Omvårdnad inom elevhälsans medicinska insatser, 7,5 hp
Nursing in Student Health's Medical Efforts, 7,5 credits- Kurskod
- 2BU020
- Kursens benämning
- Omvårdnad inom elevhälsans medicinska insatser
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Underkänd (U) eller godkänd (G)
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden NVS
- Datum för fastställande
- 2020-10-28
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2022-03-15
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2022
Särskild behörighet
Antagen till Specialistsjuksköterskeprogrammet - barn och ungdom.
Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten självständigt och systematiskt ska kunna bedöma, planera, genomföra och utvärdera åtgärder för att bedriva omvårdnad och hälsoarbete utifrån ett hälsoperspektiv inom verksamheten elevhälsans medicinska insatser (EMI) med fokus på barn och ungdomar i åldern 6 -18 år.
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- bedöma och värdera barns hälsa och ohälsa utifrån ett omvårdnadsperspektiv
- bedöma och analysera samband mellan livsvillkor, miljö, levnadsvanor, risk/skyddsfaktorer och hälsa/ohälsa utifrån ett nationellt och globalt perspektiv
- tillämpa och värdera epidemiologiska och hälsopedagogiska begrepp och modeller relevanta inom EMI
- bedöma och analysera barns utveckling samt samspel mellan barn och föräldrar
- identifiera, bedöma och utifrån barn och familjers behov planera särskilt stöd
- identifiera barns rättigheter utifrån lagar och författningar samt utifrån ett etiskt perspektiv
Innehåll
Kursen består av två moment:
Omvårdnad inom elevhälsans medicinska insatser, 4.5 hp
- hälsopolitiska mål, lagar
- samband mellan hälsa, levnadsvanor och livsvillkor relaterade till barn och ungdomar
- omvårdnad vid vanligt förekommande sjukdomstillstånd hos barn och ungdomar såsom psykisk ohälsa, ätstörningar, allergi, skador och olycksfall, psykosomatiska symtom, neuropsykiatriska-, fysiska funktionsnedsättningar
- omvårdnadsteorier och utvecklingsteorier
- föräldraskap och föräldrastöd
- barn och ungdomars utveckling, utvecklingsteorier
- betydelse av kost och fysisk aktivitet
Verksamhetsförlagd utbildning inom elevhälsans medicinska insats, 3.0 hp
- vaccinationer inom elevhälsans medicinska insatser
- hälsoarbete, hälsoteorier och hälsopedagogiska modeller, t ex hälsosamtal
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är individuella studieuppgifter, arbete i grupp, virtuella diskussioner, seminarier, föreläsningar samt verksamhetsförlagd utbildning (VFU) inom EMI.
Kursen består av två moment, moment 1 teoretisk del, 4,5 hp och moment 2 VFU, 3 hp. Kursens teoretiska moment genomförs på halvfart och VFU momentet på helfart. Kursens teoretiska moment genomförs digitalt.
Obligatoriska moment i kursen är VFU, seminarier, individuella studieuppgifter samt examinationer.
Examination
Nätbaserade gruppseminarium och individuella examinationer samt en slutlig skriftlig hemexamination som även integrerar VFU.
För bedömning av VFU används ett bedömningsunderlag samt en integrerad slutlig skriftlig hemexamination.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges. Studenter har ej rätt att komprimera den verksamhetsförlagda utbildningen.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Detta gäller inte då kursen har upphört eller genomgått större förändringar. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle.
Digital examination som öppnats räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Examinator bedömer om en student har särskilda skäl för förseningen. Examinator ges möjlighet att fatta beslut om komplettering av examinationsunderlag för att uppnå godkänt resultat. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students VFU eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU- tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till ett nytt VFU-tillfälle. Innan handlingsplanen är uppfylld ska studenten inte placeras på ny VFU inom någon utbildning vid KI. Antalet kunskapskontroller i handlingsplanen begränsas till två gånger. Har studenten underkänts på sista möjliga examinationstillfället ska ingen handlingsplan upprättas. En student som påbörjar och inte fullföljer VFU, utan särskilda skäl, ska tilldelas betyget underkänt. Studenten har då förbrukat ett VFU-tillfälle. Underkänd VFU får endast genomföras ytterligare en gång.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det tillhandahållas minst tre ytterligare examinationstillfällen (utöver ordinarie) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av minst ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Litteratur och övriga läromedel
Referenslitteratur
2:a upplagan : Stockholm : Liber, 2017 - 627 sidor ISBN:9789147112968 LIBRIS-ID:21139754 Sök i biblioteket
2., [utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 272 s. ISBN:9789144105109 LIBRIS-ID:18773356 Sök i biblioteket
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2017] - 288 sidor ISBN:978-91-44-11587-0 LIBRIS-ID:20891992 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 371 s. ISBN:9789144081359 LIBRIS-ID:14663506 Sök i biblioteket
2., rev. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2015 - 576 s. ISBN:9789127135888 LIBRIS-ID:17549762 Sök i biblioteket
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 287 sidor ISBN:9789144125343 LIBRIS-ID:mxtr7lvbkfvzk6xp Sök i biblioteket
2. [utök. och uppdaterade] uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 384 s. ISBN:9789147115099 LIBRIS-ID:17978431 Sök i biblioteket
5 uppl. : Studentlitteratur AB, 2020 - 914 sidor ISBN:9789144129563 LIBRIS-ID:dqcngst5bbf77xdx Sök i biblioteket
Fjärde utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2019] - 420 sidor ISBN:9789127826977 LIBRIS-ID:095pbchmxwzlqsjb Sök i biblioteket
Andra upplagan : 2017 - 488 sidor ISBN:9789144117959 LIBRIS-ID:21869926 Sök i biblioteket
Upplaga 2 : Stockholm : Liber, [2018] - 399 sidor ISBN:9789147113545 LIBRIS-ID:22654106 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 211 s. ISBN:9789147111336 LIBRIS-ID:17978455 Sök i biblioteket
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle, URL: Vägledning för elevhälsan
Karolinska institutet, 2017 - 86 LIBRIS-ID:22166902 URL: Länk
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2020] - 192 sidor ISBN:9789127827158 LIBRIS-ID:bnbjt2558n548px4 Sök i biblioteket
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 490 sidor ISBN:9789144125015 LIBRIS-ID:3dwlxv2t1pv0stnn Sök i biblioteket