Examensarbete i omvårdnad - intensivvård, 15 hp
Degree Project in Nursing - Intensive Care, 15 credits- Kurskod
- 2IN012
- Kursens benämning
- Examensarbete i omvårdnad - intensivvård
- Hp
- 15 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Omvårdnad
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Programnämnd 9
- Datum för fastställande
- 2012-05-09
- Reviderad av
- Programnämnd 9
- Senast reviderad
- 2015-05-06
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2015
Särskild behörighet
Antagen till specialistsjuksköterskeprogrammet - intensivvård.
Vetenskaplig teori och metod i omvårdnad, 7,5 hp på avancerad nivå.
Mål
Studenterna ska under kursen fördjupa sin kunskap i huvudområdets vetenskapliga grund och integrera teoretiska och praktiska kunskaper i specialistområdet intensivvård samt visa förmåga att tillämpa relevant forskningsmetodik i ett självständigt examensarbete. Målet är också att visa färdighet i vetenskapsteori och metod för att kunna delta i forskningsarbete och leda utvecklingen av evidensbaserad omvårdnad inom specialistområdet intensivvård. Målet uppnås genom att studenten självständigt genomför, presenterar och försvarar ett examensarbete samt opponerar på ett annat examensarbete.
Lärandemål
- visa fördjupad kunskap inom huvudområdet omvårdnad samt inom områdets vetenskapliga grund.
- visa fördjupad kunskap i metodik vad gäller design, metoder för datainsamling och analys
- Systematiskt söka, kritiskt granska och tolka information som grund för examensarbetet.
- Planera och med adekvat metodik genomföra ett vetenskapligt arbete.
-muntligt och skriftligt med vetenskaplig noggrannhet presentera, diskutera komplexa situationer och argumentera för val och slutsatser i forskningsprocessen.
- utifrån ett omvårdnads- och samhällsperspektiv diskutera och argumentera för examensarbetens vetenskapliga, ämnesmässiga och/eller kliniska relevans
- tillämpa vårdetiska principer beaktande mänskliga rättigheter
- tillämpa forskningsetiska principer och riktlinjer samt värdera forskningsetiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete
- tillämpa och föra ett kritiskt resonemang vad gäller det vetenskapliga språket, vedertagna skrivregler och referenshantering
Innehåll
I kursen ingår att självständigt planera och genomföra ett examensarbete i omvårdnad med relevans för intensivvård samt presentation och försvar av eget examensarbete. Systematisk sökning och värdering av vetenskapliga artiklar, metodologiska och forskningsetiska diskussioner, muntlig och skriftlig presentation samt kritisk granskning av andras examensarbete ingår.
Arbetsformer
Handledning sker företrädesvis i seminarieform. Kontinuerlig uppföljning av examensarbetets genomförandeprocess sker under handledda, schemalagda seminarier. Föreläsningar som stödjer genomförandeprocessen ingår.
Examination
Examinationen sker i tre steg:
- det skriftliga examensarbetet bedöms av examinator utifrån fastställda bedömningskriterier
- muntlig examination där studenten försvarar sitt arbete
- muntlig examination där studenten opponerar på ett annat examensarbete
För godkänd kurs krävs att samtliga steg i examinationen är godkända. Betyg sätts av examinator.
För sent inlämnat examensarbete beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfälle.
Begränsning av antalet provtillfällen:
För samtliga examinationer gäller att student har rätt att delta vid sammanlagt sex provtillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda provtillfällen kan i mån av plats erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång.
Övriga föreskrifter
Kursvärdering sker enligt riktlinjer fastställda av Styrelsen för utbildning.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Design och metod
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 197 s. ISBN:91-44-03748-1 LIBRIS-ID:10154608 URL: Omslagsbild Sök i biblioteket
2. ed. : London : SAGE, cop. 2007 - xvii, 395 s. ISBN:1-4129-1607-0 (hft.) LIBRIS-ID:10417096 Sök i biblioteket
3. ed. : Los Angeles : SAGE, cop. 2010 - xvii, 253 p. ISBN:978-1-4129-7189-8 (pbk.) LIBRIS-ID:11612414 Sök i biblioteket
6. ed. : Belmont, CA : Thomson/Wadsworth, cop. 2008 - xiv, 594 p. ISBN:0495099007 (hbk.) LIBRIS-ID:10469533 Sök i biblioteket
3. ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, cop. 2007 - xv, 367 p. ISBN:9780781782104 LIBRIS-ID:10535344 Sök i biblioteket
2. ed. : Thousand Oaks, Calif. : Sage, cop. 2004 - xxiii, 413 s. ISBN:0-7619-1544-3 (inb.) LIBRIS-ID:9415626 Sök i biblioteket
2. ed. : Thousand Oaks, CA : Sage Publications, cop. 2005 - 175 s. ISBN:0-7619-2607-0 (cloth) LIBRIS-ID:9527020 Sök i biblioteket
7. ed. : Philadelphia : Lippincott Williams & Wilkins, cop. 2004 - 758 s. ISBN:0-7817-3733-8 LIBRIS-ID:8844462 Sök i biblioteket
Maidenhead : Open University Press, 2012. - xiii, 173 p. ISBN:9780335242276 (pbk.) : LIBRIS-ID:17392675 Sök i biblioteket
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 249 s. ISBN:978-91-44-07699-7 LIBRIS-ID:13548872 Sök i biblioteket
3. [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 412 s. ISBN:9789144101675 LIBRIS-ID:16763239 Sök i biblioteket
Forskningsetik
Stockholm : Vetenskapsrådet, 2011 - 129 s. ISBN:978-91-7307-189-5 LIBRIS-ID:13982369 URL: Fritt tillgänglig via Vetenskapsrådet Sök i biblioteket
Att skriva och referera vetenskaplig text
Lund : Studentlitteratur, 2004 - 288 s. ISBN:91-44-03227-7 LIBRIS-ID:9396007 Sök i biblioteket
6., [updated and enlarged] ed. : Cambridge : Cambridge University Press, 2006 - xv, 302 s. ISBN:0-521-67167-1 (hft.) LIBRIS-ID:10148844 Sök i biblioteket
6. ed. : Washington, D.C. : American Psychological Association, cop. 2010, [eg. 2009] - xviii, 272 p. ISBN:978-1-4338-0561-5 (pbk) LIBRIS-ID:11503766 Sök i biblioteket
Evidens
1. uppl. : Vasa : Åbo Akademi, 2004 - 151 s. ISBN:952-12-1404-X Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 309 s. ISBN:978-91-44-07271-5 LIBRIS-ID:12543003 Sök i biblioteket