Kursplan för

Vetenskapligt projektarbete för utbytesstudenter, 60 hp

Scientific Project in Psychology for Exchange Students, 60 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2016.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT16 , VT18
Kurskod
2EE105
Kursens benämning
Vetenskapligt projektarbete för utbytesstudenter
Hp
60 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Psykologi 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Utmärkt, mycket bra, bra, tillfredsställande, tillräckligt, otillräcklig, helt otillräcklig
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Programnämnd 8
Datum för fastställande
2015-11-04
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2016

Särskild behörighet

Mycket goda kunskaper i engelska, motsvarande 550 TOEFL-poäng, eller mycket goda kunskaper i svenska motsvarande godkänt i TISUS-test. Tre års universitetsstudier med psykologi som huvudområde. Kunskap om och färdigheter i statistik och vetenskaplig metod motsvarande universitetsstudier på grundnivå (det vill säga de kunskaper och färdigheter som behövs för att studera med en hög grad av självständighet).

 

Mål

Moment 1. Definition av ett vetenskapligt problem och insamling av data, 30 hp
Efter avslutat moment ska studenten kunna:

  • definiera ett vetenskapligt problem inom området psykologi med hänsyn taget till resurser och tid till förfogande
  • använda vetenskapliga databaser, extrahera data ur relevanta tidskrifter, ganska, värdera och sammanfatta innehållet i tidskriftsartiklar med relevans för det vetenskapliga problemet
  • samla in och värdera relevant data i förhållande till det vetenskapliga problemet
  • beskriva de etiska principer som ska följas i psykologisk forskning och visa grundläggande färdigheter i att författa en etikansökan

Moment 2. Analys av data och rapport av det vetenskapliga projektet, 30 hp
Efter avslutat moment ska studenten kunna:

  • sammanställa, analysera och tolka insamlade data i förhållande till det vetenskapliga problemet
  • presentera data i skriftlig form med vetenskaplig stringens
  • diskutera, värdera och argumentera i relation till studentens eget och andra studenters vetenskapliga projekt med relevans för det vetenskapliga problemet och med metodologiska och etiska överväganden
  • genomföra en muntlig presentation på engelska med en sammanfattning av det vetenskapliga projektet med relevant teknisk utrustning (power-point, Skype etc.)
  • visa förmåga att följa god forskningssed, följa etiska regler, visa integritet i forskning och dokumentation och vara medveten om det särskilda ansvaret för forskning som involverar människor och djur
  • diskutera och förstå vikten av samarbete i olika delar av forskningsprocessen

Innehåll

Syftet med kursen är att ytterligare fördjupa studentens kunskaper och färdigheter i psykologi och psykologiska metoder genom planering och genomförande av ett 60 hp vetenskapligt projekt under handledning. Det vetenskapliga projektet kan genomföras av den enskilda studenten eller av två studenter i samarbete. I det senare fallet ska studenterna kunna visa vilken student som ansvarar för vilken del av det vetenskapliga arbetet och den slutliga projektrapporten. Kursen är uppdelad i två (2) moment:

Definition av vetenskapligt problem och insamling av data, 30 hp Vid kursstart väljer studenten ämne och analysmetoder i samarbete med examinator/kursansvarig. Ämnen för vetenskapliga projekt tillhandahålls av handledare utifrån anvisningar. Det ämne som valts av studenten diskuteras av forskargruppen vid sektionen för psykologi i samråd med en vetenskaplig kommitté och godkänns av examinator för kursen. Efter godkännande förväntas studenten kontakta handledare för att ytterligare definiera och begränsa den specifika vetenskapliga frågan och för att upprätta en tidsplan. Under moment 1 förväntas studenten också börja samla in, utvärdera och tolka relevanta data i förhållande till det vetenskapliga problemet.
 
Ämnen för det vetenskapliga projektet kan komma från olika delområden av och metoder för psykologi:
  • genomförande, analys och rapportering av psykologiska experiment
  • analys och rapport av data från ett etablerat forskningsprojekt
  • psykometriska utvärderingar av instrument med relevans för psykologi
  • systematiska litteraturstudier, t.ex. metaanalys
  • primär analys av insamlade data
  • sekundär analys av publicerade data
Analys av data och rapport av det vetenskapliga projektet, 30 hp Under moment 2 fortsätter studenten att arbeta med det vetenskapliga arbetet under handledning. Data tolkas ytterligare och diskuteras. Slutligen presenteras det vetenskapliga projektet i en projektrapport. När handledaren har beslutat att projektrapporten är redo att diskuteras, ventileras den i ett projektseminarium genom en vetenskaplig diskussion mellan respondent (studenten) och opponent (en kurskamrat). Projektseminariet ska hållas på Karolinska Institutet. I undantagsfall och bara efter beslut av examinator, kan det hållas på distans via digitala hjälpmedel. Som respondent förväntas studenten visa förmåga att muntligen sammanfatta och presentera sitt vetenskapliga projekt under cirka 15 minuter på engelska, med hjälp av nödvändig teknisk utrustning. Bilder/material som används vid presentationen ska också vara skrivna på engelska. Som opponent förväntas studenten konstruktivt diskutera en annan students vetenskapliga rapport.

Arbetsformer

I kursen ingår inledande föreläsningar om vetenskapligt skrivande och om hur man söker efter litteratur/vetenskapliga artiklar. Studenten förväntas i stor utsträckning arbeta självständigt med kontinuerlig återkoppling från handledaren. Studenten förväntas också delta i obligatoriska projektseminarier i slutet av kursen, ge återkoppling till en kurskamrats projekt och få återkoppling från kurskamrat och examinator på det egna projektet.

Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultat slutrapporteras.

Examination

Kursmålen examineras vid ett projektseminarium där förmågan som respondent och förmågan som opponent bedöms av examinator. Projektseminariet är ett tillfälle till återkoppling. En möjlighet att revidera projektrapporten erbjuds efter seminariet. Slutlig betygssättning av projektrapporten (liksom på hel kurs) sker efter att den slutgiltiga versionen lämnats till examinator.
 
Följande betyg kan ges på vart och ett av kurskraven 1-4:
 
1) Den skriftliga projektrapporten. Underkänd (F), otillräcklig (Fx), tillräcklig (E). tillfredsställande (D), bra (C), mycket bra (B) eller utmärkt (A). (Betyget F innebär att betydande ytterligare arbete krävs och betyget Fx att en del ytterligare arbete krävs. Betyget E innebär att prestationen uppfyller minimikraven och A att prestationen är enastående med bara mindre fel.)
2) Förmåga som respondent. Underkänd (F eller Fx), eller tillräcklig (E).
3) Muntlig presentation och sammanfattning av rapporten. Underkänd (F eller Fx), eller tillräckligt (E).
4) Förmåga som opponent. Underkänd (F eller Fx), eller tillräckligt (E).
 
Betyg på hel kurs:

  • För att uppnå betyget E (tillräcklig) på hel kurs, krävs minst betyget E på samtliga kurskrav (1, 2, 3 och 4). Aktivt deltagande i tre andra vetenskapliga seminarier krävs också.
  • För att uppnå betyget A, B, D eller D på hel kurs, krävs minst betyget E på var och en av kurskraven 2-4, samt betyget A, B, C eller D för den skriftliga projektrapporten (kurskrav 1). Aktivt deltagande i tre andra vetenskapliga seminarier krävs också.
  • Om något av kurskraven 1-4 inte uppnås och/eller om obligatorisk närvaro inte genomförts, beslutar examinator i varje individuellt fall och beroende på tidigare prestationer hur kurskraven ska uppnås. Nedan följer några riktlinjer för vart och ett av kurskraven.

1) Handledaren har ansvar för att ge råd om projektets aktuella status och om det är färdigt för att presenteras vid ett projektseminarium. Om projektrapporten inte är färdigt att presenteras vid kursens slut, får studenten ytterligare handledning. Om studenten väljer att presentera projektrapporten vid ett seminarium och får betyget Fx eller F, bestämmer examinator hur studenten ska uppnå kursmålen för den skriftliga projektrapporten. En ny examination av projektrapporten kan ske vid ett nytt seminarium.
2) Underkänd förmåga som respondent (kurskrav 2) och/eller opponent (kurskrav 4) kan antingen medföra skriftlig restuppgift utifrån examinators instruktioner eller ett nytt seminarium för att uppnå minst betyget E.
3) Underkänd presentation (kurskrav 3) kan antingen medföra skriftlig restuppgift utifrån examinators instruktioner eller ett nytt seminarium för att uppnå minst betyget E.

Övergångsbestämmelser

Övergångsbestämmelserna följer KI:s lokala riktlinjer för examination.

Övriga föreskrifter

Om arbetet med det vetenskapliga projektet sträcks ut i tid (mer än två terminer efter kursstart) kan studenten inte räkna med handledning från den ursprungliga handledaren. Detta kan begränsa möjligheten för studenten att fullfölja det vetenskapliga projektet utifrån den ursprungliga planen.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Artiklar enligt handledares instruktioner.

Fördjupningslitteratur

Bem, D.J Writing a review article for Psychological Bulletin S. 172-177. Artikeln ingår tillsammans med cirka 30 andra artiklar i de senaste eller tidigare utgåvor av Kazdin, A, E (Ed). Metodfrågor och strategier inom klinisk forskning (3 ed), Washington, DC: American Psychological Association.
Kazdin, A.E Preparing and Evaluating Research Reports S. 228-237. Artikeln ingår tillsammans med cirka 30 andra artiklar i de senaste eller tidigare utgåvor av Kazdin, A, E (Ed). Metodfrågor och strategier inom klinisk forskning (3 ed), Washington, DC: American Psychological Association.
Kazdin, Alan E. (ed) Methodological issues & strategies in clinical research
Kazdin, Alan E. Research design in clinical psychology
Rosenthal, R Writing meta-analytic reviews: Psychological Bulletin, 118 S. 183-192. Artikeln ingår tillsammans med cirka 30 andra artiklar i de senaste eller tidigare utgåvor av Kazdin, A, E (Ed). Metodfrågor och strategier inom klinisk forskning (3 ed), Washington, DC: American Psychological Association.
Wilkinson, L Statistical methods in psychology journals: : Guidelines and explanations
Publication manual of the American Psychological Association
Referenshantering enligt APA:
http://kib.ki.se/en/node/9571