Psykologi ur ett livsloppsperspektiv, 4,5 hp
Psychology From a Lifespan Perspective, 4,5 credits- Kurskod
- 2LG027
- Kursens benämning
- Psykologi ur ett livsloppsperspektiv
- Hp
- 4,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Övriga ämnen
- Nivå
- GX - Grundnivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden Clintec
- Datum för fastställande
- 2016-05-04
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden CLINTEC
- Senast reviderad
- 2017-04-27
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2017
Särskild behörighet
Mål
Efter genomförd kurs förväntas studenten kunna:
- beskriva utveckling (biologisk, kognitiv, socioemotionell) från födseln till vuxen ålder, samt förändringar med avseende på dessa aspekter hos den åldrande människan
- redogöra för grundläggande utvecklingspsykologiska teorier gällande barn- och ungdomsåren, vuxenlivet och åldrandet
- beskriva och jämföra olika teorier rörande biologisk, kognitiv och socioemotionell utveckling från födseln till åldrandet
- kritiskt granska beskrivningar av utveckling utifrån såväl traditionella som moderna teorier samt utifrån ett mångfaldsperspektiv
Innehåll
Kursen ger kunskap om psykologisk utveckling under livsloppet, från befruktning till vuxen ålder, samt psykologiska förändringar under åldrandet. Utvecklingsprocessen ses som ett samspel mellan såväl biologiska, psykologiska som sociala och samhälleliga faktorer. Kursen syftar till att ge kunskap i modern utvecklingspsykologi, där psykodynamiska, kognitiva, neuropsykologiska och socialpsykologiska faktorer behandlas med en strävan till helhetssyn på utveckling som en sammansatt och under hela livet pågående process. Utvecklingsprocessen beskrivs huvudsakligen ur s.k. normalperspektiv, men några problemperspektiv berörs.
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av seminarier och/eller föreläsningar. Eventuella obligatoriska tillfällen anges på schemat.
Vid frånvaro vid obligatorisk undervisning ansvarar studenten själv för att ta kontakt med kursansvarig lärare för ersättningsuppgift. Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Kursen examineras genom skriftlig salstentamen.
Skriftlig tentamen rättas anonymt (kodnummer för varje student).
Vid underkänt resultat på skriftlig tentamen har studenten rätt till ytterligare fem examinationstillfällen varav det första inom fjorton dagar efter delgivande av tentamensresultatet. Det tredje tentamenstillfället är nästkommande ordinarie examinationstillfälle på kursen. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.
Övriga föreskrifter
Kursen genomförs i sin helhet av Psykologiska Institutionen, Stockholms universitet, där även all undervisning på kursen sker.
Kursvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning och är i huvudsak webbaserad.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Fifteenth edition. : New York, NY : McGraw-Hill, 2015 - xxxi, 614 pages ISBN:9781259095030 LIBRIS-ID:18354433 Sök i biblioteket
Rekommenderad litteratur
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2012 - 348 s. ISBN:978-91-27-13167-5 LIBRIS-ID:13415641 Sök i biblioteket