Tal- och språkstörningar hos barn, 13,5 hp
Developmental Speech and Language Disorders, 13,5 credits- Kurskod
- 2LG080
- Kursens benämning
- Tal- och språkstörningar hos barn
- Hp
- 13,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Logopedi
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden CLINTEC
- Datum för fastställande
- 2017-04-27
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2017
Särskild behörighet
För behörighet till kurser på termin 3 gäller att studenten får restera med sammanlagt högst 15 hp från föregående terminer inom Logopedprogrammet.
Mål
Kursen består av två moment som examineras var för sig:
Tal- och språkstörningar hos barn (12 hp)
Studenten ska kunna:
- använda och förklara termer, begrepp och definitioner som används inom området tal-, språk- och kommunikationsstörningar hos barn,
- redogöra för hur tal-, språk- och kommunikationsfunktion hos barn med tal- och språkstörningar utreds och diagnostiseras,
- beskriva förekomst av tal-, språk- och kommunikationsstörningar, samförekomst med andra funktionsnedsättningar, samt resonera kring hur detta kan påverka bedömning och intervention,
- översiktligt redogöra för och jämföra olika förklaringsmodeller till avvikande tal- och språkutveckling hos barn med och utan strukturella orala avvikelser,
- redogöra för och motivera förebyggande insatser och intervention vid avvikande tal- och språkutveckling i förhållande till utredningsresultat och tillgänglig evidens, samt beskriva hur insatserna skall utvärderas,
- kritiskt värdera information som är relevant för området typisk och avvikande tal-, språk- och kommunikationsutveckling hos en- och flerspråkiga barn,
- redogöra för och reflektera över vilka konsekvenser tal-, språk- och kommunikationssvårigheter hos barn kan ha avseende kommunikativ och social aktivitets- och delaktighetsinskränkning, samt över betydelsen av person- och omgivningsfaktorer,
- analysera och tolka resultat som underlag för diagnostik av tal- och språkstörning,
- utifrån givna bedömningar föreslå adekvata interventionsmål och sätt att utvärdera om målen uppnåtts,
- beskriva viktiga ställningstaganden vid utprovning och anpassning av grafiska, lågteknologiska alternativa och kompletterande kommunikationssätt (AKK) avseende symbolsystem, vokabulär samt organisation av vokabuläret,
- beskriva olika modeller för att introducera och lära ut alternativ och kompletterande kommunikation (AKK).
Professionell utveckling 3 (1,5 hp)
Studenten ska kunna:
- planera, genomföra och muntligt beskriva observationer av barns beteende språkligt, kommunikativt, motoriskt och personlighetsmässigt samt i samspel med sin närmaste omgivning,
- beskriva observatörens förhållningssätt till den triadiska situationen, dvs. barnet – föräldrarna – observatörerna,
- resonera kring aspekter som kännetecknar ett professionellt förhållningssätt och deras betydelse för möten med patienter, anhöriga och andra yrkeskategorier,
- agera i en professionell roll som logoped i fingerade patientmöten tillsammans med andra logopedstudenter samt ge och få återkoppling i övningssituationen.
Innehåll
Kursen består av två moment: Tal- och språkstörningar hos barn (12 hp) och Professionell utveckling 3 (1,5 hp).
Professionell utveckling 3, 1.5 hp Momentet omfattar barnobservationer av ett och samma barn i barnets hemmiljö, med fokus på barnets utveckling avseende språk och kommunikation, samt samspel med sin omgivning. Observationerna redovisas och diskuteras vid seminarier i mindre grupp. Momentet rymmer även verksamhetsintegrerat lärande, med fokus på bemötande och professionellt förhållningssätt. Detta sker genom observationer och intervjuer i logopedisk klinisk verksamhet, samt genom interaktivt lärande, reflektioner och diskussioner i mindre grupp. Slutligen omfattar momentet även information från studenthälsan gällande studenters eget vaccinationsskydd inför kommande verksamhetsförlagd utbildning i hälso- och sjukvård.
Arbetsformer
Vid frånvaro vid obligatoriska utbildningsinslag ansvarar studenten själv för att ta kontakt med kursansvarig lärare för ersättningsuppgift. Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Tal- och språkstörningar hos barn
Inlämningsuppgifter i grupp eller individuellt, samt skriftlig tentamen.
Obligatorisk närvaro vid gruppdiskussioner, seminarier, laborationer och övningar.
Professionell utveckling 3
Aktivt deltagande vid obligatoriska moment.
Skriftlig tentamen rättas anonymt. Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Det tredje tentamenstillfället är nästkommande ordinarie examinationstillfälle på kursen. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.
Övriga föreskrifter
Kursvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Specificerade läsanvisningar ges vid kursstart. Artiklar till seminarier, web-aktiviteter och hand-outs enligt lärarens rekommendationer tillkommer.
4th ed. : St. Louis : Elsevier, c2012 - xxi, 756 p. ISBN:9780323071840 LIBRIS-ID:12746654 Kapitel 1-5 och 7-9 (334 sidor). Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2007 - 325 s. ISBN:978-91-44-01771-6 LIBRIS-ID:9933760 Kapitel 1, 4, 6, 8-10 (144 sidor). Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 540 s. ISBN:978-91-44-03886-5 (inb.) LIBRIS-ID:10352718 Kapitel 10, 11, 14, 28, 29 (43 sidor). Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 536 s. ISBN:9789144017648 LIBRIS-ID:12445723 Kap 1 (s. 15-22), kap 2 (s. 54-62), kap 3 (s. 63-66, 84-87), kap 12 (s. 331-350, 355-364), kap 13 (s. 365-375, 392-400), kap 16 (s. 452-458, 461-488). (Totalt 100 sidor.) Sök i biblioteket
American Speech-Language-Hearing Association [Practice Portal], URL: Länk
Chichester : Wiley-Blackwell, 2011 - 1 online resource ([xvii], 373 p.) ISBN:9781119998570 LIBRIS-ID:12746210 Kapitel 2, 3, 11 (40 sidor). Sök i biblioteket
4. ed. : Baltimore : Paul H. Brookes Pub., cop. 2013 - 593 s. ISBN:978-1-59857-196-7 (inb.) LIBRIS-ID:13496609 Kap 2 (s. 17-35), kap 3 (s. 37-42, 50-57), kap 9 (s. 225-254), kap 10 (260-277). (80 sidor.) Sök i biblioteket
Göteborg : Department of Audiology, Logopedics, Occupational Therapy & Physiotherapy, Institute of Neuroscience and Physiology, Sahlgrenska Academy at University of Gothenburg, 2015 - 60 s. LIBRIS-ID:18455093 URL: Länk S. 1-2, 4-10, 13-34, 41-43 (= 34 sidor).
Rekommenderad litteratur/Övriga rekommenderade läromedel
Wiley-Blackwell, LIBRIS-ID:15180855
New York : Psychology Press, 2009. - xviii, 590 p. ISBN:978-1-84169-433-7 (hbk.) LIBRIS-ID:12109162 Kapitlet Gerenser J. Language Disorders in Children with Autism, s 67-82. Sök i biblioteket
Rapport inom EBH, Föreningen Sveriges Habiliteringschefer sid 5-15, 2011 Reviderad 2014.
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 540 s. ISBN:978-91-44-03886-5 (inb.) LIBRIS-ID:10352718 Kapitlet Bruce, B. & Thernlund, G. (2008). Språkstörning vid neuro-psykiatriska funktionshinder. Sök i biblioteket
Chichester : Wiley-Blackwell, 2011 - 1 online resource ([xvii], 373 p.) ISBN:9781119998570 LIBRIS-ID:12746210 Kapitel 7, 13, 15, 16, 17 (59 sidor). Sök i biblioteket
3. ed. : Austin, Tex. : Pro-Ed, cop. 2010 - xiii, 576 p. ISBN:9781416404347 LIBRIS-ID:11898184 Hustad, K. C. (2010) Childhood dysarthria: Cerebral Palsy, s. 369-379. Erhålles som pdf. Sök i biblioteket
2. uppl. : Studentlitteratur AB, 2015 - 95 s. ISBN:9789144107400 LIBRIS-ID:17802293 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 536 s. ISBN:9789144017648 LIBRIS-ID:12445723 Kap 8 och 9. Sök i biblioteket
2013 Ingår i: Acta Paediatrica : international journal of paediatrics
Utbildningsradion, 2015 URL: Länk
Fördjupningslitteratur
American Speech-Language-Hearing Association, 2007 URL: Länk
2nd ed. : Baltimore, Md. : Paul H. Brookes Pub. Co., c2011 - xv, 278 p. ISBN:9781598570588 LIBRIS-ID:12127629 Sök i biblioteket
2017 URL: Länk Ingår i: Pediatrics
2010 URL: Länk Ingår i: Language, speech, and hearing services in schools[Elektronisk resurs].
2014 Ingår i: International Journal of Speech & Language Pathology
London, Whurr Publ., Kapitlet Seil D, Nagarajan R, Wickenden M. (2011). Cleft palate speech in the majority world: models of intervention and speech outcomes in diverse cultural and language contexts.