Kursplan för

Examensarbete i oral hälsa, 15 hp

Degree Project in Oral Health, 15 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2023.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT22 , VT23
Kurskod
1TY022
Kursens benämning
Examensarbete i oral hälsa
Hp
15 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Oral hälsa 
Nivå 
G2 - Grundnivå 2 
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG)
Kursansvarig institution
Institutionen för odontologi
Beslutande organ
Utbildningsnämnden DENTMED
Datum för fastställande
2019-03-14
Reviderad av
Utbildningsnämnden DENTMED
Senast reviderad
2022-06-07
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2023

Särskild behörighet

Godkänt i samtliga kurser från termin 1, 2, 3 och 4 på tandhygienistprogrammet, samt godkänd skriftlig inlämning av projektarbetet (PM) i kursen Oral hälsa - vetenskap 3, momentet Vetenskapsteori.

Mål

Kursen syftar till att studenten utvecklar sina kunskaper, färdigheter och sitt vetenskapliga förhållningssätt inom området oral hälsa, genom att genomföra och redovisa ett självständigt vetenskapligt arbete.

Efter genomgången kurs kan studenten:

  • Självständigt definiera och formulera vetenskapliga frågeställningar, applicera teorier och metoder på det egna projektet, samt kunna motivera sina val.
  • Självständigt söka i vetenskapliga databaser och samla in relevanta publikationer.
  • Kritiskt granska, värdera och sammanfatta litteratur och forskning.
  • Självständigt planera, genomföra och skriftligt redovisa ett examensarbete utifrån givna tidsramar.
  • Följa forskningsetiska regler och värdera forskningsetiska ställningstaganden.
  • Självständigt analysera, relatera och diskutera projektets resultat i förhållande till aktuell forskning.
  • Diskutera och analysera det egna resultatets betydelse för samspelet mellan den orala hälsan, allmänna hälsan och välbefinnandet.
  • Värdera och diskutera hur resultatet i det egna arbetet kan vara av nytta för individen och grupper samt vikten av fortsatt kunskapsutveckling inom området.
  • Värdera och diskutera resultatet utifrån ett vetenskapligt och samhälleligt perspektiv samt reflektera kring tandvårdens roll och möjliga insatser.
  • Redogöra för områden inom oral hälsa med kunskapsluckor och där beprövad erfarenhet kan användas som alternativ.
  • Självständigt reflektera över den egna kunskapen och urskilja områden där fördjupning krävs samt kritiskt granska och värdera det egna arbetet.
  • Muntligt presentera, diskutera och försvara det egna vetenskapliga examensarbetet.
  • Självständigt granska och ge konstruktiv återkoppling på andras vetenskapliga arbeten utifrån ett professionellt förhållningssätt.

Innehåll

Kursen omfattar planering, genomförande och redovisning av ett examensarbete. Studenterna visar sin självständighet genom att skriva, presentera och försvara ett eget examensarbete samt genom att kritiskt granska och analysera andras examensarbeten och utöva opponentskap.

Arbetsformer

Examensarbetet genomförs parvis med stöd av en handledare. Uppföljning av projektets olika delmoment sker under handledda schemalagda seminarier. Peer-review av varandras arbeten genomförs vid tre tillfällen (muntlig och skriftlig återkoppling ges) för bedömning av i) introduktion, syfte, etiska överväganden, ii) metod och iii) resultat. Studenterna skriver loggbok under arbetet med projektet. Opponent- och respondentskap i seminarier ingår.

Examination

  • Skriftligt examensarbete.
  • Skriftlig loggbok.
  • Muntlig presentation och försvar av eget arbete.
  • Muntlig och skriftlig granskning av andra studenters arbeten.

Underkänt examensarbete ska revideras och bedömas på nytt. Möjlighet till examination av examensarbetet med opponering kommer att ges vid ytterligare ett tillfälle under kursen. Studenten har sammanlagt möjlighet till sex examinationstillfällen.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Om kursen läggs ner eller genomgår större förändringar erbjuds examination enligt tidigare litteraturlista och lärandemål högst ett läsår efter genomförd revision/nedläggning.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Helgesson, Gert Forskningsetik
Kristensson, Jimmie Handbok i uppsatsskrivande och forskningsmetodik för studenter inom hälso- och vårdvetenskap
Olsson, Henny; Sörensen, Stefan Forskningsprocessen : kvalitativa och kvantitativa perspektiv
Trost, Jan Att vara opponent

Rekommenderad litteratur

Hartman, Jan Vetenskapligt tänkande : från kunskapsteori till metodteori
Ejlertsson, Göran Statistik för hälsovetenskaperna
Forsberg, Christina; Wengström, Yvonne Att göra systematiska litteraturstudier
Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård Höglund-Nielsen, Birgitta; Granskär, Monica
Vetenskapsrådet CODEX. Regler och riktlinjer för forskning. Tillgänglig [online]