Kursplan för

Akut ohälsa och integrativ omvårdnad, 4,5 hp

Emergency Care and Integrative Nursing, 4,5 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2021.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT21 , HT22 , HT23
Kurskod
2DS013
Kursens benämning
Akut ohälsa och integrativ omvårdnad
Hp
4,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Utbildningsnämnden NVS
Datum för fastställande
2021-04-22
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2021

Särskild behörighet

Antagen till Specialistsjuksköterskeprogrammet - distriktssköterska.

Mål

Det övergripande målet med kursen är att studenten når fördjupade kunskaper om vårdsökandes tecken och symtom vid akut ohälsa samt kan visa på kunskap, förståelse och förmåga att tillämpa integrativ omvårdnad vid ohälsa. Integrativ omvårdnad syftar till att stärka de faktorer som främjar hälsa i samarbete med patient, och det omfattar en integrering av konventionell och komplementära metoder för symtomlindring. De komplementära metoderna som används för symtomlindring utgår från evidens och vetenskaplig beprövad erfarenhet. 

Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för och visa kunskaper om tecken och symtom som kan uppkomma vid akut ohälsa samt utifrån identifierade tecken och symtom kunna resonera om vårdrelationens betydelse i vårdmöten

Färdigheter och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • analysera, planera, självständigt initiera omhändertagandet samt tillämpa integrativa omvårdnadshandlingar vid akut ohälsa
  • bedöma behov av samverkan och initiera ett integrerat arbete inom hälso- och sjukvården

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • analysera och reflektera över den egna professionen i relation till samhällets beredskap och organisation i samband med allvarlig händelse
  • analysera och reflektera över kvalitets- och hållbarhetsmål i vården som kan vara bidragande för en bättre hälsa samt visa omdöme för  förebyggande och hållbart hälsoarbete

Innehåll

  • Tecken och symtom vid akut ohälsa
  • Tillämpa integrativa omvårdnadshandlingar vid ohälsa och akuta tillstånd
  • Vårdrelationens betydelse i vårdmöten
  • Samverkan mellan olika professioner
  • Samhällsberedskap vid allvarlig händelse
  • Hållbart hälsoarbete

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsningar, självstudier och seminarium samt färdighetsträning inklusive rollspel och workshops.

Deltagande i studieuppgifter, seminarium och färdighetsträning är obligatoriskt.

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

Godkända studieuppgifter och godkänt deltagande i efterföljande seminarier.
Studenten examineras genom en individuell klinisk och teoretisk examination.
 
Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Examinator bedömer om en student har särskilda skäl för förseningen. Examinator ges möjlighet att fatta beslut om komplettering av examinationsunderlag för att uppnå godkänt resultat.
 
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Detta gäller inte då kursen har upphört eller genomgått större förändringar. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det tillhandahållas minst tre ytterligare examinationstillfällen (utöver ordinarie) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av minst ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Undervisning på engelska kan förekomma.

Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Wikström, Jonas Akutsjukvård : handläggning av patienter med akut sjukdom eller skada
Klinisk undersökningsmetodik för sjuksköterskor / Carol L. Cox (red.) ; översättning: Göran Grip. Boswell, Graham; Callaghan, Patrick; Edie, Jennifer; Gibbons, Helen; Lack, Victoria; Lee, Polly; Lynch, Antonia; McGrath, Anthony; Whiteing, Nicola; Young, Christopher Richard Cox, Carol L.
Kreitzer, Mary Jo; Koithan, Mary Integrative nursing
Dahlberg, Karin; Segesten, Kerstin Hälsa och vårdande : i teori och praxis
Chinn, Peggy L.; Kramer, Maeona K.; Chinn, Peggy L. |t Integrated knowledge development in nursing Integrated theory and knowledge development in nursing
Vetenskapliga artiklar tillkommer under kursen