Kursplan för

Analys- och testmetodik, 3 hp

Analysis and Test Methodology, 3 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2017.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT17 , HT18 , HT22 , VT24 , HT24
Kurskod
2LG078
Kursens benämning
Analys- och testmetodik
Hp
3 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Övriga ämnen 
Nivå 
GX - Grundnivå 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ
Utbildningsnämnden CLINTEC
Datum för fastställande
2017-04-27
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2017

Särskild behörighet

För behörighet till kurser på termin 3 gäller att studenten får restera med sammanlagt högst 15 hp från föregående terminer inom Logopedprogrammet.
 

Mål

Efter avslutat kurs ska studenten kunna:

  • Beskriva de teoretiska grunderna i testteori
  • Redogöra för tests mätegenskaper: index, skalnivåer, reliabilitet och validitet
  • Kritiskt granska befintliga test med avseende på dess mätegenskaper

Innehåll

Kursens huvudsakliga mål är att lära studenterna utvärdera tests olika mätegenskaper och vad som avgränsar bättre jämfört med sämre test. Under kursen ges en introduktion till grunderna i testteori (true score theory) och skillnaden på latenta variabler och observerbara testpoäng. Tests mätegenskaper, t.ex. skalnivå, validitet (t.ex. begreppsvaliditet, kriteriumvaliditet, innehållsvaliditet) och reliabilitet (t.ex. test-retestreliabilitet, split-halfreliabilitet, interbedömarreliabilitet) kommer att behandlas på teoretisk och praktisk nivå. Praktiska moment består i att studenterna ska beräkna ett tests index (totalpoäng) samt beräkna och analysera ett tests reliabilitet och validitet. Validitets- och reliabilitetsegenskaper hos logopediska test kommer att diskuteras och utvärderas.

Arbetsformer

Kursen består av föreläsningar, datorövningar och seminarium. Individuella hemuppgifter avseende existerande test kommer att kopplas till ämnet för föreläsningarna så att deltagarnas förståelse och problemformuleringar av materialet har ett inflytande på föreläsningarna. Obligatorisk närvaro förekommer vid vissa gruppövningar och seminarier.
Vid frånvaro vid obligatoriska utbildningsinslag ansvarar studenten själv för att ta kontakt med kursansvarig lärare för ersättningsuppgift. Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
 

Examination

Examinationen består av två moment: (1) en skriftlig rapport gällande ett tests mätegenskaper och (2) aktiv medverkan vid diskussionsseminarium av ett tests mätegenskaper.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Det tredje tentamenstillfället är nästkommande ordinarie examinationstillfälle på kursen. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
 

Övergångsbestämmelser

Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.
 

Litteratur och övriga läromedel

Enkätmetodik Berntson, Erik; Bernhard-Oettel, Claudia; Hellgren, Johnny; Näswall, Katharina; Sverke, Magnus
Yaruss, J. S., & Quesal, R. W. Overall Assessment of the Speaker’s Experience of Stuttering (OASES): Documenting multiple outcomes in stuttering treatment 31 (2004) :2, s. 90-115