Tal- och språkstörningar hos vuxna, 10,5 hp
Speech and Language Disorders in Adults, 10,5 credits- Kurskod
- 2LG087
- Kursens benämning
- Tal- och språkstörningar hos vuxna
- Hp
- 10,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Logopedi
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden CLINTEC
- Datum för fastställande
- 2018-04-10
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden CLINTEC
- Senast reviderad
- 2022-10-10
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2020
Särskild behörighet
För tillträde till termin 5 gäller att student får restera med högst 15 hp från föregående terminer inom Logopedprogrammet
Mål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- redogöra för förekomst av och orsaker till tal- och språkstörningar hos vuxna
- differentialdiagnostisera mellan tal- och språkstörning samt identifiera och kontrastera olika typer av tal- respektive språkstörningar
- beskriva och motivera val av instrument och metoder för bedömning av tal- och språkstörningar hos vuxna inom ICF:s ramverk
- föreslå intervention vid tal- och språkstörningar hos vuxna relaterat till olika aspekter av ICF-strukturen och utifrån tillgänglig evidens
- beskriva hur alternativ och kompletterande kommunikation, inklusive kognitivt stöd (AKK-interventioner) kan genomföras i samarbete med nätverket kring vuxna med tal- och språkstörningar för att öka kommunikativ delaktighet
- reflektera över lika villkor i förhållande till tal- och språkstörningar hos vuxna
- diskutera hur bedömning och behandling av tal- och språkstörningar hos vuxna kan genomföras med tolk
Innehåll
Kursen omfattar grundläggande information om förekomst och orsaker till medfödda och förvärvade tal- och språkstörningar. Vidare beskrivs symtomatologi och differentialdiagnostik mellan och inom olika tal- och språkstörningar, inklusive olika former av neuromotoriska talstörningar, olika afasityper samt kommunikationsstörningar relaterade till högerhemisfärskador, demenssjukdomar och traumatisk hjärnskada. Hur odontologiska förhållanden och konstruktioner kan påverka talproduktionen tas upp. Metoder för bedömning respektive intervention (inklusive alternativ och kompletterande kommunikation) av tal- och språkstörningar hos vuxna relaterade till funktions-, delaktighets- och aktivitetsaspekter såväl som person- och omgivningsfaktorer diskuteras. Hur kommunikationsinterventioner kan förebygga och avhjälpa olika former av utmanande beteenden belyses. Vidare problematiseras hur bedömning och intervention kan genomföras med hjälp av tolk samt vilka utmaningar som kan uppstå vid flerspråkighet. För området relevanta likabehandlingsfrågor diskuteras också.
Arbetsformer
Föreläsningar, seminarier, laborationer, praktiska övningar individuellt och i grupp.
Obligatorisk närvaro vid alla undervisningsmoment förutom föreläsningar, om inget annat anges på schemat. Vid frånvaro från obligatoriskt moment ansvarar studenten själv för att kontakta kursansvarig lärare för ersättningsuppgift.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsmoment kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Skriftlig tentamen samt uppgift för fördjupade självstudier som redovisas skriftligt och muntligt.
Skriftlig tentamen rättas anonymt (kodnummer för varje student).
Vid underkänt resultat på skriftlig tentamen har studenten rätt till ytterligare fem tentamenstillfällen varav det första inom fjorton dagar efter delgivande av resultat. Det andra tentamentstillfället äger rum innan nästkommande terminsstart. Det tredje omtentamenstillfället är nästkommande ordinarie examinationstillfälle på kursen. Inlämning av blank skrivning räknas som ett provtillfälle. Provtillfälle till vilken studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle. Självstudieuppgift som vid redovisningen inte uppfyller kriterier för godkänt kan kompletteras skriftligt enligt anvisning av examinator.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Kursen är nedlagd och gavs för sista gången höstterminen 2021. Kursen är ersatt med annan kurs och examination erbjuds enligt riktlinjer i kursplanen för 2LG116.
Övriga föreskrifter
Kursvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Litteratur och övriga läromedel
Litteratur
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 246 s. ISBN:978-91-44-11069-1 LIBRIS-ID:18542065 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 540 s. ISBN:978-91-44-03886-5 (inb.) LIBRIS-ID:10352718 Kap. 31 och 32 sid 413-432 Sök i biblioteket
4. ed. : Baltimore : Paul H. Brookes Pub., cop. 2013 - 593 s. ISBN:978-1-59857-196-7 (inb.) LIBRIS-ID:13496609 Kap: 4, 7, 14, 16 (s. 453-456). Sök i biblioteket
Third edition. : Burlington, MA : Jones & Bartlett Learning, [2021] - pages cm ISBN:9781284191332 LIBRIS-ID:m0lhsmdwk160vr2c Sök i biblioteket