Omvårdnad inom neonatal hälso- och sjukvård, fördjupning, 7,5 hp
Nursing in Neonatal Health Care, Specialization, 7,5 credits- Kurskod
- 2BU018
- Kursens benämning
- Omvårdnad inom neonatal hälso- och sjukvård, fördjupning
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för kvinnors och barns hälsa
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden NVS
- Datum för fastställande
- 2020-09-08
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2024-10-10
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2025
Särskild behörighet
Antagen till Specialistsjuksköterskeprogrammet - barn och ungdom.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten efter avslutad kurs ska uppnå kompetens för att med ett professionellt förhållningssätt självständigt kunna bedriva och leda omvårdnad inom neonatal hälso- och sjukvård.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- analysera och förklara symtom och behandling vid komplexa sjukdomstillstånd inom neonatal omvårdnad
- identifiera och analysera omvårdnadsbehov och omvårdnadsåtgärder utifrån utvecklingsstödjande barn- och familjecentrerad vård inom neonatal omvårdnad
- visa förmåga att integrera omvårdnadsprocessen genom att bedöma, argumentera för och hantera komplexa situationer och frågeställningar inom neonatal omvårdnad
- visa förmåga att stödja familj och närstående i samband med krisreaktioner
- analysera och reflektera kring relevant vetenskap och beprövad erfarenhet samt se dess samband och betydelse för specialistsjuksköterskeprofessionen inom neonatal omvårdnad
- visa förmåga till självkritiskt förhållningssätt relevant för yrkesutövningen samt stå upp för grundläggande värderingar i enlighet med Hälso- och sjukvårdslagen och FN:s barnkonvention
- analysera och reflektera kring vårdetiska, samhälleliga, hållbarhets- och patientsäkerhetsaspekter inom neonatal omvårdnad
Innehåll
- neonatal anatomi, fysiologi och patofysiologi
- akut omhändertagande
- graviditets- och förlossningskomplikationer
- nutrition, vätskebalans, syra-basbalans, farmakologi och läkemedelsbehandling
- föräldra-barninteraktion, laktation och amning
- barnperspektiv och barnets perspektiv
- smärtfysiologi, smärtskattning och smärtlindringsmetoder
- bemötande, kommunikation och information
- utvecklingsstödjande barn och familjecentrerad vård
- familjestöd i samband med krisreaktioner
- vårdetiska, samhälleliga och hållbarhetsaspekter
- ICN:s etiska kod för sjuksköterskor
- Hälso- och sjukvårdslagen och FN:s barnkonvention
- omvårdnadsprocessen och evidensbaserad vård
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är introduktionsföreläsningar och studentaktiverande undervisning (enskilt, i grupp och i seminarieform).
För egna studier, arbete i grupp och seminarier kommer en webbaserad lärplattform att användas.
Examination
Kursen examineras genom fyra delexaminationer, samtliga som hemexamination, med kollaborativ ansats bestående av projektgrupper, individuella arbeten och kamratrespons vilka utgår från patientfall och specifika frågeställningar.
Arbete, enskilt och i grupp, aktivt deltagande vid seminarier samt närvaro vid schemalagda gruppträffar är obligatoriskt. Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. Digital examination som öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Examinator bedömer om en student har särskilda skäl för förseningen. Examinator kan, om så är fallet, fatta beslut om komplettering av examinationsunderlag för att uppnå godkänt resultat. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt riktlinjer fastställda av Kommittén för Utbildning på grundnivå och avancerad nivå (KU) vid Karolinska Institutet.
Undervisning sker på svenska. Undervisning på engelska kan förekomma.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Senaste upplagan gäller.
Litteratur på engelska kan förekomma.
Åttonde upplagan : Stockholm : Liber, [2019] - 454 sidor ISBN:9789147114276 LIBRIS-ID:6hcdb3t547nrlll2 Sök i biblioteket
5 uppl. : Studentlitteratur AB, 2020 - 914 sidor ISBN:9789144129563 LIBRIS-ID:dqcngst5bbf77xdx Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 231 s. ISBN:978-91-44-07462-7 LIBRIS-ID:13743341 Sök i biblioteket
Eighth editon : New York : McGraw-Hill Education, 2020 - xxxii,1439 pages ISBN:9781259644818 LIBRIS-ID:8p9mplpr6j321w38 Sök i biblioteket
Studentlitteratur AB, 2021 - 472 sidor ISBN:9789144139753 LIBRIS-ID:jxzmktd7gq79ns87 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 252 s. ISBN:9789144094342 LIBRIS-ID:17898480 Sök i biblioteket
Fjärde upplagan : Stockholm : Gothia kompetens, [2021] - 189 sidor ISBN:9789177413011 LIBRIS-ID:ftxngrldcm16zj4j Sök i biblioteket
2., utök. och uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 559 s. ISBN:9789144096681 LIBRIS-ID:18685673 Sök i biblioteket
Third edition. : London, England : Routledge, 2020 - xlii, 658 pages ISBN:9781138556836 LIBRIS-ID:hz07frpkfppfdp47 Sök i biblioteket
2., [uppdaterade och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 320 s. ISBN:978-91-44-05550-3 LIBRIS-ID:13743346 Sök i biblioteket
Studentlitteratur AB, 2024 - 474 sidor ISBN:9789144156057 LIBRIS-ID:2krrgxzd0njvf3x8 Sök i biblioteket
Tredje upplagan : Stockholm : Liber, 2023 - 445 sidor ISBN:9789147146017 LIBRIS-ID:r71k2wcbpvtrxbk6 Sök i biblioteket
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2023] - 263 sidor ISBN:9789144166506 LIBRIS-ID:5m2x6k5t3md7xwz8 Sök i biblioteket
4., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 186 s. ISBN:9789144109022 LIBRIS-ID:19090791 Sök i biblioteket