Kursplan för

Basvetenskap 5: Funktion och dysfunktion, 30 hp

Basic Science 5: Function and dysfunction of the human body, 30 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2022.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT22 , VT23 , HT23 , VT24 , HT24
Kurskod
2LA004
Kursens benämning
Basvetenskap 5: Funktion och dysfunktion
Hp
30 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Medicin 
Nivå 
G1 - Grundnivå 1 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för fysiologi och farmakologi
Medverkande institutioner
  • Institutionen för mikrobiologi, tumör- och cellbiologi
  • Institutionen för medicinsk biokemi och biofysik
  • Institutionen för cell- och molekylärbiologi
  • Institutet för miljömedicin
  • Institutionen för medicinsk epidemiologi och biostatistik
  • Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
  • Institutionen för biovetenskaper och näringslära
  • Institutionen för laboratoriemedicin
  • Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
  • Institutionen för molekylär medicin och kirurgi
  • Institutionen för onkologi-patologi
Beslutande organ
Programnämnden för läkarprogrammet
Datum för fastställande
2021-12-14
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2022

Särskild behörighet

Godkänt betyg på hela kursen Basvetenskap 1: Grundläggande basvetenskap, läkaryrket och lärande (termin 1), Basvetenskap 2: Cellbiologi, matsmältning och ämnesomsättning (termin 1), samt Basvetenskap 3: Anatomi, histologi och introduktion till klinisk konsultation och undersökning (termin 2).
 
Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål

Kursen bygger på den kunskap och förståelse om kroppens struktur, reglering och metabolism som presenterats under termin 1 och 2. Kursen omfattar grundläggande kunskaper och färdigheter om funktion, homeostas och dysfunktion genom studier i immunologi, fysiologi, patologi, biokemi, farmakologi, samt hälsa och levnadsvanor. Kursen omfattar kunskaper och färdigheter inom basvetenskaplig forskning som tillämpas genom ett vetenskapligt projektarbete. Professionell och klinisk kompetens tränas under teambaserat lärande (TBL) och VFU som, förutom fördjupning av den personcentrerade konsultationen, fokuserar på basal undersökningsteknik av hjärta, lungor, thyreoidea, blodtryck och puls.

Lärandemål
Kursens lärandemål relaterar till de nationella målen för läkarexamen i examensordningen inom högskole­förordningen (SFS 1993:100). Lärandemål för kunskap och förståelse är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin (S2-S5) och lärandemål för färdighet och förmåga är indelade enligt Millers pyramid (M3-M4).  

Kunskaper och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna

  • redogöra för njurens normala fysiologi, basal patofysiologi samt dess roll i vätskebalansen (S3)
  • redogöra för skelettmuskelns normala fysiologi och basal patofysiologi (S3)
  • redogöra för andnings- och hjärt-kärlsystemens normala fysiologi och basala patofysiologi, samt förklara hur dessa samverkar (S4)
  • beskriva hur de i kursens ingående organsystemen samverkar för att bibehålla homeostas (S4)
  • förklara hur normal fysiologi förändras vid arbete och vid förändringar i omgivningen, samt hur fysisk aktivitet och kosthållning kan påverka sjukdomsförlopp vid vanliga folksjukdomar (S4)
  • redogöra för de endokrina systemens reglering och effekter vid olika fysiologiska och patologiska tillstånd (S3)
  • redogöra för könsdifferentieringen och hormonell reglering av tillväxt under embryonal- och fostertid, barndom och pubertet (S3)
  • redogöra för hormonell reglering av reproduktionen samt hormonella förändringar under graviditet, förlossning, amning och menopaus (S3)
  • redogöra för principiella funktioner hos de medfödda (konstitutiva) och förvärvade (adaptiva) immunologiska försvarsmekanismerna och barriärsystemen, samt hur dessa samverkar i försvaret mot olika typer av infektioner (S4)
  • redogöra för hur sjukdomar kan påverka funktionen hos immunsystemet (S3)
  • redogöra för immunologiska analysmetoder (S3)
  • redovisa principer för läkemedels absorption, distribution, metabolism och eliminering, samt analysera orsaker till interindividuell variation av läkemedelseffekter (S3)
  • förklara grundläggande principer för läkemedelsbehandling och redogöra för viktiga verkningsmekanismer, indikationer, interaktioner och biverkningar för läkemedelssubstanser som används vid behandling av vanliga sjukdomstillstånd i kursens ingående funktionssystem (S4)
  • redogöra för risker med läkemedelsbehandling ur ett individ- och samhällsperspektiv (S3)
  • redogöra översiktligt för komplementärmedicinsk farmakologi, dess effekter, kvalitet, säkerhet och legala aspekter (S3)
  • redogöra för grundläggande begrepp inom tumörlära och tillämpa dessa på de mest vanligt förekommande cancersjukdomarna (S3)
  • redogöra för etiologi och patogenes för vanligt förekommande sjukdomstillstånd i njure, hjärta-kärl, lungor, endokrina organ, reproduktiva organ och bukspottskörteln (S3)
  • redogöra för interindividuella skillnader i funktion och dysfunktion för kursens ingående funktionssystem, samt hur kön och genus kan påverka sjukdomsförlopp och behandling (S3)
  • förklara metabol reglering vid olika fysiologiska och patologiska tillstånd (S4)
  • förklara sambandet mellan patofysiologiska och fysiologiska mekanismer och tänkbara fynd vid undersökning av njurfunktion, samt statusundersökning av hjärta, perifera pulsar, blodtryck och lungor (S4)
  • redogöra övergripande för vilka kliniska metoder som finns för undersökning av hjärta, cirkulation och andning, samt ge exempel på kliniska frågeställningar som kan föranleda dessa undersökningar (S3)
  • beskriva en annan professions kompetens och roll i primärvård, omsorg eller rehabilitering (S3)
  • granska en basvetenskaplig artikel och utifrån frågeställning diskutera vald studiedesign, statistiska metoder, resultat och slutsatser (S4)
  • redogöra för grundläggande basvetenskapliga och epidemiologiska begrepp och principer för studiedesign inom kontexten av basvetenskaplig forskning, respektive de vanligaste symtomen, diagnoserna och riskfaktorerna hos patienter i primärvården (S3)
  • beskriva det vetenskapliga kunskapsläget inom ett medicinskt basvetenskapligt område (S4)
  • redogöra för grundläggande gruppdynamiska processer, ledarskapsteorier och verktyg för att uppnå ett bra samarbete i grupper (S3)
  • redogöra för hur sociala konstruktioner som etnicitet, genus och makt kan påverka kommunikation och samarbete (S3).

Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna

  • utifrån ett evidensbaserat perspektiv resonera kring rekommendationer för förebyggande och behandling av ohälsosamma levnadsvanor samt hälsofrämjande insatser (M3)
  • tillämpa rekommendationer för levnadsvanor, så som fysisk aktivitet i sjukdomsprevention och sjukdomsbehandling, på ett autentiskt patientfall (M3)
  • söka vetenskaplig litteratur med hjälp av adekvata sökstrategier (M4)
  • informera andra studenter om det vetenskapliga kunskapsläget inom ett medicinskt basvetenskapligt område (M3)
  • skriftligt och muntligt sammanfatta, analysera och diskutera basvetenskapliga originalartiklar (M4)
  • bidra till andra studenters lärande genom att leda en gruppdiskussion (M4)
  • samarbeta i grupp och bidra till andra studenters lärande genom att vara väl förberedd, delta aktivt i diskussioner relaterade till kursens innehåll, och använda kollegial bedömning som verktyg för kompetensutveckling (M4)
  • bemöta patienter, anhöriga, andra studenter, lärare och personal på ett respektfullt och professionellt sätt (M4).

Förhållningssätt och värderingsförmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna

  • värdera sitt kunskapsbehov i relation till kursens lärandemål och kunna formulera mål för sin fortsatta kompetensutveckling.

Innehåll

Den ämnesmässiga kärnan utgörs av de basvetenskapliga disciplinerna fysiologi, patologi, farmakologi och immunologi. Innehållet inriktas på kroppens funktionssystem: matsmältnings- och ämnesomsättnings­funktioner, endokrina funktioner, hjärt-/kärlfunktioner, blodbildnings-, immunsystems- och andnings­funktioner, funktioner i köns- och urinorganen, reproduktiva organ, samt neuromuskuloskeletala och rörelserelaterade funktioner.
 
Klinisk integrering sker dels genom samundervisning av normal fysiologi, farmakologi och patologi med de olika funktionssystemen, dels genom integrerande seminarier med fokus på relaterade symtom och fynd. Studenterna ges tillfälle att tillämpa undervisade färdigheter under VFU. Vetenskaplig kompetens utvecklas genom ett projektarbete inom ett basvetenskapligt ämnesområde. Hälsofrämjande aspekter bearbetas genom arbete kring fysisk aktivitet och nutrition. Formativ bedömning och återkoppling ges i samband med TBL, integrerande seminarier, under VFU och vid en avslutande formativ OSCE som bedömer studenternas färdigheter.
 
Kursen är indelad i fem moment:

Fysiologi, patologi, immunologi och farmakologi, 12.0 hp

Betygsskala: GU

Momentet fokuserar på immunologi, fysiologi, patofysiologi samt patologi och inkluderar biokemiska förklaringsmodeller. Inledningsvis ges en kunskapsgrund i basala sjukdomsmekanismer, immunologi, inflammation, tumörlära och allmän farmakologi. Vidare behandlas fysiologi, patofysiologi och patologi för njure, skelettmuskel, hjärta, hemostas, cirkulation, respiration, endokrinologi samt reproduktion, och hur dessa organsystem samverkar för att bibehålla homeostas. Relevant farmakologi integreras i undervisningen.

Basvetenskapligt projektarbete, 3.0 hp

Betygsskala: GU

Under momentet väljer studenten en frågeställning inom basvetenskaplig forskning och svarar på denna genom att analysera relevant litteratur och diskutera med sin handledare. Frågeställningen är kopplad till handledarens forskning vilket ger studenten en inblick i den forskning som bedrivs på Karolinska Institutet. Examination sker genom inlämning av en skriftlig rapport och muntlig presentation i slutet av kursen.

Klinisk konsultation och undersökning, 2.0 hp

Betygsskala: GU

Momentet utgörs av sammanhållen VFU motsvarande 1,5 hp. Studenten tränar att självständig utföra patientens del av konsultationen, samt att ge förslag på fokuserad anamnes. Dessutom tränas att genomföra relevant status under handledning i läkarens del. Det innefattar att tillämpa basala hygienrutiner i patientmötet, utföra undersökning av hjärta, lungor, thyreoidea, blodtryck och pulsregistrering och känna igen normalfynd, samt att utföra ett basalt nervstatus. Studenten observerar en annan profession på vårdcentral som en del i interprofessionellt lärande (IPL).

 

Formativ återkoppling på kompetens inom klinisk konsultation och undersökning ges under ett formativt OSCE som fokuserar på genomförande av patientens del av konsultationen samt läkarens del innefattande förslag till riktad anamnes och statusundersökningar. Den formativa bedömningen av statusundersökningen fokuserar på undersökning av hjärta, lungor, thyreoidea, blodtryck och pulsregistrering samt att kunna känna igen normalfynd och utföra ett basalt nervstatus.

Professionellt förhållningssätt, ansvar och lärande, 3.5 hp

Betygsskala: GU

Undervisning, träning och bedömning av ett professionellt förhållningssätt, ansvar och lärande sker löpande under kursen samt specifikt i samband med VFU, TBL, Mentorprogrammet och den avslutande inlämningsuppgiften med reflektion över studentens eget lärande i relation till kursens lärandemål. Examination (betygsättning) av professionellt förhållningssätt, ansvar och lärande sker i detta moment*.

 

Mentorprogrammet, som utgår från CanMEDS, integreras med övrig undervisning för att stödja studentens professionella utveckling. Tillsammans med mentorn ges studenten tillfälle till reflektion över sin utveckling i relation till utbildningens lärandemål, dokumenterad prestation i e-portföljen och den framtida professionella rollen.

Tillämpning och integrering, 9.5 hp

Betygsskala: GU

Momentet möjliggör integrering och fördjupning av kursens ämnen. Interindividuella skillnader så som genus, kön och genetiska faktorer uppmärksammas under kursen och epidemiologiska begrepp, arbets- och miljörelaterade riskfaktorer, hälsofrämjande faktorer och komplementärmedicin belyses genomgående under momentet. Studenten gör en skriftlig fallpresentation utifrån ett möte med en patient med nedsatt rörelseförmåga, fysisk prestationsförmåga, funktionsnedsättning och/eller aktivitetsbegränsning där fysisk aktivitet utgör en central del i behandlingen. Studenten eftersöker i FYSS eventuell behandlingsindikation för patientens tillstånd.

 

Klinisk tillämpning sker genom att momentets innehåll utgår från utvalda symtom och fynd, samt knyter an till den verksamhetsförlagda utbildningen. Momentet innehåller obligatorisk färdighetsträning i basal hjärt- och lungräddning för vuxen och barn.

Arbetsformer

Kursens centrala arbetsform är teambaserat lärande (TBL) som är en studentaktiverande pedagogisk metod som omfattar fem faser: (1) förberedelse genom lärarledda aktiviteter och/eller självstudier, (2) bastest individuellt (iRAT), (3) bastest i grupp (tRAT) med lärarledd uppföljning, (4) tillämpning/applicering av kunskaper, (5) samt självvärdering och kollegial bedömning enligt strukturerad mall.
 
Under kursen ingår praktisk gruppundervisning, studiebesök, demonstrationer, digitalt material för undervisning i statistik, simuleringar och Mentorprogrammet. Under VFU sker undervisning genom auskultation med läkare, träning i personcentrerad samtalsmetodik och klinisk undersökning under handledning, samt färdighetsträning inom kommunikation.

Examination

Fysiologi, patologi, immunologi och farmakologi, 12 hp
Examination
·Skriftlig examination

Obligatoriskt deltagande
·Teambaserat lärande
·Rättningsseminarium efter skriftlig examination

Basvetenskapligt projektarbete, 3 hp
Examination
·Skriftlig inlämningsuppgift (projektrapport)
·Muntlig presentation (presentation av vetenskapligt projektarbete)

Obligatoriska formativa bedömningar enligt kriterier
·Inlämningar av projektarbete till handledare vid angivna tidpunkter
·Granskning av och återkoppling på annan students projektarbete

Klinisk konsultation och undersökning, 2 hp
Examination
·Skriftlig inlämningsuppgift (IPL)

Obligatoriskt deltagande
·Verksamhetsförlagd utbildning (VFU)

Obligatoriska formativa bedömningar
·Bedömning i VFU (inklusive analys av egen samtalsmetodik)
·Formativ Objective Structured Clinical Examination (OSCE) 

Professionellt förhållningssätt, ansvar och lärande, 3,5 hp
Examination
·Löpande bedömning av professionellt förhållningssätt*

Obligatoriskt deltagande
·Mentorprogrammet

Obligatoriska formativa bedömningar
·Självvärdering och kollegial bedömning (TBL)
·Självvärdering och individuell handlingsplan (Mentorprogrammet)
·Skriftlig inlämningsuppgift (reflektion över eget lärande)

Tillämpning och integrering, 9,5 hp
Examination
·Skriftlig examination
·Skriftlig inlämningsuppgift (fallpresentation med FYSS)

Obligatoriskt deltagande
·Färdighetsträning (HLR)
·Teambaserat lärande
·Rättningsseminarium efter skriftlig examination

Obligatoriskt deltagande
·Teambaserat lärande
·Rättningsseminarium efter skriftlig examination 
 
*) Mål för professionellt förhållningssätt bedöms löpande i alla sammanhang där student uppträder i sin roll som student eller relaterat till lärosätets eller i sjukvårdens aktiviteter inom utbildningen, i kommunikation och via digitala medier. Vid bristande måluppfyllelse (baserat på relevanta underlag), som därvid framkommer kan examinator underkänna momentet Professionellt förhållningssätt, ansvar och lärande. I sådant fall ska en handlingsplan upprättas och först när denna är genomförd kan momentet eller kursen godkännas.
 
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
 
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.
 
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
 
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinations­tillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övriga föreskrifter

Undervisningsspråk
Undervisningsspråket är svenska men undervisning på engelska kan förekomma. Svensk och engelsk litteratur används i kursen.

E-portfölj
Följande dokument från kursen ska sparas i studentens personliga e-portfölj:

  • Löpande bedömning av professionellt förhållningssätt
  • Självvärdering och kollegial bedömning (TBL)
  • Skriftlig inlämningsuppgift (reflektionsuppgift vetenskaplig kompetens)
  • Skriftlig inlämningsuppgift (IPL)
  • Bedömning i VFU (inklusive analys av egen samtalsmetodik)
  • Självvärdering och individuell handlingsplan (Mentorprogrammet)
  • Skriftlig inlämningsuppgift (reflektion över eget lärande) 

Kursvärdering
Kursutvärdering genomförs enligt Karolinska Institutets riktlinjer.

Litteratur och övriga läromedel

Basic immunology : functions and disorders of the immune system. Abbas, Abul K.; Lichtman, Andrew H.; Pillai, Shiv; Baker, David L.
Professionell utveckling inom läkaryrket Andersson, Sven-Olof
Ferrier, Denise R. Lippincott's illustrated reviews. : Biochemistry
Kumar, Vinay Robbins basic pathology Kumar, Vinay; Abbas, Abul K.; Aster, Jon C.; Robbins, Stanley L.
Kliniska färdigheter : informationsutbytet mellan patient och läkare Lindgren, Stefan; Aspegren, Knut
Rang and Dale's Pharmacology Ritter, James; Flower, R. J.; Henderson, Graeme; Loke, Yoon Kong; Rang, Humphrey Peter; Dale, M. Maureen
Rhoades, Rodney; Bell, David R. Medical physiology : principles for clinical medicine