Samhälls- och beteendevetenskap 2, 4,5 hp
Social and Behavioural Science 2, 4,5 credits- Kurskod
- 1TY015
- Kursens benämning
- Samhälls- och beteendevetenskap 2
- Hp
- 4,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Övriga ämnen
- Nivå
- GX - Grundnivå
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för odontologi
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden DENTMED
- Datum för fastställande
- 2019-03-14
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden DENTMED
- Senast reviderad
- 2020-10-20
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2021
Särskild behörighet
Godkänt i samtliga kurser från termin 1 och 2 på tandhygienistprogrammet.
Mål
Grundläggande pedagogik och psykologi, 3 hp
Efter genomgången kurs kan studenten:
- Redogöra för och tillämpa pedagogiska grundprinciper vid kommunikation om oral hälsa.
- Beskriva begreppet utvecklingspsykologi på individ- såväl som gruppnivå.
- Reflektera över gruppsykologins betydelse i undervisningssammanhang utifrån beteendevetenskaplig forskning.
- Utgå från etiska principer och individens eller gruppens behov vid undervisning om oral hälsa.
- Reflektera kring konsekvenser av våld mot kvinnor och våld i nära relationer från ett tandvårdsperspektiv.
Undervisning ur ett mångkulturellt perspektiv, 1,5 hp
Efter genomgången kurs kan studenten:
- Planera, utforma och genomföra undervisningsinsatser om oral hälsa och göra undervisningsmaterial om oral hälsa för olika grupper i samhället, utifrån etiska aspekter.
- Reflektera över det mångkulturella perspektivet och lika villkor med hänsyn till mänskliga rättigheter inom tandvården.
Innehåll
Kursen består av två moment:
Grundläggande pedagogik och psykologi, 3.0 hp
- Pedagogiska grundprinciper och forskning.
- Utvecklingspsykologi.
- Gruppsykologi.
- Etiska principer och professionellt förhållningssätt.
- Konsekvenser av våld i nära relationer.
Undervisning ur ett mångkulturellt perspektiv, 1.5 hp
- Undervisning om oral hälsa på grupp- och samhällsnivå.
- Det mångkulturella perspektivet och mänskliga rättigheter.
Arbetsformer
Föreläsningar, seminarier och grupparbete.
Seminarier och grupparbeten är obligatoriska.
Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsmoment kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Grundläggande pedagogik och psykologi, 3 hp
Skriftlig individuell inlämningsuppgift.
Undervisning ur ett mångkulturellt perspektiv, 1,5 hp
Muntlig redovisning i seminarier samt skriftlig inlämningsuppgift.
För godkänd kurs krävs även närvaro vid obligatoriska utbildningsinslag.
Vid underkänd inlämningsuppgift kan möjlighet till komplettering ges för att uppnå godkänt betyg. Försenad inlämning av den skriftliga uppgiften innebär att studenten inte kan få betyget Väl Godkänt.
För betyget Väl Godkänt på hel kurs ska följande uppnås:
1. Väl Godkänt på momentet Grundläggande pedagogik och psykologi.
2. Godkänt på momentet Undervisning ur ett mångkulturellt perspektiv.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Om kursen läggs ner eller genomgår större förändringar erbjuds examination enligt tidigare litteraturlista och lärandemål högst ett läsår efter genomförd revision/nedläggning.
Övriga föreskrifter
Undervisningsspråk i momentet Grundläggande pedagogik och psykologi: svenska.
Undervisningsspråk i momentet Undervisning ur ett mångkulturellt perspektiv: engelska. Examinationerna genomförs på engelska.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
2., [oförändrade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 254 s. ISBN:978-91-44-07496-2 LIBRIS-ID:12130552 Sök i biblioteket
Fjärde utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2019] - 420 sidor ISBN:9789127826977 LIBRIS-ID:095pbchmxwzlqsjb Sök i biblioteket
Malmö : IMER, Malmö högskola, 2005 - 353 s. ISBN:91-7104-065-X LIBRIS-ID:9797446 Kapitel 7-10 Sök i biblioteket
Rekommenderad litteratur
6., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 337 s. ISBN:9789144111261 LIBRIS-ID:19372215 Sök i biblioteket
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 292 sidor ISBN:9789144120935 LIBRIS-ID:22156179 Sök i biblioteket
Stockholm : Socialstyrelsen, 2015 - 65 s. ISBN:9789175553535 LIBRIS-ID:19129039 Sök i biblioteket
Socialstyrelsen 2018, URL: https://www.socialstyrelsen.se/publikationer2018/2018-11-14
Första upplagan : Stockholm : Gothia fortbildning, [2018] - 111 sidor ISBN:9789177410720 LIBRIS-ID:ltgdt673j7rbvctg Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 245 s. ISBN:978-91-44-05894-8 LIBRIS-ID:12907616 Kapitel 8: Transkulturell Psykologi Sök i biblioteket
Upplaga 1 : 2017 - 330 sidor ISBN:9789144105932 LIBRIS-ID:19952970 Kapitel 1-3: 1 Vår egen kultur och de andras, 2 Normalt och naturligt, 3 Stereotyper, fördomar, diskriminering Sök i biblioteket
2014 LIBRIS-ID:21960856 URL: Länk
4. ed. : Boston : Pearson, cop. 2017 - xvi, 352 s. ISBN:9780134255460 LIBRIS-ID:19505072 Kapitel:4 Kapitel: 11 Sök i biblioteket