Röst- tal- och kommunikationsstörningar 1, 4 hp
Voice- Speech- and Communication Disorders 1, 4 credits- Kurskod
- 2LG065
- Kursens benämning
- Röst- tal- och kommunikationsstörningar 1
- Hp
- 4 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Logopedi
- Nivå
- G1 - Grundnivå 1
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
- Beslutande organ
- Programnämnd 4
- Datum för fastställande
- 2014-11-05
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2015
Särskild behörighet
För tillträde till termin 4 gäller att student får restera med högst 15 hp från föregående terminer inom logopedprogrammet.
Mål
Studenten förväntas efter avslutad kurs kunna:
- redogöra för talperception hos individer med hörselnedsättning
- redogöra för röstens normala utveckling och åldrande samt könsaspekter
- redogöra för förekomst, definition, etiologi, stämbandsstatus, symtombild samt indikationer för och utvärdering av behandling av vanligt förekommande röststörningar
- redogöra för olika bedömnings- och analysmetoder samt generell intervention vid olika röst- tal- och kommunikationsstörningar
- förklara innebörden av arbetsrelaterad röststörning och röstergonomi för att kunna tillämpa kunskaperna vid anamnesupptagning och rådgivning
- beskriva och förklara hur rumsakustiska faktorer och omgivningsbuller påverkar kommunikation och relatera till röststörning och/eller av hörselnedsättning
- redogöra för hur tekniska hjälpmedel kan kompensera för röststörningar och hörselnedsättning
- redogöra för den tekniska utrustningens och den akustiska miljöns betydelse vid inspelning av tal och röst i syfte att dokumentera och utvärdera behandling
- redogöra för teoretiska AKK-modeller (alternativ och kompletterande kommunikation) och hjälpmedel samt ge exempel på tillämpning för individer med kommunikationssvårigheter relaterade till hörselnedsättning och/eller röststörning
- reflektera över kommunikativa rättigheter
Innehåll
- Kursen omfattar teoretiskt och praktiskt lärande om röstfunktion, röststörningar och hörselnedsättning samt hur dessa tillstånd påverkar kommunikationen.
- Förekomst, definition, etiologi, stämbandsstatus, symtombild samt indikationer för och utvärdering av behandling av vanligt förekommande röststörningar.
- Perceptuell och instrumentell analys av röstkvalitet.
- Innebörden av yrkesrelaterad röststörning och röstergonomi.
- Röst- och talavvikelser vid hörselnedsättning.
- Talperception vid hörselnedsättning
- Rumsakustiska faktorers och omgivningsbullers påverkan på talperception och talproduktion relaterat till röststörning och /eller hörselnedsättning.
Kursen innehåller också en översikt av alternativ kommunikation (AKK) ingående i den AKK-strimma som startar termin 1.
Arbetsformer
Föreläsningar, gruppövningar, seminarier och laborationer. Gruppövningar, seminarier och laborationer är obligatoriska.
Efter frånvaro från obligatorisk undervisning ansvarar studenten själv för att ta kontakt med kurs- eller momentansvarig lärare för kompletterande uppgift. Kursansvarig bedömer hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.
Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Skriftlig tentamen
Skriftlig inlämningsuppgift samt aktivt deltagande i seminarier/gruppövningar
Skriftlig tentamen rättas anonymt (kodnummer för varje student). Vid underkänt resultat på skriftlig tentamen har studenten rätt till ytterligare fem tentamenstillfällen varav det första innan nästkommande terminsstart. Det andra omtentamenstillfället är nästkommande ordinarie examinationstillfälle på kursen.Inlämning av blank skrivning räknas som ett examinationstillfälle. Provtillfälle till vilken studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Som examinationstillfälle räknas också komplettering av inlämningsuppgifter.
Övergångsbestämmelser
Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen
Övriga föreskrifter
Kurvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk Litteratur
5th ed. : London : Informa Healthcare, c2010. - vii, 311 p. ISBN:978-1-4200-8865-6 LIBRIS-ID:11885575 Kapitel 6, 7, 14 Sök i biblioteket
2nd ed. : San Diego : Plural Pub., c2011 - xi, 434 p. ISBN:978-1-59756-379-6 LIBRIS-ID:12458679 Kapitel 3, 7, 8 Boken kommer även att användas på T5 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 540 s. ISBN:978-91-44-03886-5 (inb.) LIBRIS-ID:10352718 Kap 1, 5, 8, 19-22, 24 (delar av). Sök i bibliotekskatalogen. Sök i biblioteket
Solna : Arbetsmiljöverket, 2001- ISSN:1650-3171 LIBRIS-ID:8464155 URL: AV-rapporter AV-rapporter. Yrkesrelaterade Röststörningar och röstergonomi Södersten Maria, Lindhe Christina
Bromma : CA Tegnér, 2007 - 480 s. ISBN:9789163194405 LIBRIS-ID:10472809 Kapitel 3, 7, 10 Sök i biblioteket
Referenslitteratur
3., utvidgade uppl. : Stockholm : Proprius, 2001 - 293, [1] s. ISBN:91-7118-885-1 LIBRIS-ID:8370453 Sök i bibliotekskatalogen. Sök i biblioteket