Kursplan för

Röst- tal- och kommunikationsstörningar 1, 4 hp

Voice- Speech- and Communication Disorders 1, 4 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT15 , VT16
Kurskod
2LG065
Kursens benämning
Röst- tal- och kommunikationsstörningar 1
Hp
4 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Logopedi 
Nivå 
G1 - Grundnivå 1 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ
Programnämnd 4
Datum för fastställande
2014-11-05
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2015

Särskild behörighet

För tillträde till termin 4 gäller att student får restera med högst 15 hp från föregående terminer inom logopedprogrammet.

Mål

Studenten förväntas efter avslutad kurs kunna:

  •  redogöra för talperception hos individer med hörselnedsättning
  • redogöra för röstens normala utveckling och åldrande samt könsaspekter
  • redogöra för förekomst, definition, etiologi, stämbandsstatus, symtombild samt indikationer för och utvärdering av behandling av vanligt förekommande röststörningar
  • redogöra för olika bedömnings- och analysmetoder samt generell  intervention vid olika röst- tal- och kommunikationsstörningar
  •  förklara innebörden av arbetsrelaterad röststörning och röstergonomi för att kunna tillämpa kunskaperna vid anamnesupptagning och rådgivning
  • beskriva och förklara hur rumsakustiska faktorer och omgivningsbuller påverkar kommunikation och relatera till röststörning och/eller av hörselnedsättning
  • redogöra för hur tekniska hjälpmedel kan kompensera för röststörningar och hörselnedsättning
  • redogöra för den tekniska utrustningens och den akustiska miljöns betydelse vid inspelning av tal och röst i syfte att dokumentera och utvärdera behandling
  • redogöra för teoretiska AKK-modeller (alternativ och kompletterande kommunikation) och hjälpmedel samt ge exempel på tillämpning för individer med kommunikationssvårigheter relaterade till hörselnedsättning och/eller röststörning
  • reflektera över kommunikativa rättigheter

Innehåll

 

  • Kursen omfattar teoretiskt och praktiskt lärande om röstfunktion, röststörningar och hörselnedsättning samt hur dessa tillstånd påverkar kommunikationen.
  • Förekomst, definition, etiologi, stämbandsstatus, symtombild samt indikationer för och utvärdering av behandling av vanligt förekommande röststörningar.
  • Perceptuell och instrumentell analys av röstkvalitet.
  • Innebörden av yrkesrelaterad röststörning och röstergonomi.
  • Röst- och talavvikelser vid hörselnedsättning.
  • Talperception vid hörselnedsättning
  • Rumsakustiska faktorers och omgivningsbullers påverkan på talperception och talproduktion relaterat till röststörning och /eller hörselnedsättning.

Kursen innehåller också en översikt av alternativ kommunikation (AKK) ingående i den AKK-strimma som startar termin 1.
 

Arbetsformer

Föreläsningar, gruppövningar, seminarier och laborationer. Gruppövningar, seminarier och laborationer är obligatoriska.

Efter frånvaro från obligatorisk undervisning ansvarar studenten själv för att ta kontakt med kurs- eller momentansvarig lärare för kompletterande uppgift. Kursansvarig bedömer hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.

Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
 

Examination

Skriftlig tentamen
Skriftlig inlämningsuppgift samt aktivt deltagande i seminarier/gruppövningar

Skriftlig tentamen rättas anonymt (kodnummer för varje student).  Vid underkänt resultat på skriftlig tentamen har studenten rätt till ytterligare fem tentamenstillfällen varav det första innan nästkommande terminsstart. Det andra omtentamenstillfället är nästkommande ordinarie examinationstillfälle på kursen.Inlämning av blank skrivning räknas som ett examinationstillfälle. Provtillfälle till vilken studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Som examinationstillfälle räknas också komplettering av inlämningsuppgifter.
 

Övergångsbestämmelser

Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen

Övriga föreskrifter

Kurvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk Litteratur

Gelfand, Stanley A. Hearing : an introduction to psychological and physiological acoustics
Cole, Elizabeth Bingham; Flexer, Carol Ann Children with hearing loss : developing listening and talking, birth to six
Hartelius, L.; Nettelbladt, U.; Hammarberg, B. Logopedi
Rapport
Andersson, Gerhard Nordisk lärobok i audiologi : b Arlinger, Stig

Referenslitteratur

Sundberg, Johan Röstlära: fakta om rösten i tal och sång
Artiklar/material motsvarande 150 sidor kan tillkomma.