Hälsopromotion, 15 hp
Health Promotion, 15 credits- Kurskod
- 1SY044
- Kursens benämning
- Hälsopromotion
- Hp
- 15 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Övriga ämnen
- Nivå
- GX - Grundnivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Medverkande institutioner
- Institutionen för global folkhälsa
- Beslutande organ
- Programnämnd 3
- Datum för fastställande
- 2012-11-15
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2020-02-14
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2015
Särskild behörighet
För att börja kursen Hälsopromotion, 15hp, ska alla kurser från termin 1 och 2 vara godkända.
Mål
Kursen ska ge kunskaper och färdigheter i hälsofrämjande arbete och förmåga att som fysioterapeut kunna bidra till en hållbar utveckling genom att arbeta hälsofrämjande och förebyggande på individ, grupp och samhällsnivå inom de olika arenor människan befinner sig i.
Efter genomgången kurs ska studenten:
- självständigt kunna reflektera över hälsa och hälsans ojämlika fördelning i ett befolkningsperspektiv samt kunna beskriva betydelsen av samhällets struktur/organisation för hälsans tillstånd och fördelning
- självständigt kunna reflektera kring viktiga begrepp och strategier för ett hälsofrämjande arbete och evidensbaserat arbete riktat till individer/grupper/populationer och kunna ange möjligheter och begränsningar hos olika strategier där bl.a. hälsoekonomiska överväganden beaktas
- självständigt kunna förklara sambanden mellan arbetsmiljö, fysisk aktivitet, stress/välbefinnande och olika aspekter på hälsa från ett grupp och befolkningsperspektiv
- självständigt utifrån en behovsanalys kunna tillämpa och använda evidensbaserade metoder, rekommendationer och riktlinjer avseende arbetsmiljö, fysisk aktivitet och stress/välbefinnande för olika grupper i samhället
- självständigt kunna tillämpa mät- och utvärderingsmetoder vid hälsofrämjande arbete framförallt metoder med fokus på arbetsmiljö, fysisk aktivitet och stress/välbefinnande
- i grupp strukturerat kunna utveckla en plan för ett tänkt hälsofrämjande projekt och självständigt kunna motivera och debattera val av målgrupp, planering, genomförande och utvärdering av projektet
Innehåll
Kursen är uppdelad i två moment.
Moment 1: Hälsofrämjande arbete för individ, grupp och samhälle, 6 hp
(Health Promotion at Individual, Group and Societal level, 6 hp)
Moment 2: Hälsofrämjande arbete med fokus på arbetsmiljö och fysisk aktivitet, 9 hp
(Health Promotion focused on Work Place and Physical Activity, 9 hp)
Hälsofrämjande arbete för individ, grupp och samhälle, 6.0 hp
Grundläggande begrepp inom folkhälsovetenskap och hälsopsykologi. Teoretisk och praktisk tillämpbar kunskap om hur ett hälsofrämjande arbete kan bedrivas på olika nivåer i samhället. Metoder och modeller för beteendeförändring ingår både ur ett individ, grupp- och samhällsperspektiv. De områden som fokuseras på är psykosocial arbetsmiljö och främjande av god arbetshälsa inklusive stressprevention, motiverande samtal, hälsoekonomi, tidiga åtgärder vid nack-/ryggvärk och att leda ett hälsofrämjande arbete i grupp.
Hälsofrämjande arbete inom arbetsmiljö och fysisk aktivitet, 9.0 hp
Teoretisk kunskap och praktisk färdighet avseende hälsofrämjande arbete inom framförallt fysisk arbetsmiljö och fysisk aktivitet inom olika områden och för olika grupper i samhället. Beskrivning av planering, genomförande och utvärdering i ett tänkt hälsofrämjande projekt, med fokus på fysisk arbetsmiljö och fysisk aktivitet eller stress/välbefinnande.
Arbetsformer
Moment 1: Hälsofrämjande arbete för individ, grupp och samhälle, 6 hp
(Health Promotion at Individual, Group and Societal level, 6 hp)
Huvuddelen av undervisningen sker i form av föreläsningar/seminarier där de studerande uppmuntras till aktivt deltagande. Teoretiska moment varvas med gruppdiskussioner relaterat till undervisningen. Praktiska exempel ges löpande och studenter uppmuntras att själva bidra med exempel. Praktiska övningar att tolka resultat från undersökningar på grupper, och praktiska övningar i användning av några mätinstrument ingår.
Moment 2: Hälsofrämjande arbete med fokus på arbetsmiljö och fysisk aktivitet, 9 hp
(Health Promotion focused on Work Place and Physical Activity, 9 hp)
Introduktionsföreläsningar samt studentaktiverande undervisning såsom gruppövningar, laborationer, fältstudier och seminarier. Vidare ingår ett strukturerat projektarbete där studenterna i grupp om max 6 studenter under en treveckors period får planera ett tänkt hälsofrämjande projekt (hälsopromotion/prevention) inom ett (utifrån angivna alternativ) valt område. Projektet inleds med föreläsningar och avslutas med en tvärgruppsredovisning. Handledarträffar enligt överenskommelse. Studiebesök/fältstudier inom de valda områdena kommer att stimuleras.
Examination
Lärandemålen examineras via:
Moment 1: Hälsofrämjande arbete för individ, grupp och samhälle, 6 hp
(Health Promotion at Individual, Group and Societal level, 6 hp)
En hemtentamen innehållande hälsans bestämningsfaktorer och folkhälsa i stort och teorier och strategier för hälsofrämjande arbete ur ett hälsopsykologiskt perspektiv.
Moment 2: Hälsofrämjande arbete med fokus på arbetsmiljö och fysisk aktivitet, 9 hp
(Health Promotion focused on Work Place and Physical Activity, 9 hp)
Två individuella examinationsuppgifter: a) en beskrivning och reflektion kring metoder att främja och kartlägga fysisk aktivitet nationellt och i närsamhället och b) en beskrivning och reflektion kring datorarbetsplats.
Muntlig tvärgruppsredovisning av fältstudier av fysisk arbetsmiljö för olika yrkesgrupper.
Muntlig presentation av det hälsofrämjande projektet i tvärgrupper och en i grupp skriven sammanfattning över projektet.
Bedömningskriterier för uppgifterna beskrivs i studiehandledningen.
Betygskriterier för hela kursen:
Betygsskala: G/U
Vid Underkänt (U) i någon del är kursen underkänd. Vid underkänt resultat av ordinarie examination ges studenten möjlighet att återkomma till en restexamination under samma termin. Därefter ges studenten möjligheten att tenteras vid två tillfällen per termin, i samband med ordinarie- och resttillfälle (omtentamen), de kommande terminerna. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Kursen är nedlagd och gavs för sista gången HT15. Examination enligt denna kursplan ges sista gången VT21 för studenter som inte fullföljt kursen med godkänt resultat.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering
Kursutvärderingen genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning samt utifrån fastställda utvärderingsrutiner inom programmet. Kursutvärdering görs under kursens gång samt vid avslutat kurs med KI:s databaserade kursenkät med tilläggsfrågor.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Solna : Arbetarskyddsstyrelsen, 1998 - 27 s. ISBN:91-7930-338-2 LIBRIS-ID:8377442 URL: http://www.av.se/lagochratt/afs/afs1998_05.aspxz Fulltext Sök i biblioteket
Solna : Arbetsmiljöverket, 2003 - 8 s. ISBN:91-7930-428-1 LIBRIS-ID:9123944 Sök i biblioteket
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle, 2012
Stockholm : Statens beredning för medicinsk utvärdering (SBU), 2007 - 296 s. ISBN:978-91-85413-12-6 LIBRIS-ID:10399424 URL: http://www.sbu.se/upload/Publikationer/Content0/1/Fysisk_aktivitet.pdf Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 248 s. ISBN:978-91-44-05619-7 LIBRIS-ID:11505590 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 373 s. ISBN:978-91-44-04626-6 LIBRIS-ID:11200722 Sök i biblioteket
3., kompletterade uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 264 s. ISBN:978-91-47-10549-6 LIBRIS-ID:12744909 Sök i biblioteket
3., rev. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 439 s. ISBN:9789144073088 LIBRIS-ID:13917481 Sök i biblioteket
Stockholm : Statens folkhälsoinstitut, 2006 - 180 s. b färgill. ISBN:91-7257-468-2 LIBRIS-ID:10325513 URL: http://www.fhi.se/upload/ar2006/Rapporter/R200613_Fysisk_aktivitet_0701.pdf z http://www.fhi.se/upload/ar2006/Rapporter/R200613_Fysisk_aktivitet_0701.pdf Sök i biblioteket
Soc Sci Med 75(4), 2012 s.761-769
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 203 s. ISBN:9789144088792 LIBRIS-ID:16435756 Sök i biblioteket