Fördjupningsseminarier och kritisk granskning, 6 hp
Advanced Seminars and Critical Appraisal, 6 credits- Kurskod
- 2LG098
- Kursens benämning
- Fördjupningsseminarier och kritisk granskning
- Hp
- 6 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Logopedi
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden CLINTEC
- Datum för fastställande
- 2019-04-01
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden CLINTEC
- Senast reviderad
- 2020-03-30
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2020
Särskild behörighet
För tillträde till termin 7 krävs godkänt resultat på samtliga kurser från termin 1-5. Student får restera med 7,5 hp från kurser på G2-nivå, termin 6.
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Värdera vetenskapliga artiklar inom logopedi eller angränsande fält genom strukturerad kritisk granskning
- Presentera en teoretiskt reflekterad fördjupning inom ett avgränsat område av logopedi
- Formulera en sökstrategi för ett vetenskapligt projekt och motivera val av sökord, strategi och källor
Innehåll
Kursen ger fördjupade kunskaper om logopedins vetenskapliga grund och insikt i aktuell forskning. Samtidigt utvecklar studenterna en fördjupad förmåga att kritiskt söka, granska och bedöma relevant information, vilket ger förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet och för forsknings- och utvecklingsarbete. Seminarierna utgör även ett tillfälle där muntlig presentationsteknik utvecklas vidare genom att studenterna ger och får återkoppling från varandra på sin röstanvändning som de tränat under tidigare terminer.
Arbetsformer
Kursen innebär att studenterna tillämpar en strukturerad kritisk sök- och granskningsprocess på publicerad forskning inom logopedi . Resultaten sammanfattas skriftligt och presenteras vid seminarier. Vid frånvaro från obligatoriska moment ansvarar studenten för att kontakta kursansvarig lärare för ersättningsuppgift.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Lärandemålen examineras på basis av studenternas skriftliga rapporter samt genomförd presentation och aktiv diskussion vid examinerande seminarier. Examinator kan vid ett examinationstillfälle besluta om komplettering av examinationsuppgiften medges. Om en student inte lämnar in komplettering inom utsatt tid ska studenten underkännas på examinationsuppgiften. Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända examinationstillfällen ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.
Övriga föreskrifter
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Litteratur och övriga läromedel
Fördjupningslitteratur
Seventh edition : Boston : Pearson, [2015] - xvii, 480 pages ISBN:9780133352016 LIBRIS-ID:19962114 Sök i biblioteket