Kursplan för

Basvetenskap 6: Mikrobiologi och infektionsimmunologi, 7,5 hp

Basic Science 6: Microbiology, Infection, and Immunology, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2023.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT23 , HT23 , VT24 , HT24
Kurskod
2LA005
Kursens benämning
Basvetenskap 6: Mikrobiologi och infektionsimmunologi
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Medicin 
Nivå 
G1 - Grundnivå 1 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för mikrobiologi, tumör- och cellbiologi
Medverkande institutioner
  • Institutionen för fysiologi och farmakologi
  • Institutionen för laboratoriemedicin
  • Institutionen för global folkhälsa
Beslutande organ
Programnämnden för läkarprogrammet
Datum för fastställande
2022-03-16
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2023

Särskild behörighet

Godkänt betyg på hela kurserna Basvetenskap 1 - 4 (termin 1-2). Godkänt betyg på momentet Klinisk konsultation och undersökning  i kursen Basvetenskap 5: Funktion och dysfunktion.

Mål

Kursen bygger på kunskaper och färdigheter från tidigare terminer genom studier av mikroorganismers uppbyggnad och biologi samt deras roll vid hälsa och sjukdom samt fördjupar kunskaper i immunologi. Kroppens immunförsvar och respons på infektioner diskuteras liksom behandling och prevention. Innehållet integreras genom centrala symtom och fynd. Vetenskaplig kompetens utvecklas genom laboration och granskning av vetenskapliga artiklar. Etiska perspektiv diskuteras relaterat till vaccination, smittskydd samt jämlik och global vård och hälsa.

Lärandemål
Kursens lärandemål relaterar till de nationella målen för läkarexamen i examensordningen inom högskole­förordningen (SFS 1993:100). Lärandemål för kunskap och förståelse är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin (S2-S5) och lärandemål för färdighet och förmåga är indelade enligt Millers pyramid (M3-M4).  

Kunskaper och förståelse

  • För godkänd kurs ska studenten kunnaredogöra för mikroorganismers och infektiösa agens klassificering i bakterier, svampar, parasiter och virus, samt redogöra för skillnaderna i deras struktur, uppbyggnad, replikation, metabolism och livscykel (S3)
  • redogöra för mikrobiologiska agens som orsakar vanliga och allvarliga infektioner, deras patogenicitetsmekanismer och interaktioner med oss människor samt epidemiologi (S3)
  • redogöra för betydelsen av kroppens mikrobiota (S3)
  • förklara funktion och betydelse av kroppens immunförsvar mot olika mikroorganismer, inflammationsmekanismer samt mikrobernas motdrag för att hantera immunsvar (S4)
  • redogöra för principer för och användning av antimikrobiella läkemedel och hur resistens mot dessa kan uppkomma och spridas (S3)
  • redogöra för principerna för immunprofylax och de viktigaste vaccinerna (S3)
  • utifrån ett globalt, etiskt och vetenskapligt perspektiv resonera kring infektionssjukdomar och deras orsak, prevention och behandling (S4)

Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna

  • utvärdera antibiotikaresistensmönster hos in vitro-odlade bakterier (M4)
  • kritiskt granska, diskutera och sammanfatta vetenskapliga originalartiklar (M4)
  • värdera laborativa mikrobiologiska metoder (M3)
  • bidra till andra studenters lärande genom att leda en gruppdiskussion (M4)
  • samarbeta i grupp och bidra till andra studenters lärande genom att vara väl förberedd, delta aktivt i diskussioner relaterade till kursens innehåll, och använda kollegial bedömning som verktyg för kompetensutveckling (M4)
  • bemöta patienter, anhöriga, andra studenter, lärare och personal med respekt (M4).​

Förhållningssätt och värderingsförmåga

  • För godkänd kurs ska studenten kunnavärdera sitt kunskapsbehov i relation till kursens lärandemål och kunna formulera mål för sin fortsätta kompetensutveckling.

Innehåll

Kursen är indelad i tre moment och har sin ämnesmässiga kärna inom mikrobiologi och immunologi. Klinisk integrering sker utifrån infektionssjukdomar och genom att andra basvetenskapliga ämnen integreras med hjälp av utvalda kliniska symptom och fynd. Vetenskaplig kompetens utvecklas genom laborativa inslag. Etiska frågeställningar diskuteras relaterat till vaccinering, smittskydd och global hälsa. Global hälsa berörs också utifrån skillnader i infektionssjukdomar mellan länder med olika ekonomiska förutsättningar. Lärandemålen relaterar till WHO:s initiativ och FN:s globala mål för 2030, inkluderande målen för hälsa och välbefinnande, undernäring, rent vatten och sanitet, samt genomförande och globalt partnerskap. Formativ bedömning och återkoppling ges i form av bland annat bastester (iRAT/tRAT) och appliceringsuppgifter under TBL-modulerna samt kollegial bedömning av professionellt förhållningssätt och ett skriftligt projektarbete.

Mikrobiologi och infektionsimmunologi, 4.0 hp

Betygsskala: GU

Momentet fokuserar på basvetenskapliga begrepp inom mikrobiologi och immunologi så som uppbyggnad av mikroorganismer, dess klassificering och kroppens försvar. Detta sker genom att undervisningen utgår från symtom och fynd vid infektioner och integreras med farmakologi och global hälsa.

Professionellt förhållningssätt, ansvar och lärande, 1.0 hp

Betygsskala: GU

I momentet skapas förståelse för hur teambaserat lärande (TBL) och förmåga att samarbeta i grupp bidrar till kompetenser som är centrala för framtida läkarroll och patientsäkerhet.

 

Studenten tar ansvar försitt eget lärande och för att bidra till att gruppens kollegiala lärande och samarbete fungerar. Studenten tränar att ge återkoppling och att värdera sin egen insats i relation till lärandemålen.

Momentet innefattar integrering och tillämpning av kursens basvetenskapliga ämneskunskaper genom att studenterna i grupp arbetar kring specifika frågeställningar. Kompetenser inom samarbete, ledarskap, pedagogik och professionalism tränas genom aktivt deltagande i TBL-undervisningen. 

 

Undervisning, träning och bedömning av ett professionellt förhållningssätt sker löpande under hela kursen samt specifikt i samband med  TBL. Examination (betygsättning) av professionellt förhållningssätt sker i detta moment.

Tillämpning och integrering, 2.5 hp

Betygsskala: GU

Momentet innefattar integrering och tillämpning av kursens basvetenskapliga ämneskunskaper, immunologi, mikrobiologi och farmakologi, genom att studenterna i grupp arbetar kring specifika frågeställningar. Klinisk tillämpning och integrering sker under projektarbeten och vid laborationer. Momentet innehåller undervisning i praktiska färdigheter för att vetenskapligt studera mikrobiologi samt följa grundläggande hygienprinciper. Studenten ska inhämta information och genomföra en redovisning av ett valt område omfattande att söka och värdera vetenskaplig information om infektioner av vikt för global hälsa.

Arbetsformer

Kursens centrala arbetsform är teambaserat lärande (TBL) där studenterna arbetar tillsammans i grupper för att träna samarbete, utveckla det egna lärandet och bidra till gruppens kollegiala lärande. Studenterna tränar på att ge och ta återkoppling och värdera sin egen insats. TBL genomförs i moduler som omfattar bland annat förberedelse med stora inslag av självstudier, bastester (s.k. readiness assurance tester) individuellt och i grupp, uppföljning, tillämpning av kunskaper, samt självvärdering och kollegial bedömning.

Examination

Mikrobiologi och infektionsimmunologi, 4 hp
Examination
- Skriftlig examination

Professionellt förhållningssätt, ansvar och lärande, 1 hp
Examination
- Examination av professionellt förhållningssätt* 

Obligatoriskt deltagande
- Teambaserat lärande

Obligatoriska formativa bedömningar
- Självvärdering och kollegial återkoppling i TBL
- Skriftlig inlämningsuppgift (reflektion över eget lärande)

Tillämpning och integrering, 2,5 hp
Examination
- Muntlig presentation om global hälsa
- Skriftlig inlämningsuppgift (laborationsrapport)

Obligatoriskt deltagande
- Laborationer 

*) Mål för professionellt förhållningssätt bedöms löpande, utifrån bedömningskriterier, i alla sammanhang där student uppträder i sin roll som student eller relaterat till lärosätets eller i sjukvårdens aktiviteter inom utbildningen, i kommunikation och via digitala medier. Vid bristande måluppfyllelse (baserat på relevanta underlag), som därvid framkommer kan examinator underkänna moment eller hel kurs. I sådant fall ska en handlingsplan upprättas och först när denna är genomförd kan momentet eller kursen godkännas.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
 
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinations­tillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
 
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinations­tillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övriga föreskrifter

Undervisningsspråk
Undervisningsspråket är svenska men undervisning på engelska kan förekomma. Svensk och engelsk litteratur används i kursen.

Lärandeportfölj
Följande dokument från kursen ska sparas i studentens personliga lärandeportfölj:

  • Examination av professionell kompetens
  • Självvärdering och kollegial återkoppling i TBL
  • Skriftlig inlämningsuppgift (reflektion över eget lärande)

Kursvärdering
Kursutvärdering genomförs enligt Karolinska Institutets riktlinjer.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur och övriga läromedel

Brauner, Annelie Medicinsk mikrobiologi & immunologi Castor, Birgitta; Falk, Kerstin; Kärre, Klas; Sjöling, Åsa
Rang and Dale's Pharmacology Ritter, James; Flower, R. J.; Henderson, Graeme; Loke, Yoon Kong; Rang, Humphrey Peter; Dale, M. Maureen
Basic immunology : functions and disorders of the immune system. Abbas, Abul K.; Lichtman, Andrew H.; Pillai, Shiv; Baker, David L.
Därutöver tillhandahålls kursmaterial, inklusive hänvisning till aktuella vetenskapliga publikationer på lärplattform.