Kursplan för

Vetenskapliga seminarier och etik, 4,5 hp

Research Seminars and Ethics, 4,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT12 , HT13 , HT15 , HT16
Kurskod
2LG049
Kursens benämning
Vetenskapliga seminarier och etik
Hp
4,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Logopedi 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ
Programnämnd 4
Datum för fastställande
2012-05-03
Reviderad av
Programnämnd 4
Senast reviderad
2013-05-06
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2013

Särskild behörighet

För tillträde till termin 7 krävs godkänt resultat på samtliga kurser från termin 1-5. Student får restera med 7,5 hp från kurser på G2-nivå, termin 6

Mål

Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- förklara det tänkta projektets vetenskapliga frågeställning utifrån vetenskapsteoretisk inriktning
- formulera en sökstrategi för uppsatsämnet och redogöra för och förklara val av sökord, strategi och val av källor
- reflektera över forskningsetiska problem och ställningstaganden
- motivera val av forskningsmetodik med utgångspunkt från den vetenskapliga frågeställningen
- beskriva forskningsprocessens olika steg i det tänkta projektet, inklusive granskning av relevant litteratur, datainsamling, statistiska och andra analysmetoder samt möjliga resultat och betydelsen av dessa
- muntligt och skriftligt bedöma och kritisera en föreslagen projektplan

Innehåll

Kursens innehåll fokuserar på en vidgad och fördjupad kunskap om grundläggande vetenskapsteoretiska inriktningar, informationssökning, forskningsprocessen, vetenskaplig tillämpning (evidensbaserad medicin), forskningsetik och genusperspektiv på forskning. Med anknytning till dessa perspektiv presenterar och granskar de studerande projektplaner som beskriver de examensarbeten som genomförs under sista läsåret.

Arbetsformer

Kursen omfattar obligatoriska seminarier och övningar samt självständigt arbete med projektplan.
Vid frånvaro obligatoriska moment ansvarar studenten för att kontakta kursansvarig lärare för ersättningsuppgift.

Examination

Kursen examineras genom inlämning av skriftlig projektplan samt genom aktivt deltagande vid seminarier. Studenten ska också framföra muntlig och skriftlig återkoppling gällande någon annans projektplan.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.

Övergångsbestämmelser

Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett och ett halvt år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av tre år efter en eventuell nedläggning av kursen.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Litteratur och övriga läromedel

OBLIGATORISK LITTERATUR

Ev ytterligare litteratur kan läggas till. Meddelas innan kursstart

Borg, Elisabet; Westerlund, Joakim Statistik för beteendevetare
Schiavetti N, Mtez Evan Dale, orlikoff RF Evaluating research in communicative disorders
Lynöe, Niels Medicinska etikens ABZ Juth, Niklas
Artiklar och handouts enligt lärarens rekommendationer samt från självständiga litteratursökningar tillkommer.