Kursplan för

Klinisk rotation - Gynekologi och obstetrik, 12 hp

Clinical rotation - Gynaecology and obstetrics, 12 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2011.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT11 , HT11 , HT19 , HT24
Kurskod
2EE015
Kursens benämning
Klinisk rotation - Gynekologi och obstetrik
Hp
12 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Medicin 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Utmärkt, mycket bra, bra, tillfredsställande, tillräckligt, otillräcklig, helt otillräcklig
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk forskning och utbildning, Södersjukhuset
Beslutande organ
Programnämnd 2
Datum för fastställande
2010-11-16
Reviderad av
Programnämnd 2
Senast reviderad
2011-04-26
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2011

Särskild behörighet

- Mycket goda kunskaper i engelska motsvarande 550 TOEFL poäng. - Minst 3 års studier i medicin (motsvarande 180 ECTS) inklusive godkänd kurs i internmedicin och kirurgi samt baskunskaper i vetenskapligt förhållningssätt - Förmåga att ta anamnes och utföra fysikaliskt status på en patient - Basala datorkunskaper

Mål

Vid kursens slut ska studenten kunna: • Känna igen, beskriva, förklara och bedöma vanliga symtom och undersökningsfynd vid vanliga och viktiga sjukdomar och hälsoproblem inom gynekologi och obstetrik. • Redogöra för vilka diagnostiska metoder som är tillgängliga inom området. • Ställa diagnos och upprätta en behandlingsplan vid vanliga hälsoproblem inom området • Redogöra för den multidisciplinära och multiprofessionella vårdkedjan inom området. • Reflektera över professionella aspekter och sin egen utveckling under kursen.

Innehåll

Deltagande i vårdarbete och diskussion kring patientfall utgör huvudinnehållet i kursen som omfattar 40 timmars tjänstgöring per vecka inom obstetrik och gynekologi inom och utanför universitetssjukhuset. Ett individuellt schema upprättas för varje student.Studenten förväntas inhämta grunderna om de sjukdomar och tillstånd som aktualiseras av patientkontakterna ur den rekommenderade litteraturen. Därtill kommer lärarledda seminarier och falldiskussioner och bed-side-undervisning med inriktning på klinisk problemlösning.

Arbetsformer

Kursen inleds med två dagars föreläsningar inom ämnet obstetrik och gynekologi och praktiska övningar i både gynekologisk och obstetrisk undersökningsteknik. Denna inledning äger rum på Södersjukhuset. Teoretisk, lärarledd utbildning sker därefter varje vecka genom organiserade falldiskussioner och integrerade patientseminarier. Dessa aktiviteter samordnas inom Temakollegiet och sker omväxlande vid de olika sjukhusen. Lärarna kommer att hänvisa studenterna till lämpligt material för studierna, och finnas tillgängliga för frågor och diskussion. Kursens fokus ligger på den kliniska tjänstgöringen, med patientbaserad handledning och med individuell återkoppling. Verksamhetsförlagd klinisk utbildning sker enligt ett individuellt rotationsschema, i sluten- respektive öppenvård. Tjänstgöring nattetid samt under helger förekommer. Studenterna kommer här att fördelas mellan de fyra involverade sjukhusen. Professionell utveckling (PU) betonas under hela kursen. De kliniska placeringarna rymmer många tillfällen för reflektion och för träning i såväl vardagliga situationer som i etiskt komplexa situationer. Professionella utvecklingsperspektiv ingår också i de integrerande seminarierna. Vetenskaplig utveckling (VetU) fokuserar på evidensbaserat medicinskt förhållningssätt. Under kursen fördjupas kunskaper och förståelsen för detta, både i samband med falldiskussioner/seminarier men även genom det individuella projektarbetet.

Examination

Obligatoriska moment: Obligatoriska moment är samtliga kliniska placeringar, seminarier liksom ett individuellt projektarbete. För godkänd kurs krävs godkänd verksamhetsförlagd utbildning samt deltagande i falldiskussioner och seminarier, samt individuell projektredovisning, såväl muntligt som skriftligt. Här kommer studenten att, utifrån specifika frågeställningar, självständigt söka kunskap via litteratur och i databaser och därefter redovisa resultatet inför hela gruppen studenter och kursansvariga. Kursledaren avgör på vilket sätt frånvaro ska kompenseras. Betygsskalan ECTS betygsskala används. Antalet examinationstillfällen är begränsad till två.

Övriga föreskrifter

Examination Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Behörighet Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande, på grund av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen ha fullföljts.

Litteratur och övriga läromedel

obligatorisk

Beckmann, Charles R. B. Obstetrics and gynecology.

övrig litteratur

Impey, Lawrence; Child, Tim Obstetrics and gynaecology Obstetrics & gynaecology
Hagberg, H; Karel, M; Westgren Obstetrik