Kursplan för

Statistik 2, 4,5 hp

Statistics 2, 4,5 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2021.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT18 , VT21 , VT22 , VT24 , VT25
Kurskod
2LG081
Kursens benämning
Statistik 2
Hp
4,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Övriga ämnen 
Nivå 
GX - Grundnivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ
Utbildningsnämnden CLINTEC
Datum för fastställande
2017-10-26
Reviderad av
Utbildningsnämnden CLINTEC
Senast reviderad
2020-10-19
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2021

Särskild behörighet

För tillträde till termin 4 gäller att student får restera med högst 15 hp från föregående terminer inom Logopedprogrammet. Därtill krävs godkänt på kursen Statistik 1, termin 1.

Mål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  • Beskriva ett datamaterial med hjälp av mer avancerad deskriptiv statistik och grafisk redovisning
  • Förklara grundläggande koncept och begrepp inom nollhypotesprövande statistik och Bayesiansk statistik
  • Genomföra och korrekt tolka de statistiska analyser som presenteras på kursen
  • Diskutera en forskningsstudie utifrån dess validitet, reliabilitet och statistiska analys

Innehåll

Kursens syfte är att ge deltagarna grundläggande förståelse för hur statistik används inom forskning. Den studerande ska öva upp färdigheter i att å ena sidan beskriva och presentera ett datamaterial och å andra sidan tolka en redovisning av ett datamaterial. Ett stort fokus på kursen kommer att vara grunderna i inferentiell statistik och mer specifikt grunderna i nollhypotesprövande statistik samt Bayesiansk statistik. Inom den ramen behandlas också ett antal potentiella fallgropar i tillämpning och tolkning av inferentiell statistik samt hur dessa kan hanteras via t.ex. pre-registrering och replikering. Den studerande ska också öva upp färdigheter gällande användning och tolkning av estimering och olika typer av effektstyrke-mått. Validitet och reliabilitet i studier kommer även att behandlas.
 
Under kursen kommer ett antal deskriptiva och grafiska redovisningar av data behandlas (t.ex., "boxplot", histogram, samt punktdiagram). Under kursen kommer även ett antal statistiska analysmetoder att behandlas; t.ex. t-test, oddskvoter, chi-2, variansanalys och regressionsanalys. Studenterna ska öva upp färdigheter i att avgöra när vilken analysmetod är lämplig, hur analysen utförs, teorin bakom analysen, samt hur analysens resultat ska tolkas.
 
Kursen kräver godkänt på kursen Statistik 1 från termin ett då den bygger vidare på dessa kunskaper.

Arbetsformer

Kursen består av föreläsningar, seminarier och praktiska övningar. Seminarier och övningar är obligatoriska om inte annat anges i schemat. Undervisning på engelska kan förekomma. Vid frånvaro vid obligatoriska utbildningsinslag ansvarar studenten själv för att ta kontakt med moment- eller kursansvarig lärare för ersättningsuppgift. Moment och kursansvarig lärare bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med moment- och kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

Kursen examineras genom en individuell skriftlig tentamen och närvaro vid obligatoriska moment. Skriftlig tentamen rättas anonymt (kodnummer för varje student).

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Det tredje tentamenstillfället är nästkommande ordinarie examinationstillfälle på kursen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.

Övriga föreskrifter

Kursen genomförs i sin helhet vid Psykologiska institutionen, Stockholms universitet.
Kursvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Björk, Jonas Praktisk statistik för medicin och hälsa

Fördjupningslitteratur

Dienes, Zoltan Understanding psychology as a science : an introduction to scientific and statistical inference
Ioannidis, J. P. A Why Most Published Research Findings Are False
nuzzo Statistical errors
Ytterligare litteratur kan tillkomma enligt föreläsarens rekommendationer.