Kursplan för

Projektarbete för utbytesstudenter, 6 hp

Project for Exchange Students, 6 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2019.
Kurskod
2EE113
Kursens benämning
Projektarbete för utbytesstudenter
Hp
6 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Medicin 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutet för miljömedicin
Beslutande organ
Programnämnden för läkarprogrammet
Datum för fastställande
2019-03-20
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2019

Särskild behörighet

Minst 3 års studier i medicin.

Student som underkänts på verksamhetsförlagda utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen ha fullföljts.

Mål

Kursens syfte är att studenten, med utgångspunkt ifrån och med integrering av sin aktuella individuella medicinska och vetenskapliga nivå, ska fördjupa sin kompetens i att planera, genomföra, analysera, diskutera och rapportera ett fördjupningsprojekt med utgångspunkt från ett vetenskapligt förhållningssätt.

Lärandemål
Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin (S1-S4) och färdigheterna enligt Millers pyramid (M1-M4) *.

Kunskap och förståelse
Studenten ska kunna

- redogöra för val olika vetenskapliga metoder och diskutera deras användningsområden i relation till projektet (S3) Kurskod: 2EE050

Färdigheter
Studenten ska

- kunna planera, genomföra och redovisa ett individuellt projektarbete på ett vetenskapligt sätt (M3)

- kunna formulera en tydlig projektplan (M3)

- kunna visa problemlösningsförmåga och förmåga att integrera kunskap (M3)

- genom användandet av medicinsk vetenskaplig litteratur ha ökat sin förmåga till kritisk granskning (M3)

Förhållningssätt
Studenten ska

- uppträda respektfullt mot patienter, andra studenter, lärare och personal samt ta aktivt ansvar för sitt lärande och sin professionella utveckling

Innehåll

Studenten använder sig i projektstudierna av den nivå av medicinska och vetenskapliga utbildning som studenten har efter minst tre års studier inom läkarprogram och ett vetenskapligt synsätt utgör basen för hela kursen. I kursen ingår att kunna formulera en tydlig projektplan som är transparant för tredje part. Projektplanen formuleras i samråd med handledaren och ska vara godkänd av examinator innan projektarbetets start. Referenserna ska vara systematiskt och konsekvent skrivna enligt referensguide APA eller Vancouver.

Studenten får prova sin grundkompetens för fortsatt akademiskt forskararbete eller annat utvecklingsarbete genom erfarenhet av att själv genomdriva ett projekt och pröva sin förmåga till kreativitet, till kritiskt tänkande och eget ansvarstagande.

Arbetsformer

Undervisning sker på engelska.

Projektet planeras med hjälp av handledaren och en projektplan fastställs som första del i kursen, före projektstart. De specifika arbetsmomenten som ingår varierar beroende på projektstudiernas natur och ämnesområde. Projektarbetet avslutas alltid med en av studenten enskilt formulerad skriftlig rapport som ska återspegla studentens egna analyser och slutsatser. Den ska också innehålla en reflektion över de genomförda studierna samt en adekvat källhänvisning. Hela arbetet ska också kort och koncist sammanfattas i ett abstract.

Examination

Obligatorier: Obligatoriska moment:

Genomförbar projektplan. Måste godkännas innan projektstart.

Examination:
Fortlöpande bedömning av projektets genomförande av handledaren. Skriftlig examen utgörs av abstract, rapport och källförteckning.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat.

Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Begränsning av antal prov- eller praktiktillfällen Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Vad gäller verksamhetsförlagda moment har studenten rätt att genomgå dessa två (2) gånger.

Övriga föreskrifter

* Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin:

S1) enkel (ex. känna till, identifiera),

S2) sammansatt (ex. redogöra för, beskriva),

S3) relaterad (ex. analysera, relatera), och

S4) utvidgad (ex. teoretisera, analysera).

Färdigheterna är nivåindelade enligt Millers pyramid:

M1) veta,

M2) veta hur man utför,

M3) kunna visa, och

M4) kunna utföra yrkesmässigt.

Litteratur och övriga läromedel

Aktuell vetenskaplig litteratur