Dysfagi och förvärvade kommunikationsstörningar - verksamhetsintegrerat lärande, 12 hp
Dysphagia and Acquired Communication Disorders - Practice Integrated Learning, 12 credits- Kurskod
- 2LG114
- Kursens benämning
- Dysfagi och förvärvade kommunikationsstörningar - verksamhetsintegrerat lärande
- Hp
- 12 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Logopedi
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden CLINTEC
- Datum för fastställande
- 2022-10-10
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2023
Särskild behörighet
Studenten får restera med högst 15 hp från föregående terminer inom Logopedprogrammet. Därtill krävs godkänt betyg på kursen Röst- och talflytsstörningar - verksamhetsintegrerat lärande på termin 5.
Mål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Kartlägga, bedöma och diagnostisera förvärvade kommunikationsstörningar hos vuxna samt dysfagi.
- Planera, genomföra och utvärdera behandling av personer med förvärvade kommunikationsstörningar och dysfagi.
- Dokumentera bedömning och behandling inom området på ett för ändamålet korrekt sätt samt ge tydlig och korrekt skriftlig och muntlig information och råd med eller utan AKK (alternativ och kompletterande kommunikation), anpassad till patienten, närstående och personal i olika typer av verksamheter.
- Bedöma behov av AKK hos vuxna med tal- och språkstörningar, instruera användningen av detta samt resonera om AKK som del i intervention för patientgruppen.
- Reflektera över likheter och skillnader i det logopediska omhändertagandet av patienter eller brukare med förvärvade skador och med medfödda skador.
- Reflektera över etiska frågeställningar relaterade till omhändertagandet av patienter med förvärvade kommunikationsstörningar och dysfagi.
- Samverka med andra professioner och reflektera över behovet av teamsamarbete samt diskutera dess betydelse för patientsäkerhet och kvalitet i vården.
- Visa ett professionellt förhållningssätt i mötet med samtliga samarbetspartner i det kliniska arbetet.
Innehåll
Den verksamhetsförlagda utbildningen sker inom de logopediska verksamhetsområdena tal-, språk- och kommunikationsstörningar hos vuxna samt dysfagi för patienter i olika åldersgrupper och innefattar utredning, bedömning, analys, behandling, åtgärder och dokumentation av patienter/brukare inom verksamhetsområdet, vilket även innefattar medfödda kommunikationsstörningar hos vuxna. Motivering av val av metoder utifrån aktuell teori och evidens och med avseende på ICF-klassifikation ingår i kursen liksom reflektion över bedömning/behandling vid flerspråkighet. På kursen diskuteras också hur kommunikativt stöd kan underlätta rådgivningen och förbättra patientsäkerheten samt träning av bedömning och behandling i workshop-format.
Arbetsformer
Kursen omfattar seminarier, kliniska auskultationer, eget patientarbete under handledning i mindre grupper.
Examination
Examinationen sker löpande och utgörs av sammanlagd bedömning av uppnådda lärandemål i verksamhet (enligt särskilt bedömningsinstrument), muntligt examinationsseminarium i grupp samt godkända obligatoriska aktiviteter. Vid bedömningen tas hänsyn till ett professionellt förhållningssätt i möten med patienter, anhöriga och personal.
All undervisning är obligatorisk om inget annat anges på schemat. Vid kortare frånvaro ansvarar studenten själv för att ta kontakt med handledare och vid längre frånvaro även med kursansvarig lärare. Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Studieresultat kan inte rapporteras innan studenten deltagit i samtliga obligatoriska utbildningsinslag eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa tillfälle kursen ges.
Student som inte blivit godkänd i verksamhetsförlagd utbildning har rätt att gå om den kursen en gång. Efter två underkända praktikperioder i samma kurs kan studenten söka dispens hos utbildningsnämnden för att genomgå kurs ytterligare en gång.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tilllfälle på denna kurs.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Möjlighet att genomföra kursen med denna kursplans lärandemål och uppläggning kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.
Övriga föreskrifter
Studenten förväntas följa de rutiner för hygien och arbetskläder som finns i den verksamhet där man är placerad. Kursvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Litteratur och övriga läromedel
Litteratur och övriga läromedel
Manualer, checklistor, artiklar och kompendium tillkommer omfattande max 100 sidor (information ges vid kursstart).
Elsevier Health Sciences, 2016 LIBRIS-ID:19584385
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 246 s. ISBN:978-91-44-11069-1 LIBRIS-ID:18542065 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 540 s. ISBN:978-91-44-03886-5 (inb.) LIBRIS-ID:10352718 Sök i biblioteket
Third edition. : Burlington, MA : Jones & Bartlett Learning, [2022] - 688 pages cm ISBN:9781284184099 LIBRIS-ID:jxzm60b6g6prmqs8 Sök i biblioteket
New York : Thieme, [2019] ISBN:9781626232143 LIBRIS-ID:bn6vd0368fxb5ns6 Sök i biblioteket