Examensarbete i oral hälsa, 15 hp
Degree Project in Oral Health, 15 credits- Kurskod
- 1TY022
- Kursens benämning
- Examensarbete i oral hälsa
- Hp
- 15 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Oral hälsa
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG)
- Kursansvarig institution
- Institutionen för odontologi
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden DENTMED
- Datum för fastställande
- 2019-03-14
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden DENTMED
- Senast reviderad
- 2022-06-07
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2023
Särskild behörighet
Godkänt i samtliga kurser från termin 1, 2, 3 och 4 på tandhygienistprogrammet, samt godkänd skriftlig inlämning av projektarbetet (PM) i kursen Oral hälsa - vetenskap 3, momentet Vetenskapsteori.
Mål
Kursen syftar till att studenten utvecklar sina kunskaper, färdigheter och sitt vetenskapliga förhållningssätt inom området oral hälsa, genom att genomföra och redovisa ett självständigt vetenskapligt arbete.
Efter genomgången kurs kan studenten:
- Självständigt definiera och formulera vetenskapliga frågeställningar, applicera teorier och metoder på det egna projektet, samt kunna motivera sina val.
- Självständigt söka i vetenskapliga databaser och samla in relevanta publikationer.
- Kritiskt granska, värdera och sammanfatta litteratur och forskning.
- Självständigt planera, genomföra och skriftligt redovisa ett examensarbete utifrån givna tidsramar.
- Följa forskningsetiska regler och värdera forskningsetiska ställningstaganden.
- Självständigt analysera, relatera och diskutera projektets resultat i förhållande till aktuell forskning.
- Diskutera och analysera det egna resultatets betydelse för samspelet mellan den orala hälsan, allmänna hälsan och välbefinnandet.
- Värdera och diskutera hur resultatet i det egna arbetet kan vara av nytta för individen och grupper samt vikten av fortsatt kunskapsutveckling inom området.
- Värdera och diskutera resultatet utifrån ett vetenskapligt och samhälleligt perspektiv samt reflektera kring tandvårdens roll och möjliga insatser.
- Redogöra för områden inom oral hälsa med kunskapsluckor och där beprövad erfarenhet kan användas som alternativ.
- Självständigt reflektera över den egna kunskapen och urskilja områden där fördjupning krävs samt kritiskt granska och värdera det egna arbetet.
- Muntligt presentera, diskutera och försvara det egna vetenskapliga examensarbetet.
- Självständigt granska och ge konstruktiv återkoppling på andras vetenskapliga arbeten utifrån ett professionellt förhållningssätt.
Innehåll
Kursen omfattar planering, genomförande och redovisning av ett examensarbete. Studenterna visar sin självständighet genom att skriva, presentera och försvara ett eget examensarbete samt genom att kritiskt granska och analysera andras examensarbeten och utöva opponentskap.
Arbetsformer
Examensarbetet genomförs parvis med stöd av en handledare. Uppföljning av projektets olika delmoment sker under handledda schemalagda seminarier. Peer-review av varandras arbeten genomförs vid tre tillfällen (muntlig och skriftlig återkoppling ges) för bedömning av i) introduktion, syfte, etiska överväganden, ii) metod och iii) resultat. Studenterna skriver loggbok under arbetet med projektet. Opponent- och respondentskap i seminarier ingår.
Examination
- Skriftligt examensarbete.
- Skriftlig loggbok.
- Muntlig presentation och försvar av eget arbete.
- Muntlig och skriftlig granskning av andra studenters arbeten.
Underkänt examensarbete ska revideras och bedömas på nytt. Möjlighet till examination av examensarbetet med opponering kommer att ges vid ytterligare ett tillfälle under kursen. Studenten har sammanlagt möjlighet till sex examinationstillfällen.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Om kursen läggs ner eller genomgår större förändringar erbjuds examination enligt tidigare litteraturlista och lärandemål högst ett läsår efter genomförd revision/nedläggning.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 176 s. ISBN:9789144088495 LIBRIS-ID:18062643 Sök i biblioteket
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2014 - 191 s. ISBN:9789127131200 (inb.) LIBRIS-ID:14226325 Sök i biblioteket
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 328 s. ISBN:91-47-10051-6 LIBRIS-ID:12233128 Sök i biblioteket
2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 66 s. ISBN:9789144095066 LIBRIS-ID:14673582 Sök i biblioteket
Rekommenderad litteratur
2., [utök. och kompletterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2004 - 307, [1] s. ISBN:91-44-03306-0 LIBRIS-ID:9278166 Sök i biblioteket
2., moderniserade och utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 303 s. ISBN:978-91-44-07048-3 LIBRIS-ID:13374003 URL: Övningsmaterial Sök i biblioteket
Natur och Kultur, 2008 ISBN:91-27-10016-2 Sök i biblioteket
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2017] - 262 sidor ISBN:978-91-44-11863-5 LIBRIS-ID:21385235 Sök i biblioteket
2008 URL: Länk