Logopedi 5, 21 hp
Logopedics 5, 21 credits- Kurskod
- 2LG012
- Kursens benämning
- Logopedi 5
- Hp
- 21 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Logopedi
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
- Beslutande organ
- Programnämnd 4
- Datum för fastställande
- 2010-05-05
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden CLINTEC
- Senast reviderad
- 2017-04-27
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2010
Särskild behörighet
Tillträdeskrav för kursen Logopedi 5 innebär att alla kurser på termin 1-6 ska vara godkända.
Mål
Kursen ska ge förmåga att planera,genomföra och utvärdera behandlingsprogram samt utveckla förmågan till självkännedom och inlevelse och därigenom utveckla ett terapeutiskt förhållningssätt. Kursen skall också ge kunskaper och färdigheter som förbereder för fortsatta teoretiska studier, utvecklingsarbete och forskning inom logopedin.
Kursen består av fem moment. Läs- och skrivsvårigheter,Habilitering och Alternativ kommunikation (AKK) hos barn, ungdomar och vuxna, Stamning och skenande tal, Terapeutiskt förhållningssätt och samtalsmetodik 3 samt Barnobservationer. Lärandemålen presenteras för varje moment.
Läs- och skrivsvårigheter (Reading and writing difficulties) 4,5 hp
Efter avslutat moment förväntas studenten kunna:
- definiera dyslexi och läs- och skrivsvårigheter samt differentialdiagnostisera sådana svårigheter hos barn, ungdomar och vuxna
- redogöra för samband mellan språkstörning och läs- och skrivsvårigheter
- beskriva läs- och skrivsvårigheter vid neuropsykiatriska/pediatriska störningar såsom uppmärksamhetsstörning hos barn och ungdomar
- översiktligt beskriva olika testmaterial för bedömning av läs- och skrivförmåga/språkliga funktioner
- genomföra utredning och bedöma läs- och skrivförmågan samt analysera och dokumentera resultaten av denna utredning
- ge information och råd till föräldrar
- beskriva resultaten av utredning och bedömning för skolans personal tillsammans med handledare samt ge råd om riktade insatser, såsom t ex kompensatoriska hjälpmedel
- reflektera över skolans perspektiv på läs- och skrivproblematik
Habilitering och Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) hos barn, ungdomar och vuxna,(Habilitation of children,adolescents and adults and Alternative and
augmentative communication) 7,5 hp
Efter avslutat moment förväntas studenten kunna:
-redogöra för hur tal, språk och kommunikation samt ät- och sväljförmåga påverkas av medfödda eller tidigt förvärvade funktionsnedsättningar hos barn, ungdomar och vuxna
-göra adekvat val av metod för utredning av språk- och kommunikationsstörningar samt dysfagi hos personer med flera funktionshinder
-självständigt bedöma lämpligheten av olika typer av åtgärdsprogram och logopedisk behandling med fokus på insatser på funktions- aktivitets- och delaktighetsnivå samt utvärdera och dokumentera dessa
-reflektera över det specifika vad gäller bemötande i mötet med brukaren med flera funktionshinder och med dennes nätverk
-beskriva och reflektera över arbetet i det tvärprofessionella teamet i relation till det specifikt logopediska
-översiktligt redogöra för olika typer av kognitivt stöd för brukargruppen
-beskriva de kognitiva utvecklingsnivåerna och ställa dessa i relation till tal-, språk- och kommunikationsförmåga
Stamning och skenande tal (Stuttering and cluttering)6 hp
Studenten förväntas efter avslutat moment kunna:
- redogöra för olika teoribildningar om uppkomst, utveckling och behandling (såväl individuellt som i grupp)
- självständigt bedöma lämpligheten av olika åtgärder, lägga upp behandlingsprogram, utvärdera och dokumentera stamningsbehandling med fokus på insatser på funktions- aktivitets- och delaktighetsnivå.
- föra ett terapeutiskt samtal som en del i behandlingen
- beskriva och förklara det centrala i samarbetet med föräldrar och andra yrkeskategorier
- förklara och reflektera över hur somatiska, intrapsykiska, interpersonella och sociala faktorer inverkar på kommunikationsprocessen
Terapeutiskt förhållningssätt och samtalsmetodik 3 (Therapeutical approach 3), 1,5 hp
Efter avslutat moment förväntas studenten kunna:
- visa förståelse för egna reaktionsmönster och den egna hållningens betydelse i interaktion med andra
- strukturera det professionella samtalet
Barnobservationer 2,(Observations on the developing child) 1,5 hp
Studenten ska efter avslutat moment kunna:
-planera, genomföra och muntligt beskriva detaljerade och riktade observationer av barns beteende språkligt, kommunikativt, motoriskt och personlighetsmässigt
- analysera egna och andras observationer på ett självständigt sätt
- integrera observationerna av ett barns utveckling över tid i en muntlig och skriftlig sammanfattning
-analysera den egna professionella rollen vid observationerna
Innehåll
Kursen består av fem moment Läs- och skrivsvårigheter, Habilitering och Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) hos barn ungdomar och vuxna, Stamning och skenande tal, Terapeutiskt förhållningssätt och samtalsmetodik 2 samt Barnobservationer 2.
Läs- och skrivsvårigheter (Reading and writing difficulties) 4,5 hp
Momentet avser att ge teoretiska och kliniska kunskaper om bedömning, diagnostisering, behandling och dokumentation av patienter med läs- och skrivsvårigheter. Momentet innehåller verksamhetsförlagd utbildning.
Habilitering och Alternativ och kompletterande kommunikation - AKK hos barn, ungdomar och vuxna,(Habilitation of children,adolescents and adults and Alternative and
augmentative communication) 7,5 hp
Momentet avser att ge teoretiska och kliniska kunskaper om utredning, behandling och dokumentation av brukare inom habiliteringsverksamheten. Momentet innehåller verksamhetsförlagd utbildning.
Stamning och skenande tal (Stuttering and cluttering) 6 hp
Momentet avser att ge teoretiska och kliniska kunskaper om bedömning, diagnostisering, behandling och dokumentation av patienter med stamning och skenande tal. Momentet innehåller verksamhetsförlagd utbildning.
Barnobservationer 2, (Observations on the developing child) 1,5 hp
Momentet är en fortsättning av Barnobservationer 1. Observationerna ska nu fördjupas och analyseras på ett mer självständigt och detaljerat sätt än tidigare. Momentet innehåller också övning i att sammanfatta ett utvecklingsskede både skriftligt och muntligt.
Terapeutiskt förhållningssätt och samtalsmetodik 3 (Therapeutical approach 3) , 1,5 hp
Momentet avser att bidra till ökad mognad samt insikt i terapeutiska processers natur och den egna interaktionen med andra.
Läs- och skrivsvårigheter, 4.5 hp
Habilitering och alternativ kompletterande kommunikation..., 7.5 hp
Stamning och skenande tal, 6.0 hp
Barnobservationer, 1.5 hp
Terapeutiskt förhållningssätt och samtalsmetodik, 1.5 hp
Arbetsformer
Den teoretiska undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, lärarledda diskussioner, laborationer, videodemonstrationer, rollspel samt workshop. Obligatorisk närvaro gäller vid samtliga arbetsformer utom föreläsningar och ska framgå tydligt av schemat.
Den kliniska-praktiska utbildningen (verksamhetsförlagd utbildning) under momenten omfattar kliniska auskultationer och eget patientarbete under handledning och ges i mindre grupper av 2-6 studenter samt i förekommande fall även litteraturdiskussion, fallkonferens och gruppövningar. All klinisk-praktisk utbildning är obligatorisk.
Vid kursstart ska information ges om hur studenten kan ta igen missade obligatoriska undervisningsmoment gällande såväl den teoretiska som den klinisk-praktiska undervisningen.
Examination
Läs- och skrivsvårigheter: Hemtentamen och godkänd verksamhetsförlagd utbildning.
Habilitering och alternativ och kompletterande kommunikation: Hemtentamen och godkänd verksamhetsförlagd utbildning.
Stamning och skenande tal: Skriftlig tentamen och godkänd verksamhetsförlagd utbildning
Terapeutiskt förhållningssätt och samtalsmetodik 2: Aktivt deltagande i diskussionerna vid gruppsammankomsterna.
Barnobservationer 2: Skriftlig rapport samt muntlig redovisning.
Skriftliga tentamina rättas anonymt (kodnummer för varje student). Vid underkänt resultat på skriftlig tentamen har studenten, enligt KI:s lokala riktlinjer, rätt till sammanlagt sex provtillfällen per moment varav det första inom 14 dagar efter delgivande av tentamensresultat. Andra omtentamenstillfället sker i slutet av terminen och övriga omtentamenstillfällen i samband med terminsstart (uppsamlingstillfälle).
Vid frånvaro vid obligatorisk undervisning ansvarar studenten själv för att ta kontakt med momentansvarig lärare.
Hemtentamen
Hemtentamina rättas anonymt (kodnummer för varje student).
Riktlinjer enligt beslut i Programnämnden för logopedprogrammet 2007-10-29:
-Hemtentamen inlämnas senast vid datum som bestämts av kursansvarig.
- Om student av något skäl ej kan lämna tentamen vid gällande datum skall kontakt tas med momentansvarig senast två dagar innan sista datum. Momentansvarig kan av särskilda skäl ge student dispens med högst två veckor för inlämnande av tentamen.
- Om tentamen ej inkommit vid ordinarie sista inlämningsdatum eller sista
dispensdatum gäller ej ordinarie hemtentamen.
Momentansvarig ska i samråd med studierektor besluta om förnyad hemtentamen eller annan examinationsform.
Vid underkänt resultat på hemtentamen bestämmer kursansvarig om komplettering av underkänd hemtentamen eller om ny hemtentamen ska göras. Antal omtentaminstillfällen regleras av KIs Riktlinjer för examination.
Muntlig examination:
Den muntliga examinationen sker i mindre grupp med individuella frågor. Vid underkänt resultat ges ett nytt examinationstillfälle individuellt eller i grupp.
Verksamhetsförlagd utbildning:
För godkänd på den klinisk/praktiska utbildningen (verksamhetsförlagd utbildning) krävs, utifrån ett särskilt bedömningsinstrument: Uppfylld närvaro, färdigställande av journaler, tillämpning av kunskaper och färdigheter enligt lärandemålen för respektive moment samt förmågan att samarbeta. Vid bedömningen tas också hänsyn till patientbemötande och ett professionellt förhållningssätt. Denna bedömning ställs i relation till vilken termin studenten befinner sig på.
Studerande som inte blivit godkänd i klinisk/praktisk utbildning, har rätt att gå om det aktuella momentet en gång. I varje enskilt fall bedöms då huruvida momentets teoretiska del ska prövas igen. Efter två underkända klinisk/praktiska utbildningsperioder i samma moment kan studenten söka dispens hos programnämnden för att genomgå momentet ytterligare en gång.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat.
I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tilllfälle på denna kurs.
Övergångsbestämmelser
Kursen är nedlagd och gavs för sista gången VT13. Examination enligt denna kursplan ges sista gången VT18 för studenter som inte fullföljt kursen med godkänt resultat.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Kursutvärdering för respektive moment kommer i huvudsak vara webbaserad.
Litteratur och övriga läromedel
OBLIGATORISK LITTERATUR - Läs- och skrivsvårigheter
Lund : Studentlitteratur, 2003 - 242, [2] s. ISBN:91-44-04206-X LIBRIS-ID:8864575 Kapitel 1-5 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 540 s. ISBN:978-91-44-03886-5 (inb.) LIBRIS-ID:10352718 Kapitel 12 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 1996 - 86 s. ISBN:91-44-00085-5 LIBRIS-ID:7274358 Sök i biblioteket
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2009 - 352 s. ISBN:978-91-27-41934-6 LIBRIS-ID:11488801 Ersätter Catts och Kamhis bok för de studenter som inte lyckas få tag på den, se anteckning under Catts. Sök i biblioteket
2. ed. : Boston, Mass. : Pearson, cop. 2005 - xv, 352 s. ISBN:0-205-45448-8 LIBRIS-ID:10097441 Kapitel 1-6 Senaste upplaga skall alltid användas. Sök i biblioteket
OBLIGATORISK LITTERATUR - Stamning och skenande tal
Artiklar motsvarar 100 sidor tillkommer
3. uppl. : Philadelphia : Lippincott Williams & Wilkins, cop. 2006 - vii, 503 s. ISBN:0-7817-3920-9 LIBRIS-ID:10041209 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 540 s. ISBN:978-91-44-03886-5 (inb.) LIBRIS-ID:10352718 Kapitel 30 sid 406-410, kapitel 33, kapitel 34 Sök i biblioteket
OBLIGATORISK LITTERATUR - Habilitering och AKK för barn, ungdomar och vuxna
4., [omarb.] uppl. : Stockholm : Liber, 2004 - 396 s. ISBN:91-47-07015-3 LIBRIS-ID:9623649 sid 19-26, 53-64, 79-111 Sök i biblioteket
2., [rev. och utök.] uppl. : Stockholm : Liber, 1999 - 400 s. ISBN:91-47-04922-7 (inb.) LIBRIS-ID:8354341 73-105, 120-131, 215-225. Slut på förlaget. Finns på de flesta habiliteringscenter där den verksamhetsförlagda utbildningen görs. Sök i biblioteket
[New ed.] : Hove : Erlbaum, cop. 1993 - 313 s. ISBN:0-86377-308-7 LIBRIS-ID:6163832 sid 150-164 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 540 s. ISBN:978-91-44-03886-5 (inb.) LIBRIS-ID:10352718 Kapitel 13, 35 samt 37 Sök i biblioteket
3., rev. uppl. : Vällingby : Hjälpmedelsinstitutet ;a Malmö :b Södra regionens kommunikationscentrum (SÖK), 2009 - 224 s. ISBN:978-91-85435-71-5 LIBRIS-ID:11495318 Sök i biblioteket
1. uppl. : Malmö : Södra regionens kommunikationscentrum (SÖK), 2008 - 94 s. ISBN:978-91-633-3651-5 LIBRIS-ID:11260998 Sök i biblioteket
[Ny uppl.] : Stockholm : ALA ;a Bromma :b Handikappinst., 1986 - 39 s.a (39, [1] s.) ISBN:91-7670-046-1 LIBRIS-ID:7657063 Sid 6-40 Sök i biblioteket
[Ny, rev. uppl.] : Stockholm : Riksföreningen Autism (RFA), 2005 - 46 s. ISBN:91-631-8334-X LIBRIS-ID:10137726 Sida 6-43 Sök i biblioteket
2000 Ingår i: International journal of language and communication disorders
1997
2004 Ingår i: Focus on Autism and Other Developmental Disabilities
Bethesda, Md. : Woodbine House ;a Lancaster :b Gazelle, 2002 - xii, 155 s. ISBN:0-933149-96-4 (pbk) LIBRIS-ID:6800843 Sidorna IX-XII Sök i biblioteket
London : Mac Keith, 2009. - xi, 196 s. ISBN:978-1-898683-60-5 (pbk.) LIBRIS-ID:11893146 Sök i biblioteket