Omvårdnad inom pediatrisk akutsjukvård, fördjupning, 7,5 hp
Nursing in Paediatric Emergency Care, Specialization, 7,5 credits- Kurskod
- 2BU017
- Kursens benämning
- Omvårdnad inom pediatrisk akutsjukvård, fördjupning
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för kvinnors och barns hälsa
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden NVS
- Datum för fastställande
- 2020-09-08
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2024-03-13
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2024
Särskild behörighet
Antagen till Specialistsjuksköterskeprogrammet - barn och ungdom.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten efter avslutad kurs ska uppnå kompetens för att med ett professionellt förhållningssätt självständigt kunna bedriva och leda omvårdnad inom pediatrisk akutsjukvård.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- analysera och förklara symtom och behandling vid komplexa sjukdomstillstånd inom pediatrisk akutsjukvård
- identifiera och analysera omvårdnadsbehov och omvårdnadsåtgärder i relation till patientens utvecklingsstadium inom pediatrisk akutsjukvård
- visa kunskap om den pediatriska omvårdnadens grundsyn baserad på patientcentrerad vård
- visa kunskap och insikt om förbättrings-, utvecklings- och aktuellt forskningsarbete
Färdighet och förmåga
- med begränsad information visa förmåga att integrera omvårdnadsprocessen genom att bedöma, argumentera för och hantera komplexa situationer och frågeställningar
- visa förmåga att stödja patient och familj/vårdnadshavare i samband med krisreaktioner
- visa på vetenskaplig noggrannhet i analys och skriven text
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- analysera och reflektera kring relevant vetenskap och beprövad erfarenhet och se dess samband och betydelse för specialistsjuksköterskeprofessionen inom pediatrisk akutsjukvård
- analysera och reflektera kring kulturella, psykosociala och samhälleliga aspekter inom pediatrisk akutsjukvård
- identifiera och analysera etiska dilemman samt tillämpa ett etiskt förhållningssätt
- visa förmåga till självkritiskt förhållningssätt relevant för yrkesutövningen samt stå upp för grundläggande värderingar i enlighet med Hälso- och sjukvårdslagen och FN:s barnkonvention
Innehåll
- medicinska, kirurgiska och ortopediska tillstånd inom pediatrisk akutsjukvård
- akut omhändertagande och triagering
- smärtfysiologi, smärtskattning och smärtlindringsmetoder
- traumavård och behandling vid akut svikt i vitala funktioner
- vätskebalans, farmakologi och läkemedelsbehandling
- barnperspektiv och barnets perspektiv
- bemötande, kommunikation och information
- patientcentrerad vård
- stöd till patient och familj/vårdnadshavare i samband med krisreaktioner
- ICN:s etiska kod för sjuksköterskor
- etiska principer inkluderande begreppen delaktighet, autonomi och integritet
- Hälso- och sjukvårdslagen och FN:s barnkonvention
- omvårdnadsprocessen och evidensbaserad vård
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är introduktionsföreläsningar och studentaktiverande undervisning (enskilt och i grupp).
För egna studier och arbete i grupp kommer en webbaserad lärplattform att användas.
Examination
Kursen examineras genom fyra delexaminationer med kollaborativ ansats bestående av projektgrupper, individuella arbeten och kamratrespons vilka utgår från patientfall och specifika frågeställningar.
Arbete, enskilt och i grupp samt närvaro vid samtliga schemalagda gruppträffar är obligatoriskt.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Digital examination som öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.
Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar ska minst tre ytterligare examinationstillfällen (utöver ordinarie) tillhandahållas på det tidigare innehållet under en tid av minst ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt riktlinjer fastställda av Kommittén för Utbildning på grundnivå och avancerad nivå (KU) vid Karolinska Institutet.
Undervisning sker på svenska. Undervisning på engelska kan förekomma.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Litteratur och övriga läromedel
Senaste upplagan gäller.
Litteratur på engelska kan förekomma.
Rekommenderad litteratur
Åttonde upplagan : Stockholm : Liber, [2019] - 454 sidor ISBN:9789147114276 LIBRIS-ID:6hcdb3t547nrlll2 Sök i biblioteket
5 uppl. : Studentlitteratur AB, 2020 - 914 sidor ISBN:9789144129563 LIBRIS-ID:dqcngst5bbf77xdx Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Studentlitteratur, 2008 - 118 s. ISBN:978-91-44-04774-4 LIBRIS-ID:10909577 Sök i biblioteket
Femte upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2017] - 72 sidor ISBN:9789144116273 LIBRIS-ID:20774914 Sök i biblioteket
[Ny, omarb. och uppdaterad utg.] : Stockholm : Karolinska Institutet University Press, 2015 - 388 s. ISBN:9789185565764 LIBRIS-ID:17592866 Sök i biblioteket
Studentlitteratur AB, 2024 - 474 sidor ISBN:9789144156057 LIBRIS-ID:2krrgxzd0njvf3x8 Sök i biblioteket
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur AB, 2021 - 595 sidor ISBN:9789144136240 LIBRIS-ID:dsmknc7hbrddvbsh Sök i biblioteket
2:a upplagan : Stockholm : Liber, 2017 - 627 sidor ISBN:9789147112968 LIBRIS-ID:21139754 Sök i biblioteket
2. [utök. och uppdaterade] uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 384 s. ISBN:9789147115099 LIBRIS-ID:17978431 Sök i biblioteket
2 uppl. : Studentlitteratur AB, 2020 - 216 sidor ISBN:9789144090986 LIBRIS-ID:6jqrdtc94nlt8mmw Sök i biblioteket
4. [uppdaterade] utg., varav den tredje på svenska : Stockholm : Natur & Kultur, 2016 - 276 s. ISBN:9789127142374 LIBRIS-ID:17414557 Sök i biblioteket
4. uppl. : Natur & Kultur Akademisk, 2016 - 500 s. ISBN:9789127142381 LIBRIS-ID:17414359 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 246 s. ISBN:9789144092447 LIBRIS-ID:19731063 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2007 ISBN:97-89-14404518-4 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 216 s. ISBN:9789147114061 LIBRIS-ID:14813662 Sök i biblioteket
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2021] - 207 sidor ISBN:9789127827684 LIBRIS-ID:lz6pk2g9jffggwk6 Sök i biblioteket