Kursplan för

Talstörningar och dysfagi hos vuxna, 7,5 hp

Speech Disorders and Dysphagia in Adults, 7,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT12 , VT13 , VT14 , VT15 , VT16
Kurskod
2LG043
Kursens benämning
Talstörningar och dysfagi hos vuxna
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Logopedi 
Nivå 
G2 - Grundnivå 2 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ
Programnämnd 4
Datum för fastställande
2011-11-02
Reviderad av
Programnämnd 4 (Audionom- och Logopedprogrammen)
Senast reviderad
2013-01-07
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2013

Särskild behörighet

För tillträde till termin 6 gäller att student får restera med högst 15 hp från föregående terminer inom Logopedprogrammet

Mål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- redogöra för förekomst, etiologi och genes vid talstörningar och dysfagi hos vuxna.
- beskriva symtom vid talstörningar och dysfagi hos vuxna och relatera dessa till bakomliggande sjukdomstillstånd (inklusive strukturella förändringar).
- beskriva och jämföra diagnoser gällande talstörningar och dysfagi – hur dessa är relaterade till varandra samt redogöra för kriterier för differentialdiagnostik gentemot andra tillstånd.
- beskriva på vilket sätt odontologiska förhållanden och konstruktioner kan påverka tal- och ätfunktion
- identifiera syfte med och beskriva innehåll och uppbyggnad av bedömningsinstrument och analysmetoder gällande funktion, aktivitet-delaktighet samt person- och omgivningsfaktorer inom talstörningar och dysfagi.
- bedöma behov av intervention vid talstörningar och dysfagi hos vuxna, beskriva olika behandlingsmetoder samt motivera val av metod utifrån aktuell teori och tillgänglig information.
- reflektera över likabehandlingsfrågor i förhållande till talstörningar och dysfagi hos vuxna.

Innehåll

Kursen omfattar grundläggande kunskaper om förekomst av samt etiologi och genes vid talstörningar och dysfagi hos vuxna. Vidare beskrivs symtomatologi, diagnoser och differentialdiagnoser inom området. Metoder för bedömning respektive intervention (inklusive alternativ och kompletterande kommunikation) av talstörningar och dysfagi hos vuxna relaterade till funktions-, delaktighets- och aktivitetsaspekter såväl som person- och omgivningsfaktorer presenteras.
För området relevanta likabehandlingsfrågor diskuteras också.

Arbetsformer

Föreläsningar, seminarier, laborationer, praktiska övningar individuellt och i grupp.

Obligatorisk närvaro vid alla undervisningsmoment förutom föreläsningar om inget annat anges på schemat

Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen.
Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet
med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.
Frånvaro från ett obligatoriskt ut kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

Skriftlig tentamen samt deltagande vid obligatoriska seminarium (anges i schemat).

Vid frånvaro från obligatoriskt moment ansvarar studenten själv för att kontakta kursansvarig lärare för ersättningsuppgift.

Skriftlig tentamen rättas anonymt (kodnummer för varje student). Vid underkänt resultat på skriftlig tentamen har studenten enligt KI:s lokala riktlinjer rätt till sammanlagt 6 examinationstillfällen varav det första inom fjorton dagar efter delgivande av tentamensresultat. Övriga omtentamenstillfällen är nästkommande ordinarie examinationstillfällen på kursen. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.

Övergångsbestämmelser

Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.

Övriga föreskrifter

Kursvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Litteratur och övriga läromedel

Litteraturen kan komma att revideras innan kursstart

Kursbok enligt nedan som kommer att läggas in inför kursstart:
H.Halpern,RGoldfarb (2013). Language and motor speech disorders
in adults. Tredje upplagan. Burlington,MA: Jones & Bartlett Learning.
ISBN:978-1-4496-5267-8. Kap 8, 9 (s 205-286)

Beukelman, David R.; Mirenda, Pat Augmentative and alternative communication : supporting children and adults with complex communication needs
Hartelius, L.; Nettelbladt, U.; Hammarberg, B. Logopedi
Crary, Michael A.; Groher, Michael E. Introduction to adult swallowing disorders
Manning, Walter H.; Manning, Walter H. Clinical decision making in fluency disorders
Artiklar motsvarande ca 150 sidor tillkommer