Vetenskapligt projektarbete för utbytesstudenter, 30 hp
Scientific Project in Psychology for Exchange Students, 30 credits- Kurskod
- 2EE102
- Kursens benämning
- Vetenskapligt projektarbete för utbytesstudenter
- Hp
- 30 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Psykologi
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Utmärkt, mycket bra, bra, tillfredsställande, tillräckligt, otillräcklig, helt otillräcklig
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk neurovetenskap
- Beslutande organ
- Programnämnd 8
- Datum för fastställande
- 2013-02-15
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2013
Särskild behörighet
Mycket goda färdigheter i engelska motsvarande 550 TOEFL-poäng eller mycket goda färdigheter i svenska motsvarande godkänt TISUS-test. Tre års universitetsstudier med psykologi som huvudämne. Kunskaper i statistik och vetenskaplig metod motsvarande universitetsstudier på grundnivå (d.v.s. kunskaper och färdigheter för att bedriva studier med hög grad av självständighet).
Mål
Målet med kursen är för studenten att fördjupa kunskaperna i psykologi och psykologisk metod genom att självständigt under handledning planera och genomföra ett forskningsinriktat projektarbete om 30 högskolepoäng i huvudområdet psykologi.
Vid kursens slut ska studenten kunna:
• söka i vetenskapliga databaser, extrahera relevanta publikationer samt granska, värdera och sammanfatta innehållet i publikationer med relevans för projektarbetets innehåll
• urskilja och formulera en vetenskaplig problemställning inom huvudområdet psykologi med hänsyn till de resurser och tid som står till förfogande
• självständigt under handledning söka, samla, värdera och tolka relevant information i relation till vetenskaplig frågeställning
• självständigt under handledning i skriftlig form sammanställa, analysera och tolka insamlade data i förhållande till vetenskapligt problem, presentera det i skriftlig form och med sådan vetenskaplig stringens som är praxis inom huvudområdet akademisk psykologi
• självständigt kritiskt diskutera, argumentera och värdera egna och andras vetenskapliga projekt utifrån relevans för ämnet samt utifrån metodologiska och etiska överväganden
• självständigt genomföra en muntlig presentation på engelska med en sammanfattning av det vetenskapliga projektarbetet med stöd av relevant teknisk utrustning (powerpoint, Skype etc.)
• visa förmåga att följa god forskningssed, följa etiska regler, visa redlighet i forskning och dokumentation liksom medvetenhet om det ansvar som åligger forskning som involverar människor eller djur
• diskutera och förstå samarbetets betydelse i forskningsprocessens olika delar
Innehåll
Vid kursstarten väljer studenten ämne och metoder för analyser inom psykologi i diskussion med examinator/kursansvarig. Det av studenten föreslagna ämnet diskuteras med examinator som i samråd med en uppsatskommitté förankras i forskarkollegiet vid psykologprogrammet. Dessa ämnen kan exempelvis omfatta olika underområden av psykologi samt olika tillvägagångssätt:
• genomförande, analys och rapportering av psykologiska experiment
• analys och rapportering av data från ett etablerat forskningsprojekt
• psykometriska utvärderingar av instrument med relevans för psykologin
• systematiska litteraturöversikter, innehållande kvalitetsvärderingar med hjälp av kvantitativ metodik, t.ex. metaanalytisk metodik, av aktuell publicerad psykologisk forskning
• primäranalys av insamlad data gentemot en på förhand uppställd frågeställning
• sekundäranalys av publicerade data utifrån en ny frågeställning
Det vetenskapliga projektarbetet ska avgränsas och definieras och en tidsplan ska upprättas (se nästa stycke, ”Arbetsformer”). Föreslagna ämnen tillhandahålls av handledarna utifrån instruktion och studenten ska relativt snabbt välja ett ämne och samarbeta med handledaren för att vidare definiera och avgränsa den forskningsfråga som står i fokus. Studenten måste sedan få examinators godkännande innan det vetenskapliga projektarbetet inleds. Under handledning genomförs sedan det vetenskapliga projektarbetet och studenten får pröva och utveckla ämnesrelevanta kunskaper och metodologiska färdigheter relevanta för det valda ämnet.
Arbetsformer
I kursen ingår en introduktionsföreläsning om vetenskapligt projektskrivande samt om litteratursökningar. Ämnen för det vetenskapliga projektarbetet föreslås ofta i förväg till examinator av olika handledare. Examinator ger information om hur projekthandledare kontaktas. Varje föreslaget ämne för det vetenskapliga projektarbetet ska dokumenteras kort av handledaren i förväg och inkludera ett definierat problemområde, nyckellitteratur och metodik liksom projektspecifika lärandemål.
Under kursens inledande veckor avgränsar och definierar student och handledare projektämnet vidare och etablerar en tidsplan. Med examinators godkännande och stöd av regelbunden handledning ska sedan studenten genomföra och rapportera ett självständigt vetenskapligt projektarbete inom den avgränsade tiden.
Det vetenskapliga projektarbetet skrivs på egen hand eller tillsammans med annan student på kursen. I det senare fallet ska studenterna kunna visa vilken student som är ansvarig för vilken del i det vetenskapliga projektarbetet och den slutgiltiga projektrapporten.
Projektrapporten examineras vid en vetenskaplig diskussion mellan respondent och opponent när handledaren beslutat att rapporten är redo att diskuteras. Det vetenskapliga projektseminariet kan hållas i form av ett fysiskt seminarium eller genomföras via Skype eller liknande och inkludera en opponent som diskuterar projektarbetet med en respondent. Respondenten ska visa förmåga att muntligen sammanfatta och presentera sitt projektarbete under ca 15 min på engelska med stöd av nödvändig teknisk utrustning (powerpointpresentation). Bilder och annat material som används i denna presentation ska vara skrivna på engelska.
Examination
Uppnådda kursmål examineras genom framläggande av projektrapporten vid ett projektseminarium där projektrapport, respondentskap och opponentskap utvärderas av examinator. Respondentens presentation av den vetenskapliga projektrapporten ska också utvärderas. Studenten måste också visa färdigheter i att fungera som opponent på en annan projektrapport under kursen.
Följande betyg kan ges på var och en av de fyra kurskraven:
1) Skriftlig projektrapport: Helt otillräckligt (F), Otillräckligt (Fx), Tillräckligt (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A). (Betyg F innebär att en ansenlig mängd kompletterande arbete behövs för att bli godkänd och Fx att viss mängd kompletterande arbete behövs för att bli godkänd. Betyg E innebär att prestationen uppfyller minimikriteriet för att bli godkänd och betyg A att prestationen är utmärkt med endast små fel.)
2) Respondentskap (försvar och diskussion av projektrapport): antingen Tillräckligt (E) eller Otillräckligt (F eller Fx).
3) Muntlig presentation och sammanfattning av projektrapporten under ca 15 min på engelska med stöd av en powerpointpresentation: antingen Tillräckligt (E) eller Otillräckligt (F eller Fx).
4) Förmågan att opponera (diskutera) en annan students projektrapport: antingen Tillräckligt (E) eller Otillräckligt (F eller Fx).
Aktivt deltagande i tre vetenskapliga seminarier krävs också.
Betyg på hel kurs: Minst betyg E på de fyra delarna ovan (1, 2, 3 och 4) krävs för att få betyg E på hel kurs. Aktivt deltagande i tre vetenskapliga seminarier krävs också. För betyg A, B, C eller D på hel kurs krävs minst betyg E på 2-4 liksom betyg A, B, C eller D på den skriftliga projektrapporten (del 1). Aktivt deltagande i tre vetenskapliga seminarier krävs också. Om kurskraven på någon av delarna (1-4) inte uppnåtts och/eller om obligatorisk närvaro inte uppnåtts får examinator besluta i varje enskilt fall, beroende på tidigare prestation, hur kurskraven ska uppnås. Nedan följer riktlinjer för varje del av kurskraven:
1) Handledaren ansvarar för att ge råd om projektrapportens aktuella kvalitet och om det är redo att presenteras på ett projektseminarium. Om projektrapporten inte är redo att presenteras vid slutet av kursen erbjuds studenten ytterligare handledning. Om studenten väljer att presentera projektrapporten vid ett seminarium och erhåller betyg F eller Fx, får examinator besluta om hur studenten ska uppnå kurskraven för den skriftliga projektrapporten. En ny examination av den skriftliga projektrapporten kan ibland endast ske efter ett nytt projektseminarium. Inlämningstider för reviderat projektarbete följer tidpunkter för förekommande omexaminationstillfällen under påföljande examinationsperiod. Projektseminariet är ett tillfälle till återkoppling. Möjligheter att komplettera erbjuds efter seminariet. Slutgiltig bedömning av projektrapporten (såväl som hel kurs) görs efter det att den slutgiltiga projektrapporten insänts till examinator. Aktivt deltagande i tre vetenskapliga seminarier krävs också.
2) eller 4) Underkänt respondentskap enbart (del 2) eller opponentgenomgång (del 4) kan antingen kräva skriftlig komplettering utifrån examinators anvisningar eller ett nytt tillfälle/seminarium för att uppnå kriterierna minst E i betyg, beroende på tidigare prestation.
3) Underkänd presentation (del 3) av det vetenskapliga projektarbetet från respondenten kan antingen kräva skriftlig komplettering utifrån examinators anvisningar eller ett nytt tillfälle/seminarium för att uppnå kriterierna minst E i betyg, beroende på tidigare prestation.
Övergångsbestämmelser
Övergångsreglerna följer KI:s lokala riktlinjer för examination.
Övriga föreskrifter
Om det vetenskapliga projektarbetet drar ut på tiden (längre än 1 termin från kursstart) kan studenten ej räkna med handledning av ursprunglig handledare. Detta kan begränsa möjligheten för studenten att slutföra projektarbetet enligt ursprunglig plan.
Litteratur och övriga läromedel
Litteratur och övriga läromedel
Artiklar enligt handledares anvisningar.
Fördjupningslitteratur
3rd ed. : Washington, DC : American Psychological Association, c2003. - xix, 913 p. ISBN:1-55798-958-3 LIBRIS-ID:9326851 Sök i biblioteket
4. uppl. : Boston, MA : Allyn and Bacon, cop. 2003 - xvii, 637 s. ISBN:0-205-33292-7 LIBRIS-ID:8835326 Sök i biblioteket
54 : Sid 594-604. Artikeln ingår tillsammans med ett 30tal andra artiklar i den senaste eller i tidigare upplagor av Kazdin, A, E (Ed). methodological issues and strategies in clinical research (3 ed), Washington, DC: American Psychological Association.
Referenshantering för vetenskapliga rapporter, APA:
http://kib.ki.se/en/node/9571