Examensarbete i omvårdnad - barn och ungdom, 15 hp
Degree Project in Nursing - Pediatric Nursing, 15 credits- Kurskod
- 2BU011
- Kursens benämning
- Examensarbete i omvårdnad - barn och ungdom
- Hp
- 15 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Programnämnd 9
- Datum för fastställande
- 2012-05-09
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2019-10-02
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2020
Särskild behörighet
Antagen till specialistsjuksköterskeprogrammet - barn och ungdom.
Vetenskaplig teori och metod i omvårdnad, 7,5 hp på avancerad nivå.
Mål
Studenterna ska under kursen fördjupa sin kunskap i huvudområdets vetenskapliga grund och integrera teoretiska och praktiska kunskaper i specialistområdet hälso- och sjukvård för barn och ungdomar samt visa förmåga att tillämpa relevant forskningsmetodik i ett självständigt examensarbete. Målet är också att visa färdighet i vetenskapsteori och metod för att kunna delta i forskningsarbete och leda utvecklingen av evidensbaserad omvårdnad inom specialistområdet hälso- och sjukvård för barn och ungdomar. Målet uppnås genom att studenten självständigt genomför, presenterar och försvarar ett examensarbete samt opponerar på ett annat examensarbete.
Lärandemål
- visa fördjupad kunskap inom huvudområdet omvårdnad och dess vetenskapliga grund
- visa fördjupad kunskap inom specialistområdet hälso- och sjukvård för barn och ungdomar och dess vetenskapliga grund
- visa fördjupad kunskap i metodik vad gäller design, metoder för datainsamling och analys
- Systematiskt söka, kritiskt granska och tolka information som grund för examensarbetet
- Planera och med adekvat metodik genomföra ett vetenskapligt arbete
-muntligt och skriftligt med vetenskaplig noggrannhet presentera, diskutera komplexa situationer och argumentera för val och slutsatser i forskningsprocessen
- utifrån ett omvårdnads- och samhällsperspektiv diskutera och argumentera för examensarbetens vetenskapliga, ämnesmässiga och/eller kliniska relevans
- tillämpa vårdetiska principer beaktande mänskliga rättigheter
- tillämpa forskningsetiska principer och riktlinjer samt värdera forskningsetiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete
- tillämpa och föra ett kritiskt resonemang vad gäller det vetenskapliga språket, vedertagna skrivregler och referenshantering
Innehåll
I kursen ingår att självständigt planera och genomföra ett examensarbete i omvårdnad med relevans för hälso- och sjukvård för barn och ungdomar samt presentation och försvar av eget examensarbete. Systematisk sökning och värdering av vetenskapliga artiklar, metodologiska och forskningsetiska diskussioner, muntlig och skriftlig presentation samt kritisk granskning av andras examensarbete ingår.
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är seminarier, föreläsningar och handledning.
Handlednen sker företrädesvis i seminarieform. Kontinuerlig uppföljning av examensarbetets genomförandeprocess sker under handledda, schemalagda seminarier. Föreläsningar som stödjer genomförandeprocessen ingår.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Examinationen sker i tre steg:
- det skriftliga examensarbetet bedöms av examinator utifrån fastställda bedömningskriterier
- muntlig examination där studenten försvarar sitt arbete
- muntlig examination där studenten opponerar på ett annat examensarbete
För godkänd kurs krävs att samtliga steg i examinationen är godkända. Betyg sätts av examinator.
För sent inlämnat examensarbete beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfälle.
Begränsning av antalet provtillfällen:
För samtliga examinationer gäller att student har rätt att delta vid sammanlagt sex provtillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda provtillfällen kan i mån av plats erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övriga föreskrifter
Kursvärdering sker enligt riktlinjer fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Följande kurs är helt överlappande: 2BU013 Examensarbete i omvårdnad - barn och ungdom, 15 hp
Undervisning på engelska kan förekomma.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Design och metod
London: Chapman and Hall, 1991 ISBN:0-412-38620-8 LIBRIS-ID:8286190 Sök i biblioteket
2. ed. : London : McGraw-Hill Education/Open University Press, 2016 - xv, 229 p. ISBN:9780335263806 LIBRIS-ID:19466808 Sök i biblioteket
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 480 s. ISBN:978-91-44-04896-3 LIBRIS-ID:11690705 Sök i biblioteket
Australian Journal of Advanced Nursing, 2002 20,(2), 22-26.
Qualitative Health Research, 2015 25(9), 1212-1222
10th ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer, 2016 - xiv, 784 s. ISBN:9781496300232 LIBRIS-ID:19245684 Sök i biblioteket
Research in Nursing & Health, 2007 30, 99-111
Journal of Advanced Nursing, 2005 52: 546-553.
3rd ed. : Thousand Oaks : SAGE Publications, c2013. ISBN:1-4129-9531-0 LIBRIS-ID:12594489 Sök i biblioteket
Teori och begrepp
9. ed. : St. Louis, Missouri : Elsevier, cop. 2018 - xiv, 601 s. ISBN:978-0-323-40224-8 LIBRIS-ID:21263132 Sök i biblioteket
5. ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, [2011], cop. 2012 - xiii, 672 s. ISBN:9781605472119 LIBRIS-ID:12223330 Sök i biblioteket
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur AB, 2017 - 468 sidor ISBN:978-91-44-11243-5 LIBRIS-ID:20900395 Sök i biblioteket
Etik
Stockholm : Vetenskapsrådet, 2011 - 129 s. ISBN:978-91-7307-189-5 LIBRIS-ID:13982369 URL: Fritt tillgänglig via Vetenskapsrådet Sök i biblioteket
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 485 sidor ISBN:9789144120539 LIBRIS-ID:9j6pz75q7d56bxcw Sök i biblioteket
Att skriva och referera vetenskaplig text
Lund : Studentlitteratur, 2004 - 288 s. ISBN:91-44-03227-7 LIBRIS-ID:9396007 Sök i biblioteket
6. ed. : Washington, D.C. : American Psychological Association, cop. 2010, [eg. 2009] - xviii, 272 p. ISBN:978-1-4338-0561-5 (pbk) LIBRIS-ID:11503766 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 309 s. ISBN:978-91-44-07271-5 LIBRIS-ID:12543003 Sök i biblioteket
Första upplagan : Malmö : Gleerups, [2019] - 101 sidor ISBN:9789151102269 LIBRIS-ID:r2rv1rqhpc1pvnxk Sök i biblioteket