Kursen ska ge kunskaper och färdigheter i hälsofrämjande arbete och förmåga att som sjukgymnast kunna arbeta hälsofrämjande och förebyggande på individ, grupp och samhällsnivå inom de olika arenor människan befinner sig i. Efter genomgången kurs ska studenterna 1. självständigt kunna reflektera över hälsa och hälsans ojämlika fördelning i ett befolkningsperspektiv samt kunna beskriva betydelsen av samhällets struktur/organisation för hälsans tillstånd och fördelning 2. känna till och kunna relatera till viktiga begrepp och strategier för ett hälsofrämjande arbete riktat till individer/grupper/populationer och kunna ange möjligheter och begränsningar hos olika strategier där bl.a. hälsoekonomiska överväganden beaktas 3. självständigt kunna förklara sambanden mellan arbetsmiljö, fysisk aktivitet, stress/välbefinnade och olika aspekter på hälsa från ett grupp och befolkningsperspektiv 4. självständigt utifrån en behovsanalys kunna tillämpa och använda hälsofrämjande rekommendationer och riktlinjer avseende arbetsmiljö, fysisk aktivitet och stress/välbefinnande för olika grupper i samhället 5. självständigt kunna tillämpa mät- och utvärderingsmetoder vid hälsofrämjande arbete framförallt metoder med fokus på arbetsmiljö, fysisk aktivitet och stress/välbefinnande 6. i grupp strukturerat kunna utveckla en plan för ett tänkt interventionsprojekt och självständigt kunna motivera och debattera val av målgrupp, planering, genomförande och utvärdering av projektet
Innehåll
Kursen är uppdelad i två moment, Moment 1: Hälsofrämjande arbete för individ, grupp och samhälle, 5hp (Promoting health at individual, group and societal level) Grundläggande begrepp inom folkhälsovetenskap och hälsopsykologi. Teoretisk och praktiskt tillämpbar kunskap om hur ett hälsofrämjande arbete kan bedrivas där metoder för beteendeförändring ingår både ur ett individ- och grupperspektiv. Moment 2: Hälsofrämjande arbete med fokus på arbetsmiljö, fysisk aktivitet och stress/välbefinnande, 10hp (Promoting health, with focus on work conditions, physical activity and stress/wellbeing) Teoretisk kunskap och praktisk färdighet avseende hälsofrämjande arbete inom arbetsmiljö, fysisk aktivitet och stress/välbefinnande inom olika områden och för olika grupper i samhället. Beskrivning av planering, genomförande och utvärdering i ett tänkt interventionsprojekt, med fokus på arbetsmiljö, fysisk aktivitet eller stress/välbefinnande.
Hälsofrämjande arbete för individ, grupp och samhälle, 5.0 hp
Hälsofrämjande arbete med fokus på arbetsmiljö, fysisk ..., 10.0 hp
Arbetsformer
Moment 1 Huvuddelen av undervisningen sker i form av föreläsningar/seminarier där de studerande uppmuntras till aktivt deltagande. Teoretiska moment varvas med gruppdiskussioner relaterat till undervisningen. Praktiska exempel ges löpande och studenter uppmuntras att själva bidra med exempel. Praktiska övningar att tolka resultat från undersökningar på grupper, och praktiska övningar i användning av några mätinstrument ingår. Moment 2 Momentet är baserat på introduktionsföreläsningar samt studentaktiverande undervisning såsom gruppövningar, laborationer, fältstudier och seminarier. Vidare ingår ett strukturerat projektarbete där studenterna i grupp om max 6 studenter under en treveckors period får planera ett tänkt hälsofrämjande projekt (hälsopromotion/prevention) inom ett (utifrån angivna alternativ) valt område. Målgrupper kan vara t.ex. äldre som bor i egna hem, skolungdomar, studenter på vissa yrkesskolor, småbarnsföräldrar, arbetsplatser (skiftarbetare, småföretagare mm), arbetslösa, invandrare m.fl. Projektet inleds med föreläsningar och avslutas med en tvärgruppsredovisning. Handledarträffar enligt överenskommelse. Studiebesök/fältstudier inom de valda områdena kommer att stimuleras.
Examination
Moment 1 Lärandemålen examineras via en hemtentamen. Betygsskala: (VG/G/U) Kriterier för respektive lärandemål beskrivs i studiehandledningen. Vid underkänt resultat av ordinarie examination ges studenten möjlighet att återkomma till en restexamination under samma termin. Därefter ges studenten möjligheten att tenteras vid två tillfällen per termin de kommande terminerna. Sammantaget har studenten möjlighet till sex examinationstillfällen i ämnet. Moment 2 Lärandemålen examineras via: En portfolio innehållande en populärvetenskaplig insändare till en tidning, reflektion kring ledarrollen, utformande av råd för fysisk aktivitet och stress/välbefinnande och reflektioner kring fältstudier om arbetsmiljö. Betygsskala: (VG/G/U) Muntlig presentation av fältstudier i tvärgrupper. Betygsskala:(G/U) Muntlig presentation av projektet i tvärgrupper. Betygsskala: (G/U) Kriterier för respektive lärandemål beskrivs i studiehandledningen. Vid underkänt resultat av ordinarie examination ges studenten möjlighet att återkomma till en restexamination under samma termin. Därefter ges studenten möjligheten att tenteras vid två tillfällen per termin de kommande terminerna. Sammantaget har studenten möjlighet till sex examinationstillfällen.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering Kursutvärderingen genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning samt utifrån fastställda utvärderingsrutiner inom programmet. Kursutvärdering görs under kursens gång samt vid avslutat kurs med KI:s databaserade kursenkät med tilläggsfrågor.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
ISSN:0348-2138
ISSN:0348-2138
Solna : Arbetarskyddsstyrelsen, 1998 - 27 s. ISBN:91-7930-338-2 LIBRIS-ID:8377442 URL: http://www.av.se/lagochratt/afs/afs1998_05.aspxz Fulltext Sök i biblioteket
Solna : Arbetsmiljöverket, 2003 - 8 s. ISBN:91-7930-428-1 LIBRIS-ID:9123944 Sök i biblioteket
2 : Lund : Studentlitteratur, 2005 ISBN:978-91-44-03596-3 LIBRIS-ID:8866775 Del II, sid 75-154 Sök i biblioteket
Stockholm : Statens folkhälsoinstitut, 2006 - 180 s. b färgill. ISBN:91-7257-468-2 LIBRIS-ID:10325513 URL: http://www.fhi.se/upload/ar2006/Rapporter/R200613_Fysisk_aktivitet_0701.pdf z http://www.fhi.se/upload/ar2006/Rapporter/R200613_Fysisk_aktivitet_0701.pdf Sök i biblioteket
Stockholm : Statens folkhälsoinstitut, 2008 - 613 s. ISBN:978-91-7257-543-1 LIBRIS-ID:10734161 URL: http://www.fyss.se/ Sök i biblioteket
2 : Stockholm : Liber, 2007 - 256s ISBN:ISBN 978-91-47-08447-0 Sök i biblioteket
Övriga rekommenderade läromedel
För aktuellt material hänvisas till kurswebben.