Kursplan för

Vetenskaplig metod, 4,5 hp

Scientific Method, 4,5 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2025.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT24 , VT25
Kurskod
2BM030
Kursens benämning
Vetenskaplig metod
Hp
4,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Beslutande organ
Utbildningsnämnden KBH
Datum för fastställande
2023-06-22
Reviderad av
Utbildningsnämnden KBH
Senast reviderad
2024-10-01
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2025

Särskild behörighet

Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska. Sjuksköterskeexamen om 180.0 hp (varav/samt 15.0 hp examensarbete) eller kandidatexamen i omvårdnad (varav/samt 15.0 hp examensarbete). Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E. För tillträde till kursen Vetenskaplig metod ska 12.0 hp i kursen Reproduktionens fysiologi och psykologi samt 3.0 hp i Global sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa samt barnmorskans profession vara godkända.

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten efter avslutad kurs ska ha tillägnat sig fördjupad kunskap och förståelse inom vetenskaplig metod kopplat till barnmorskans profession och huvudområde sexuell-, reproduktiv- och perinatal hälsa.

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för kunskapsteoretisk grund samt identifiera och förklara styrkor och svagheter med olika forskningsmetoder inom barnmorskans forskningsområde
  • med adekvata begrepp söka, kritiskt granska och värdera vetenskaplig litteratur inom huvudområdet
  • identifiera och reflektera över forskningsetiska aspekter, hållbar utveckling och regelverk som styr forskningen inom huvudområdet
  • tillämpa forskningsprocessen, referenshantering samt god akademisk sed vid det vetenskapliga skrivandet av en projektplan

Innehåll

Kursen innehåller ett moment.

Under denna kurs har studenten undervisning som innefattar:

  • fördjupning i vetenskapliga metoder och forskningsetik
  • systematisk litteratursökning
  • kritisk granskning av vetenskaplig litteratur
  • skriva och presentera projektplan
  • kritisk granskning av projektplan
     

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsningar, grupparbeten och seminarier. Deltagande i seminarier och grupparbete är obligatoriskt.

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinatorns anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

Examination sker i form av en muntlig presentation avseende forskningsmetoder samt en färdigställd projektplan   inför examensarbete. 

Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.

Digital examination som öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.

För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Examinator bedömer om en student har särskilda skäl för förseningen. Examinator kan, om så är fallet, fatta beslut om komplettering av examinationsunderlag för att uppnå godkänt resultat. 

Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt riktlinjer fastställda av Kommittén för Utbildning på grundnivå och avancerad nivå (KU) vid Karolinska Institutet.

Undervisning sker på svenska.

Undervisning på engelska kan förekomma.

Litteratur och övriga läromedel

Senaste upplagan gäller.

Litteratur på engelska kan förekomma.

Polit,, Denise F; Beck, Cheryl tatano Nursing research : principles and methods, 7 ed
Vetenskaplig teori och metod : från idé till examination inom omvårdnad Henricson, Maria
Greenhalgh, Trisha Att läsa vetenskapliga artiklar och rapporter : grunden för en evidensbaserad vård
Sandman, Lars; Kjellström, Sofia Etikboken : etik för vårdande yrken