Kursplan för

Röst- och talflytstörningar, 10,5 hp

Voice and Fluency Disorders, 10,5 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2024.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT22 , HT24
Kurskod
2LG109
Kursens benämning
Röst- och talflytstörningar
Hp
10,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Logopedi 
Nivå 
G2 - Grundnivå 2 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ
Utbildningsnämnden CLINTEC
Datum för fastställande
2022-03-16
Reviderad av
Utbildningsnämnden CLINTEC
Senast reviderad
2024-03-13
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2024

Särskild behörighet

För tillträde till termin 5 krävs att alla kurser på Logopedprogrammets termin 1, 2 och 3 ska vara avklarade.

Mål

Moment Röststörningar (6 hp)

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
 

  • Beskriva förekomst, etiologi, stämbandsstatus, röstkvalitet och symptom vid röststörningar, inklusive psykogena tillstånd med funktionsbortfall, samt vid exercise-induced laryngeal obstruction (EILO). 
  • Förklara innebörden av röstergonomi och varför denna kunskap är viktigt att inkludera vid bedömning, behandling och prevention.
  • Beskriva och motivera val av instrument för självskattningar och metoder för audio-perceptuella och instrumentella analyser vid bedömning av röststörningar, samt vid utvärdering av behandling. 
  • Redogöra för behandlingsprinciper och val av metoder/tekniker, inklusive tekniska hjälpmedel, vid röststörningar, EILO och efter laryngektomi, utifrån tillgänglig evidens samt relaterat till olika aspekter av ICF-modellen
  • Redogöra för den akustiska miljöns, den tekniska utrustningens samt kalibreringens betydelse för tillförlitliga ljudinspelningar av röst och tal i forskning och klinik.

Moment Talflytstörningar (4,5 hp)

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
 

  • Redogöra för förekomst av och orsaker till stamning och skenande tal hos barn och vuxna och differentialdiagnostisera mellan olika typer av talflytstörningar
  • Beskriva och motivera val av instrument och metoder för bedömning av talflytstörningar inom ICF:s ramverk
  • Föreslå intervention vid talflytstörningar hos barn och vuxna utifrån tillgänglig evidens samt relatera till olika aspekter av ICF-modellen.
  • Beskriva hur talet kan påverkas av olika kommunikationssituationer och vad det kan få för konsekvenser för individens känslomässiga och psykologiska utveckling
  • Reflektera över eget och andras bemötande av barn och vuxna med talflytstörningar, över fördomar och attityder kring stamning och skenande tal samt relevanta aspekter gällande lika villkor.

Innehåll

Kursen består av två moment.

Röststörningar, 6.0 hp

Betygsskala: GU

Momentet ger grundläggande kunskaper om bedömning och behandling av röststörningar hos barn och vuxna, ansträngningsutlöst andningsfunktionsstörning (EILO) och rehabilitering efter laryngektomi utifrån tillgänglig forskning. Information om röstergonomi gås igenom. Metoder för inspelning av röst och tal samt för audio-perceptuell, akustisk och aerodynamisk analys beskrivs. Information om instrument för patienters skattningar av sina problem som, tillsammans med instrumentella mätningar, används vid utvärdering av behandling.

Talflytstörningar, 4.5 hp

Betygsskala: GU

Momentet omfattar grundläggande information kunskaper om orsaker och förekomst när det gäller störningar i talets flyt (stamning, skenande tal) hos barn och vuxna personer i olika åldrar. Vidare beskrivs symtomatologi och differentialdiagnostik mellan och inom olika typer av talflytstörningar. Kommunikativ aktivitetsbegränsning och delaktighetsinskränkning till följd av talflytstörningar belyses. Hur förvärvade neurologiska sjukdomstillstånd kan påverka talflytet tas upp. Metoder för bedömning respektive intervention av talflytstörningar hos barn och vuxna relaterade till funktions-, delaktighets- och aktivitetsaspekter såväl som person- och omgivningsfaktorer diskuteras. För området relevanta likabehandlingsfrågor diskuteras också. 

Arbetsformer

Föreläsningar, seminarier, laborationer, praktiska övningar individuellt och i grupp. 

Examination

Moment Röststörningar (6 hp) och moment Talflytstörningar (4,5 hp)

På respektive moment: Skriftlig individuell tentamen som rättas anonymt samt deltagande vid obligatoriska aktiviteter.  Obligatoriska aktiviteter anges i schemat.Vid frånvaro från obligatorisk aktivitet ansvarar studenten själv för att kontakta momentansvarig  lärare för ersättningsuppgift. Momentansvarig lärare  bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsmoment kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Det tredje examinationstillfället är nästa ordinarie examinationstillfälle på kursen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
 
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
 
Skriftliga examinationsuppgifter som inte lämnats in vid angiven tidpunkt kommer ej att rättas (om inte särskilda skäl för försenad inlämning föreligger). Vid icke godkänd skriftlig individuell examinationsuppgift ges ytterligare ett tillfälle att lämna in ny skriftlig examinationsuppgift under innevarande termin. Examinator kan besluta att studenter som inte har godkänts på kursen får komplettera examinationsunderlaget om bara något enstaka lärandemål inte är uppfyllt. Studenten ska utföra kompletteringen under aktuell termin eller senast till den tidpunkt som examinator har bestämt. Studenterna ska utföra kompletteringen i enlighet med instruktion från examinator eller rättande lärare. Av instruktionen ska framgå vad det är som ska kompletteras och på vilket sätt kompletteringen får utföras.

Övergångsbestämmelser

Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.

Övriga föreskrifter

Kursvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kursen kan komma att ges på engelska.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Moment Röststörningar

Grundbok i logopedi
Iwarsson, J; Reinholt Petersen, N Effects of consensus training on the reliability of auditory perceptual ratings of voice quality 26 (2012) :3, s. 304-312

Iwarsson, Jenny Facilitating behavioral learning and habit change in voice therapy - theoretic premises and practical strategies. 40 (2015) :4, s. 179-186

Baker, Janet Management of functional communication, swallowing, cough and related disorders: consensus recommendations for speech and language therapy. Barnet, Caroline 92 (2021) :10, s. 1112-1125

Artiklar enligt lärares anvisning kan tillkomma.

Moment Talflytstörningar

Grundbok i logopedi
Yairi, Ehud; Seery, Carol H. Stuttering : foundations and clinical applications

Fördjupningslitteratur

Moment Röststörningar

Aronson, Arnold E.; Bless, Diane M. Clinical voice disorders
Stewart, Celia F.; Kling, Irene F.; Allen, Elizabeth L. Voice Rehabilitation : Testing Hypotheses and Reframing Therapy
Sundberg, Johan Röstlära: fakta om rösten i tal och sång
Mathers-Schmidt, B Paradoxical vocal fold motion: a tutorial on a complex disorder and the speech-language pathologist's role. 10 (2001) s. 111-125

ohlsson; dotevall Voice handicap index in Swedish 34 (2009) :2, s. 60-66

Södersten, Maria; Lindhe, Christina Kunskapsöversikt : yrkesrelaterade röststörningar och röstergonomi