Kursplan för

Samhälls- och beteendevetenskap 2, 4,5 hp

Social and Behavioural Science 2, 4,5 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2021.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT21 , VT24
Kurskod
1TY015
Kursens benämning
Samhälls- och beteendevetenskap 2
Hp
4,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Övriga ämnen 
Nivå 
GX - Grundnivå 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för odontologi
Beslutande organ
Utbildningsnämnden DENTMED
Datum för fastställande
2019-03-14
Reviderad av
Utbildningsnämnden DENTMED
Senast reviderad
2020-10-20
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2021

Särskild behörighet

Godkänt i samtliga kurser från termin 1 och 2 på tandhygienistprogrammet.

Mål

 Grundläggande pedagogik och psykologi, 3 hp 
 Efter genomgången kurs kan studenten:

  • Redogöra för och tillämpa pedagogiska grundprinciper vid kommunikation om oral hälsa.
  • Beskriva begreppet utvecklingspsykologi på individ- såväl som gruppnivå.
  • Reflektera över gruppsykologins betydelse i undervisningssammanhang utifrån beteendevetenskaplig forskning.
  • Utgå från etiska principer och individens eller gruppens behov vid undervisning om oral hälsa.
  • Reflektera kring konsekvenser av våld mot kvinnor och våld i nära relationer från ett tandvårdsperspektiv.

Undervisning ur ett mångkulturellt perspektiv, 1,5 hp
Efter genomgången kurs kan studenten:

  • Planera, utforma och genomföra undervisningsinsatser om oral hälsa och göra undervisningsmaterial om oral hälsa för olika grupper i samhället, utifrån etiska aspekter.
  • Reflektera över det mångkulturella perspektivet och lika villkor med hänsyn till mänskliga rättigheter inom tandvården.  

Innehåll

Kursen består av två moment:

Grundläggande pedagogik och psykologi, 3.0 hp

Betygsskala: VU
  • Pedagogiska grundprinciper och forskning.
  • Utvecklingspsykologi.
  • Gruppsykologi.
  • Etiska principer och professionellt förhållningssätt.
  • Konsekvenser av våld i nära relationer.

Undervisning ur ett mångkulturellt perspektiv, 1.5 hp

Betygsskala: GU
  • Undervisning om oral hälsa på grupp- och samhällsnivå.
  • Det mångkulturella perspektivet och mänskliga rättigheter. 

Arbetsformer

Föreläsningar, seminarier och grupparbete.

Seminarier och grupparbeten är obligatoriska.

Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsmoment kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

Grundläggande pedagogik och psykologi, 3 hp
Skriftlig individuell inlämningsuppgift.
 
Undervisning ur ett mångkulturellt perspektiv, 1,5 hp
Muntlig redovisning i seminarier samt skriftlig inlämningsuppgift.
 
För godkänd kurs krävs även närvaro vid obligatoriska utbildningsinslag.

Vid underkänd inlämningsuppgift kan möjlighet till komplettering ges för att uppnå godkänt betyg. Försenad inlämning av den skriftliga uppgiften innebär att studenten inte kan få betyget Väl Godkänt.

För betyget Väl Godkänt på hel kurs ska följande uppnås:
1. Väl Godkänt på momentet Grundläggande pedagogik och psykologi.
2. Godkänt på momentet Undervisning ur ett mångkulturellt perspektiv.
 
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
 
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Om kursen läggs ner eller genomgår större förändringar erbjuds examination enligt tidigare litteraturlista och lärandemål högst ett läsår efter genomförd revision/nedläggning.

Övriga föreskrifter

Undervisningsspråk i momentet Grundläggande pedagogik och psykologi: svenska.
Undervisningsspråk i momentet Undervisning ur ett mångkulturellt perspektiv: engelska. Examinationerna genomförs på engelska.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Bolstad, August Handbok i lärande : hur du lär ut för att andra ska lära in
Hwang, Philip; Nilsson, Björn Utvecklingspsykologi
Björngren Cuadra, Carin Tandhygienisters arbete med patienter i ett mångkulturellt samhälle : en studie av migrationsrelaterade frågeställningar och samtal

Rekommenderad litteratur

Svedberg, Lars Gruppsykologi : om grupper, organisationer och ledarskap
Andersson, Sven Ingmar Hälsopsykologi
Bedöma barns mognad för delaktighet : kunskapsstöd för socialtjänsten, hälso- och sjukvården samt tandvården
Att samtala med barn - Kunskapsstöd för socialtjänsten, hälso- och sjukvården och tandvården
Melle, Anna; Reidal, Katarina Kulturella skillnader i tandvården : för dig som möter patienter
Shahnavaz, Shervin Tandvårdspsykologi
Botond, Agnes Kulturell psykologi
Health literacy among refugees in Sweden : a cross-sectional study Wångdahl, Josefin; Lytsy, Per; Mårtensson, Lena; Westerling, Ragnar
Nathe, Christine Nielsen Dental public health & research : contemporary practice for the dental hygienist