Specifik omvårdnad, medicinska ämnen inom akutsjukvård, 7,5 hp
Specific nursing in emergency care, 7,5 credits- Kurskod
- 2AM006
- Kursens benämning
- Specifik omvårdnad, medicinska ämnen inom akutsjukvård
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk forskning och utbildning, Södersjukhuset
- Beslutande organ
- Programnämnden för sjuksköterskeutbildning och specialistutbildningar för sjuksköterskor
- Datum för fastställande
- 2008-08-25
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2008
Särskild behörighet
Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska
Mål
Kursens huvudsakliga mål är att studenten på avancerad nivå uppnår fördjupade kunskaper med avseende på specifik omvårdnad samt utifrån etiska och mångkulturella aspekter självständigt kunna ta ställning till och utveckla ett professionellt förhållningssätt inom akutsjukvård. Vidare ska studenten uppnå fördjupade medicinska kunskaper i patofysiologi och farmakologi för att kunna förstå och delta i vården av den akut sjuka patienten. Moment 1 Omvårdnad inom akutsjukvård, Emergency care nursing, 3 högskolepoäng/credits Studenten skall efter genomgången kurs kunna: Föreslå och motivera tillämpbar specifik omvårdnad för den akut och kritiskt sjuka patienten genom att integrera kunskap inom patofysiologi, farmakologi. Kunna identifiera och motivera specifik omvårdnad baserat på den akut och kritiskt sjuka patientens individuella behov utifrån ett etiskt, socialt och ett mångkulturellt perspektiv Moment 2 Patofysiologi vid akuta tillstånd, Pathophysiology in emergency care, 3 högskolepoäng/credits Studenten skall efter genomgången kurs kunna: Förklara orsaker (etiologi), utveckling (patogenes) och patofysiologi vid akuta neurologiska sjukdomstillstånd i förhållande till symtombilden. Redogöra för diagnostik, behandling samt prevention inom akutsjukvård. Förklara orsaker (etiologi), utveckling (patogenes) och patofysiologi vid akuta respiratoriska sjukdomstillstånd i förhållande till symtombilden. Redogöra för diagnostik, behandling samt prevention inom akutsjukvård. Förklara orsaker (etiologi), utveckling (patogenes) och patofysiologi vid akuta cirkulatoriska sjukdomstillstånd i förhållande till symtombilden. Redogöra för diagnostik, behandling samt prevention inom akutsjukvård. Förklara orsaker (etiologi), utveckling (patogenes) och patofysiologi vid akuta nefrologiska/ urologiska sjukdomstillstånd i förhållande till symtombilden. Redogöra för diagnostik, behandling samt och prevention inom akutsjukvård. Förklara orsaker (etiologi), utveckling (patogenes) och patofysiologi vid akuta endokrina sjukdomstillstånd i förhållande till symtombilden. Redogöra för diagnostik, behandling samt prevention inom akutsjukvård. Moment 3 Farmakologi, Pharmacology, 1,5 högskolepoäng/credits Studenten skall efter genomgången kurs kunna: Förklara verknings- och biverkningsmekanismer för läkemedel inom akutsjukvård för nervsytemet, cirkulationssystemet, respirationssystemet, endokrinasystemet samt för infektionsläkemedel. Relatera akuta tillstånd till indikationer för läkemedelsbehandling med läkemedel enligt ovan.
Innehåll
Moment 1 Omvårdnad inom akutsjukvård, Emergency care nursing Här studeras och inhämtas kunskaper för att identifiera och motivera specifik omvårdnad för den akut och kritiskt sjuka patienten med cirkulatoriska, respiratoriska, cerebrala och renala dysfunktioner. 3 högskolepoäng/credits Moment 2 Patofysiologi vid akuta tillstånd, Pathophysiology in emergency care Här studeras de patofysiologiska mekanismer som ligger till grund för uppkomsten av akuta sjukdomstillstånd. 3 högskolepoäng/credits Moment 3 Farmakologi, Pharmacology Här studeras de läkemedel som är aktuella vid akuta tillstånd vad gäller indikationer för behandling, verknings- och biverkningsmekanismer. 1,5 högskolepoäng/credits
Omvårdnad inom akutsjukvård, 3.0 hp
Patofysiologi vid akuta tillstånd, 3.0 hp
Farmakologi, 1.5 hp
Arbetsformer
Arbetsformer Kursen är både campus- och nätbaserad (distans) Arbetsformen syftar till att träna ett vetenskapligt förhållningssätt genom aktivt kunskapssökande, problemlösning, kritisk analys och reflektion samt att träna förmågan till muntlig och skriftlig presentation. Därför används i denna kurs följande moment. Schemalagd kursintroduktion, basgrupper, seminarier, och gruppdiskussioner. Studentaktiverande metoder används genomgående inklusive arbete i basgrupp. Distansutbildningen är IT baserad och bygger på individuellt och kollaborativt arbete. Olika arbetsformer såsom individuella studieuppgifter, arbete i grupp, virtuella diskussioner och seminarier samt föreläsningar förekommer. Antalet fysiska träffar är begränsat till max. 2 dagar/ 7,5 högskolepoäng. Obligatoriskt deltagande Obligatoriska moment: Schemalagda gruppträffar Schemalagd information i storgrupp Seminarier
Examination
Examination Samtliga kursmoment examineras med skriftlig individuell tentamen. För betyget godkänd skall samtliga delmoment vara betygsatta med minst godkänd. För betyget väl godkänd skall samtliga delmoment vara betygsatta med betyget väl godkänd. Vid frånvaro från obligatoriska moment hänvisas studenten att tillsammans med handledare diskutera konsekvenser. Begränsning av antal prov- eller praktiktillfällen Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda provtillfällen kan erbjudas att gå kurs ytterligare en gång. Dock gäller maximalt sex provtillfällen per kurs. Tidpunkter för prov anges vid kursstart.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Litteratur och övriga läromedel
2 : Philadelphia : Saunders Elsevier, 2006 - 532s ISBN:978-1-4160-2984-7 Sök i biblioteket
8. ed. : Philadelphia, Pa. ; a London : Lippincott Williams & Wilkins, cop. 2005 - xxxii, 1376 s. ISBN:0-7817-2759-6 (inb.) LIBRIS-ID:9129680 Repetera anatomi och fysiologi kap 16, 23,28,32, 42, 43. Kap 2, Kap 4, Kap 17, 18, 19, 20, 21, 26, 31, 34, 36 , Kap 37 s 861-873, 44 . Sök i biblioteket