Kursplan för

Professionell utveckling 5, 1,5 hp

Professional Development 5, 1,5 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2022.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT22 , HT24
Kurskod
2LG112
Kursens benämning
Professionell utveckling 5
Hp
1,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Logopedi 
Nivå 
G2 - Grundnivå 2 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ
Utbildningsnämnden CLINTEC
Datum för fastställande
2022-03-16
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2022

Särskild behörighet

För tillträde till termin 5 krävs att alla kurser på Logopedprogrammets termin 1, 2 och 3 ska vara avklarade.

Mål

Studenten ska kunna:

  • analysera olika samtalsrelationer i egna och andras kliniska möten
  • beskriva vardaglig ljudmiljö och diskutera hur den påverkar en individs röst, tal och språk
  • instruera avspännings-, andnings- och röstövningar med en välfungerande röstteknik samt översiktligt beskriva syftet med sådana övningar
  • agera i en professionell logopedroll i fingerade behandlingsmöten med andra studenter, samt ge och värdera given återkoppling i övningssituationen

Innehåll

I kursen ingår följande aktiviteter inom strimman Professionell utveckling: Träning av den egna rösten och det egna talet, fortsatta Barnobservationer samt Professionellt förhållningssätt.

Träning av den egna rösten och det egna talet innehåller praktiska övningar i hållning, andning, avspänning, artikulation och röstfunktion samt träning av logopedrollen genom interaktivt lärande. Studenterna får också träna att leda övningar med logopedstudenter på en tidigare termin. Reflektion runt patientmöten, yrkesrollen och olika terapeutiska situationer som uppstår under praktikperioden ventileras i reflektionsgrupper tillsammans med legitimerad psykolog eller kurator.

Arbetsformer

Röst- och talövningar, träning i återkoppling, seminarier samt deltagande i reflektionsgrupper. Aktiviteterna är obligatoriska om inte annat anges i schemat. 

Vid frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag ansvarar studenten själv för att ta kontakt med kursansvarig lärare för ersättningsuppgift. Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

Uppnådda lärandemål bedöms genom aktivt deltagande i kursens aktiviteter som instruktionsgivning och utförande av röst- och talövningar, muntlig redovisning vid seminarier och ett uppvisat professionellt förhållningssätt i fingerade patientmöten.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.

Examinator kan besluta att studenter som inte har godkänts på kursen får komplettera examinationsunderlaget om bara något enstaka lärandemål inte är uppfyllt. Studenten ska då utföra kompletteringen under aktuell termin eller senast till den tidpunkt som examinator har bestämt. Studenterna ska utföra kompletteringen i enlighet med instruktion från examinator eller rättande lärare. Av instruktionen ska framgå vad det är som ska kompletteras och på vilket sätt kompletteringen får utföras.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Möjlighet att genomföra kursen med denna kursplans lärandemål och upplägg kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.

Övriga föreskrifter

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.

Litteratur och övriga läromedel

Kurslitteratur för aktuell kurs saknas. Kontakta kursansvarig institution för mer information.