Kursplan för

Oral hälsa - klinik 4, 10,5 hp

Oral Health - Clinic 4, 10,5 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2022.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT21 , VT22 , VT23 , VT24
Kurskod
1TY012
Kursens benämning
Oral hälsa - klinik 4
Hp
10,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Oral hälsa 
Nivå 
G2 - Grundnivå 2 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för odontologi
Beslutande organ
Utbildningsnämnden DENTMED
Datum för fastställande
2019-03-14
Reviderad av
Utbildningsnämnden DENTMED
Senast reviderad
2021-10-20
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2022

Särskild behörighet

Godkänt i samtliga kurser från termin 1 och 2 på tandhygienistprogrammet samt kursen Oral hälsa - klinik 3.

Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen ha fullföljts.

Mål

Vuxentandvård - Hälsokommunikation, 7,5 hp
Efter genomgången kurs kan studenten:

  • Självständigt utföra undersökningar och ställa diagnos på karies och parodontit.
  • Bedöma frisk- och riskfaktorer för den orala hälsan i relation till den allmänna hälsan, samt inkludera dessa i terapiplanering och behandling enligt evidensbaserade metoder med beaktande av de mänskliga rättigheterna.
  • Behandla patienter med dentala implantat enligt evidensbaserade metoder.
  • Genomföra mekanisk infektionsbehandling på patienter med parodontit och utvärdera insatta åtgärder avseende behandling och munhälsovårdande insatser.
  • Självständigt dokumentera i patientens journal enligt gällande lagstiftning, författningar och säkerhetsföreskrifter för en säker patientvård.
  • Kommunicera och samarbeta med tandläkarstudent i planering och behandling av gemensamma patienter, samt i utvärdering av insatta åtgärder.
  • Reflektera om hur samverkan mellan olika professioner bidrar till evidensbaserad prevention och vård.
  • Utifrån evidensbaserade metoder göra relevanta åtgärdsbedömningar med hänsyn till etiska och samhälleliga aspekter.
  • Planera och genomföra individrelaterade hälsosamtal utifrån beteendevetenskaplig forskning avseende tobak, karies och parodontal sjukdom samt belysa etiska aspekter på individ- och samhällsnivå.
  • Redogöra för om insatta åtgärders vetenskapliga evidens samt identifiera kunskapsluckor och det egna behovet av ytterligare kunskap. 

Pedodonti 1, 3 hp
Efter genomgången kurs kan studenten:

  • Bemöta barn och ungdomar och ge kariesförebyggande råd och vård efter rådande evidens, anpassat till en växande individ och dess medföljande vuxen
  • Redogöra för utförandet av och indikationer för fissurförseglingar på barn och ungdomar
  • Planera och genomföra undersökning och behandling av barn och ungdomar, utifrån vetenskaplig evidens.
  • Analysera barns och ungdomars särskilda behov avseende mun- och tandvård och anpassa behandlingen efter det. 

Innehåll

Kursen består av två moment:

Vuxentandvård - Hälsokommunikation, 7.5 hp

Betygsskala: VU
  • Behandling av patienter med moderat och grav parodontit samt karies.
  • Riskfaktorer för parodontal sjukdom och koppling till allmänsjukdomar.
  • Allmänsjukdomars påverkan på munhälsan.
  • Behandling av patienter med dentala implantat.
  • Journaldokumentation.
  • Interprofessionell samverkan.
  • Professionellt förhållningssätt.
  • Etiska och samhälleliga aspekter.
  • Mänskliga rättigheter.
  • Tillämpning av samtalsteorier.

Pedodonti 1, 3.0 hp

Betygsskala: VU
  • Profylaktisk behandling av barn och ungdomar.
  • Barns speciella behov i behandlingssituationen.

Arbetsformer

Vuxentandvård - Hälsokommunikation, 7,5 hp
Föreläsningar, seminarier, klinisk färdighetsträning samt auskultationer.

Pedodonti 1, 3 hp
Föreläsningar, seminarier, demonstrationer, övningar och klinisk färdighetsträning.

Demonstrationer, seminarier, övningar och den kliniska färdighetsträningen är obligatoriska.

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsmoment kan tas igen. Innan student deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

Vuxentandvård - Hälsokommunikation, 7,5 hp
Löpande bedömning under kursens gång samt klinisk examination.  
 
Pedodonti 1, 3 hp

Skriftlig tentamen och klinisk examination.

För godkänd kurs krävs även närvaro vid obligatoriska utbildningsinslag.

För betyget Väl Godkänt på hela kursen krävs betyget Väl Godkänt i momentet Vuxentandvård - Hälsokommunikation samt minst betyget Godkänt i momentet Pedodonti 1.
 
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare tillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinations­tillfälle till vilken student har anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. 

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Kunskapskontroller inom handlingsplan begränsas till tre tillfällen.
 
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Om kursen läggs ner eller genomgår större förändringar erbjuds examination enligt tidigare litteraturlista och lärandemål högst ett läsår efter genomförd revision/nedläggning.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Lang, Niklaus P; Lindhe, Jan Clinical periodontology and implant dentistry
Post, Ann; Gilljam, Hans Tackla tobak : en kunskapsöversikt om tobak och hur man hjälper patienten att sluta röka
Holm Ivarsson, Barbro Sjukdomsförebyggande metoder : samtal om levnadsvanor i vården
Mejàre, Ingegerd; Modéer, Thomas; Twetman, Svante Pedodonti
Vetenskapliga artiklar tillkommer.

Rekommenderad litteratur

Fejerskov, Ole.; Kidd, Edwina A. M. Dental caries : the disease and its clinical management
Holm Ivarsson, Barbro; Sjögren, Karin MI – motiverande samtal : praktisk handbok för tandvården :
Hedvall, Gunnel; Carlsten, Claes Vardagspediatrik