Kursplan för

Basvetenskap 3: Anatomi, histologi och basal klinisk konsultation och undersökning, 18 hp

Basic Science 3: Anatomy, histology and basic clinical consultation and examination, 18 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2022.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT22 , HT22 , VT23 , HT23 , HT24
Kurskod
2LA002
Kursens benämning
Basvetenskap 3: Anatomi, histologi och basal klinisk konsultation och undersökning
Hp
18 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Medicin 
Nivå 
G1 - Grundnivå 1 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för neurovetenskap
Medverkande institutioner
  • Institutet för miljömedicin
  • Institutionen för lärande, informatik, management och etik
  • Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
  • Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ
Programnämnden för läkarprogrammet
Datum för fastställande
2021-09-23
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2022

Särskild behörighet

Godkänt betyg på hela kursen Basvetenskap 1: Grundläggande basvetenskap, läkaryrket och lärande (termin 1).

Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål

Kursen bygger vidare på den grundläggande basvetenskapen från termin 1 och presenterar den friska människokroppens ytanatomi, topografiska anatomi och organstruktur på mikroskopisk nivå. De anatomiska kunskaperna tillämpas i fortsatt träning av personcentrerad klinisk konsultation med fokus på anamnes och status som sker både strukturerat i klinikliknande miljö och under verksamhetsförlagd utbildning i primärvård. Kursen innefattar också fördjupning inom medicinsk etik med medicinhistoriska perspektiv, humaniora av relevans för läkaryrket samt hälsans bestämningsfaktorer på individ och samhällsnivå.

Lärandemål
Kursens lärandemål relaterar till de nationella målen för läkarexamen i examensordningen inom högskoleförordningen (SFS 1993:100). Lärandemål för kunskap och förståelse är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin (S2-S5) och lärandemål för färdighet och förmåga är indelade enligt Millers pyramid (M3-M4).

Kunskaper och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna
* redogöra för ytanatomin, inklusive palperbara strukturer, avseende de i kursen ingående topografiska områdena (S3)
* redogöra för osteologin, inklusive leder och stödjestrukturer, för de i kursen ingående topografiska områdena (S3)
* redogöra för muskulaturen i de i kursen ingående topografiska områdena (S3)
* redogöra för de inre organens struktur och inbördes relationer avseende de i kursen ingående topografiska områdena (S3)
* redogöra översiktligt för hörsel-, syn-, och luktorganens anatomi (S2)
* redogöra för biomekaniken avseende rygg samt övre och nedre extremitet (S3)
* redogöra för artärer, vener, nerver samt lymfsystemet i de i kursen ingående topografiska områdena (S3)
* beskriva basala latinska termer och grammatiska principer anpassade för läkaryrket (S3)
* känna till vanligt förekommande anatomisk variation av betydelse i de i kursen ingående topografiska områdena (S2)
* resonera kring hur strukturella förändringar i anatomin påverkar funktion (S4)
* beskriva översiktligt embryonal anatomi med utgångpunkt från fostrets tre groddblad och betydande embryonala strukturer (S3)
* redogöra för normal mikroskopisk struktur och organisation avseende hud, cirkulations-, respirations-, urogenital- och digestionsorgan samt tymolymfatiska, endokrina och blodbildande organ (S3)
* redogöra för konsultationens tre delar, samt strukturen för läkarens del av konsultationen innefattande differentialdiagnostiskt tänkande, den riktade anamnesen, samt statusundersökningar (S3)
* redogöra för grundläggande begrepp inom patientsäkerhet och de vanligaste typerna av vårdskador (S3)
* redogöra för sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet i yrkesutövning inom hälso- och sjukvården (S3)
* redogöra översiktligt för hur genus, psykosociala, socioekonomiska, samhälls- och miljörelaterade faktorer påverkar hälsa, hälsolitteracitet och möjligheten att tillgodogöra sig hälso- och sjukvård (S3)
* resonera kring hur likabehandling, bemötande och hälsolitteracitet kan påverka hälsa, och möjlighet att tillgodogöra sig hälso- och sjukvård och basera sitt resonemang på vetenskaplig grund (S4)
* redogöra för centrala etiska begrepp, teorier, normer, värderingar och principer (S3) och beskriva hur de tillämpas inom hälso- och sjukvården (S4)
* resonera kring etiska och moraliska dilemman av relevans för läkaren med utgångspunkt i medicinhistoriska exempel (S4)
* analysera etiska problem som att precisera handlingsalternativ, konsekvenser och de värden som står på spel samt kritiskt granska sina egna och andras etiska argumentation (S4)
* redogöra för hur synen på död och döende i relation till läkaryrket påverkas av ett transkulturellt perspektiv och hur den har förändrats ur ett medicinhistoriskt perspektiv (S3)
* ge exempel på hur individers och gruppers behov kan stå i konflikt med varandra och påverka beslutsfattande i olika situationer (S4)

Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna
* utföra normalt systematiskt status inklusive allmäntillstånd, hjärta, lungor, blodtryck, reflexer, öron-, näsa-, hals-status, tyroidea, buk, samt rörelseapparaten samt informera patienten om vad som ska ske och genomföra status med respekt för patientens integritet (M3) * visa, palpera och markera anatomiska strukturer på levande och dissekerade kroppar, plastmodeller och bilddiagnostiska representationer (M3)
* använda medicinsk terminologi för att beskriva och namnge anatomiska plan, riktningar, läge, rörelser samt förstå olika anatomiska förkortningar och latinska namn (M3)
* identifiera ingående celltyper, vävnader och organ i mikroskopiska preparat (M4)
* följa hygienföreskrifter i samband med hantering av biologiskt material samt i kontakt med patienter (M4)
* med fokus på patientens del av patient-läkarmötet klargöra besöksorsak inkluderande patientens tankar, oro och önskemål (M3)
* anpassa sin muntliga och skriftliga kommunikation vad gäller bemötande, informations- och frågeinnehåll, samt terminologi utifrån mottagarens behov och förutsättningar (M3)
* bidra till andra studenters lärande genom att delta aktivt i diskussioner och gruppövningar (M3)
* använda självvärdering och kollegial bedömning som verktyg för det egna lärandet och för att bidra till andra studenters lärande i relation till kursens lärandemål (M3)
* bemöta patienter, anhöriga, andra studenter, lärare och personal på ett respektfullt, empatiskt och professionellt sätt (M3)

Förhållningssätt och värderingsförmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna
* visa ett respektfullt förhållningssätt till material från den döda kroppen
* reflektera över hur personliga värderingar kan påverka förmågan till empati och ett professionellt förhållningssätt
* bedöma sitt kunskapsbehov och ta ansvar för sin kompetensutveckling inom kunskapsområdet

Innehåll

Kursens utgår ifrån de basvetenskapliga disciplinerna anatomi och histologi samt grundläggande generisk klinisk medicin med tonvikt på anamnes och statusundersökning. Basvetenskapligt innehåll och lärandemål är anpassade till gällande internationellt vedertaget core curriculum i anatomi och omfattar de i kursen ingående topografiska områdena huvud, hals, thorax, buk, bäcken, rygg, samt övre och nedre extremiteter.

Klinisk integrering sker genom användning av kliniska fall samt genom att undervisning i undersökningsteknik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) kopplas till undervisning i anatomi, etik, hälsans bestämningsfaktorer och läkarens olika roller. Formativ bedömning och återkoppling ges i samband med teambaserat lärande (TBL), under VFU och vid en formativ OSCE (stationsexamination).

Kursen är indelad i fyra moment:

Anatomi och histologi, 6.0 hp

Betygsskala: GU

Under detta moment behandlas anatomi och histologi för thorax, buk och bäcken, huvud och hals, och rörelseapparaten. Dessutom ingår medicinsk terminologi, ledlära och kinesiologi, samt biomekanik. Momentet innehåller träning av färdigheter och förhållningssätt vid dissektioner, med hjälp av plastmodeller, digitala undervisningshjälpmedel och mikroskopering.

Professionellt förhållningssätt, ansvar och lärande, 3.0 hp

Betygsskala: GU

Momentet innefattar träning och bedömning av ett professionellt förhållningssätt, ansvar och lärande i alla kursens aktiviteter. Detta sker genom att studenterna arbetar med medicinska frågeställningar, dissektioner och mikroskopering, integrerar och tillämpar sina basvetenskapliga ämneskunskaper, samt värderar sitt eget och sina studentkollegors samarbete under TBL och skriver en individuell handlingsplan över sitt eget lärande vid kursens slut.

Klinisk konsultation och undersökning, 4.5 hp

Betygsskala: GU

Momentet inkluderar teoretisk undervisning om personcentrerat arbetssätt utifrån konsultationens tre delar. Praktisk strukturerad träning i konsultation och statusundersökning i klinikliknande miljö ingår. Syftet är att uppnådd kompetens är tillämpbar inom primärvård så väl som inom sjukhusbaserad akut- och specialiserad vård. Momentet inkluderar även 1,5 hp sammanhållen VFU i primärvården där studenten under handledning får ytterligare träning i konsultation, statusundersökning och bedömning av patienter. Vidare ingår undervisning om hälsans bestämningsfaktorer, betydelsen av ett jämlikt och respektfullt bemötande. Etiska begrepp, principer, värderingar i relation till läkaryrket samt ett medicinhistoriskt perspektiv ingår också.

Tillämpning och integrering, 4.5 hp

Betygsskala: GU

Under detta moment integreras ämneskunskaperna i anatomi och histologi samt basala kliniska konsultativa färdigheter bland annat genom att kunskaper i anatomi tillämpas i undervisning av undersökningsteknik. Momentet innehåller praktiska examinationer samt OSCE.

Arbetsformer

Kursens centrala arbetsform är teambaserat lärande (TBL) som är en studentaktiverande pedagogisk metod som omfattar: (1) förberedelse genom lärarledda aktiviteter och/eller självstudier, (2) bastest individuellt, (3) bastest i grupp med lärarledd uppföljning, (4) tillämpning av kunskaper, (5) samt självvärderingar och kollegial bedömning enligt strukturerad mall.

Dessutom utgör dissektioner, självstudier och studier i grupp med hjälp av anatomiska plastmodeller och mikroskop en del av kursens arbetsformer. De olika arbetsformerna integreras, när det är lämpligt, i TBL-modulerna.

Under VFU sker undervisning genom auskultation med läkare, träning i personcentrerad samtalsmetodik och klinisk undersökning under handledning. Inom etik och medicinhistoria sker undervisningen genom fallbaserade seminarier.

Examination

Anatomi och histologi, 6 hp

Examination
* Skriftlig examination (2)

Professionellt förhållningssätt, ansvar och lärande, 3 hp
Examination
* Bedömning av professionellt förhållningssätt

Obligatoriskt deltagande enligt kriterier
* Teambaserat lärande (TBL)

Obligatoriska formativa bedömningar enligt kriterier
* Självvärdering och kollegial bedömning (TBL)

Klinisk konsultation och undersökning, 4,5 hp
Examination
* Skriftlig examination (1)

Obligatoriskt deltagande enligt kriterier
* Verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
* Seminarier

Obligatoriska formativa bedömningar enligt kriterier
* Bedömning i VFU

Tillämpning och integrering, 4,5 hp
Examination
* Strukturerat praktiskt prov 1 (huvud, hals, thorax, buk och bäcken)
* Strukturerat praktiskt prov 2 (rygg och extremiteter)

Obligatoriskt deltagande enligt kriterier
* Introduktion inklusive praktisk förevisning av humanpreparat

Obligatoriska formativa bedömningar enligt kriterier
* Objective Structured Clinical Examination (OSCE)
* Skriftlig inlämningsuppgift (reflektion över eget lärande)

Mål för professionellt förhållningssätt bedöms i alla sammanhang där student uppträder i sin roll som student eller relaterat till lärosätets eller i sjukvårdens aktiviteter inom utbildningen, i kommunikation och via digitala medier. Vid bristande måluppfyllelse (baserat på relevanta underlag), som därvid framkommer kan examinator underkänna moment eller hel kurs. I sådant fall ska en handlingsplan upprättas och först när denna är genomförd kan momentet eller kursen godkännas.

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övriga föreskrifter

Undervisningsspråk
Undervisningsspråket är svenska men undervisning på engelska kan förekomma. Svensk och engelsk litteratur används i kursen.

E-portfölj
Följande dokument från kursen ska sparas i studentens personliga e-portfölj:
* Bedömning från formativ OSCE
* Bedömning av professionellt förhållningssätt
* Självvärdering och kollegial bedömning (TBL)
* Bedömning i VFU
* Skriftlig inlämningsuppgift (reflektion över eget lärande)

Kursvärdering
Kursutvärdering genomförs enligt Karolinska Institutets riktlinjer.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Gilroy, Anne M. Anatomy : an essential textbook : Latin nomenclature
Ross, Michael H.; Pawlina, Wojciech Histology : a text and atlas : with correlated cell and molecular biology

Rekommenderad litteratur

Atlas of anatomy : Latin nomenclature Gilroy, Anne M.; MacPherson, Brian R.; Ross, Lawrence M.; Schünke, Michael; Schulte, Erik; Schumacher, Udo
Kliniska färdigheter : informationsutbytet mellan patient och läkare Lindgren, Stefan; Aspegren, Knut
Macleod's clinical examination Clinical examination Macleod, John; Douglas, Graham; Nicol, Fiona; Robertson, Colin
Netter, Frank H. Atlas of Human Anatomy
Konsultationen : kommunikation mellan läkare och patient Pendleton, David; Fredenberg, Sune; Grundberg, Thomas; Hedén, Birger; Westlund, Peter
Sobotta atlas of human anatomy : musculoskelatal system, internal organs, head, neck, neuroanatomy Sobotta, Johannes; Paulsen, Friedrich; Waschke, Jens; Klonisch, Thomas; Hombach-Klonisch, S.
Visible Body
Därutöver tillhandahålls kursmaterial, inklusive hänvisning till aktuella vetenskapliga publikationer på lärplattform.