Observation och dokumentation, 3 hp
Observation and Documentation, 3 credits- Kurskod
- 2LG073
- Kursens benämning
- Observation och dokumentation
- Hp
- 3 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Övriga ämnen
- Nivå
- GX - Grundnivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden CLINTEC
- Datum för fastställande
- 2016-11-03
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden CLINTEC
- Senast reviderad
- 2019-10-21
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2020
Särskild behörighet
För tillträde till termin 2 gäller att studenten får restera med högst 15 hp från föregående termin inom Logopedprogrammet.
Mål
Efter genomförd kurs ska studenten kunna:
- planera och genomföra dokumentation av kommunikativa situationer med hjälp av instrumentella metoder (video- och ljudinspelningar) och ickeinstrumentella metoder
- hantera insamlat material på ett korrekt sätt och resonera kring etiska aspekter av video- och ljudinspelningar
- reflektera över rollen som observatör
- använda relevant terminologi och relevanta verktyg för att bearbeta, annotera och analysera video- och ljudinspelningar
Innehåll
Kursen ger en översikt över användning av video- och ljudinspelningar för observation och dokumentation. Framför allt ger den en förberedelse inför utbildningens barnobservationer. Olika typer av observationsmetoder och icke-instrumentella metoder för dokumentation av kommunikativa beteenden berörs. I kursen ingår föreläsningar och laborativa inslag om inspelningsteknik (bl a mikrofonplacering, mikrofontyp, inspelningsnivå, inspelningsmiljö, rumsakustik, kameraplacering och belysning). Kursen ger även erfarenhet av programvara för bearbetning, annotering och analys av video- och ljudinspelningar samt kryptering av filer i laborativa inslag. Vidare ingår en föreläsning om forskningsetik, formulär för informerat samtycke och andra etiska aspekter kring inspelningar samt en föreläsning om rollen som observatör. Kursen avslutas med gruppdiskussioner och erfarenhetsutbyte om rollen som observatör och inspelningsledare illustrerade med exempel ur egna inspelningar.
Arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar och laborationer . Dessutom ingår observationer och inspelningar utom schemalagd tid.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Kursen examineras genom en individuell inlämningsuppgift, gruppvisa inlämningsuppgifter och aktivt deltagande i en gruppdiskussion. .
Gruppdiskussionen baseras på erfarenheter och reflektioner från alla moment i kursen, inklusive inspelningaroch hemuppgifter i kursen.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Det tredje tentamenstillfället är nästkommande ordinarie examinationstillfälle på kursen. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.
Övriga föreskrifter
Kursen genomförs i sin helhet av Institutionen för lingvistik, Stockholms universitet, där även all undervisning på kursen sker.
Kursvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Litteratur om max 50 sidor enligt lärares rekommendationer kan tillkomma.
Max Planck Institute for Psycholinguistics, The Language Archive, Nijmegen, Nederländerna, 2014 URL: Länk
CODEX Regler och riktlinjer för forskning, 2016 URL: Länk
CODEX Regler och riktlinjer för forskning, URL: Länk
CODEX Regler och riktlinjer för forskning, URL: Länk
CODEX Regler och riktlinjer för forskning, URL: Länk
Malden, MA : John Wiley & Sons, 2013 - 1 online resource (xii, 318 p.) ISBN:9781299158016 LIBRIS-ID:14621128 Kapitel: B. Rutter & S. Cunningham, "The recording of audio and video data", s. 160-176. Sök i biblioteket
2010 Ingår i: American journal of speech-language pathology [Elektronisk resurs].
2015 Ingår i: The journal of the Acoustical Society of America.
Centrala etikprövningsnämnden, Datainspektionen, Socialstyrelsen, Statistiska centralbyrån, 2013 URL: Länk
Etikprövningsnämnderna, 2013 URL: Länk
Fördjupningslitteratur
Apple, URL: Länk
Stockholm : Vetenskapsrådet, 2011 - 129 s. ISBN:978-91-7307-189-5 LIBRIS-ID:13982369 URL: Fritt tillgänglig via Vetenskapsrådet Sidorna 15-26 och 65-71. Sök i biblioteket
University of Michigan Linguistics, 2016 URL: Länk Sidan 78.
The Language Archive, MPI for Psycholinguistics, The Netherlands., URL: Länk