Vetenskaplig metod, 4,5 hp
Scientific Method, 4,5 credits- Kurskod
- 2BM030
- Kursens benämning
- Vetenskaplig metod
- Hp
- 4,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Underkänd (U) eller godkänd (G)
- Kursansvarig institution
- Institutionen för kvinnors och barns hälsa
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden KBH
- Datum för fastställande
- 2023-06-22
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden KBH
- Senast reviderad
- 2024-10-01
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2025
Särskild behörighet
Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska. Sjuksköterskeexamen om 180.0 hp (varav/samt 15.0 hp examensarbete) eller kandidatexamen i omvårdnad (varav/samt 15.0 hp examensarbete). Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E. För tillträde till kursen Vetenskaplig metod ska 12.0 hp i kursen Reproduktionens fysiologi och psykologi samt 3.0 hp i Global sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa samt barnmorskans profession vara godkända.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten efter avslutad kurs ska ha tillägnat sig fördjupad kunskap och förståelse inom vetenskaplig metod kopplat till barnmorskans profession och huvudområde sexuell-, reproduktiv- och perinatal hälsa.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för kunskapsteoretisk grund samt identifiera och förklara styrkor och svagheter med olika forskningsmetoder inom barnmorskans forskningsområde
- med adekvata begrepp söka, kritiskt granska och värdera vetenskaplig litteratur inom huvudområdet
- identifiera och reflektera över forskningsetiska aspekter, hållbar utveckling och regelverk som styr forskningen inom huvudområdet
- tillämpa forskningsprocessen, referenshantering samt god akademisk sed vid det vetenskapliga skrivandet av en projektplan
Innehåll
Kursen innehåller ett moment.
Under denna kurs har studenten undervisning som innefattar:
- fördjupning i vetenskapliga metoder och forskningsetik
- systematisk litteratursökning
- kritisk granskning av vetenskaplig litteratur
- skriva och presentera projektplan
- kritisk granskning av projektplan
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsningar, grupparbeten och seminarier. Deltagande i seminarier och grupparbete är obligatoriskt.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinatorns anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Examination sker i form av en muntlig presentation avseende forskningsmetoder samt en färdigställd projektplan inför examensarbete.
Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Digital examination som öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Examinator bedömer om en student har särskilda skäl för förseningen. Examinator kan, om så är fallet, fatta beslut om komplettering av examinationsunderlag för att uppnå godkänt resultat.
Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt riktlinjer fastställda av Kommittén för Utbildning på grundnivå och avancerad nivå (KU) vid Karolinska Institutet.
Undervisning sker på svenska.
Undervisning på engelska kan förekomma.
Litteratur och övriga läromedel
Senaste upplagan gäller.
Litteratur på engelska kan förekomma.
ISBN:0-7817-3733-8 Sök i biblioteket
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur AB, 2017 - 510 sidor ISBN:978-91-44-11328-9 LIBRIS-ID:20848026 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 309 s. ISBN:978-91-44-07271-5 LIBRIS-ID:12543003 Sök i biblioteket
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 485 sidor ISBN:9789144120539 LIBRIS-ID:9j6pz75q7d56bxcw Sök i biblioteket