Kursplan för

Dysfagi och förvärvade kommunikationsstörningar - verksamhetsintegrerat lärande, 12 hp

Dysphagia and Acquired Communication Disorders - Practice Integrated Learning, 12 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2023.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT23 , VT24 , VT25
Kurskod
2LG114
Kursens benämning
Dysfagi och förvärvade kommunikationsstörningar - verksamhetsintegrerat lärande
Hp
12 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Logopedi 
Nivå 
G2 - Grundnivå 2 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ
Utbildningsnämnden CLINTEC
Datum för fastställande
2022-10-10
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2023

Särskild behörighet

Studenten får restera med högst 15 hp från föregående terminer inom Logopedprogrammet. Därtill krävs godkänt betyg på kursen Röst- och talflytsstörningar - verksamhetsintegrerat lärande på termin 5.

Mål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • Kartlägga, bedöma och diagnostisera förvärvade kommunikationsstörningar hos vuxna samt dysfagi.
  • Planera, genomföra och utvärdera behandling av personer med förvärvade kommunikationsstörningar och dysfagi.
  • Dokumentera bedömning och behandling inom området på ett för ändamålet korrekt sätt samt ge tydlig och korrekt skriftlig och muntlig information och råd med eller utan AKK (alternativ och kompletterande kommunikation), anpassad till patienten, närstående och personal i olika typer av verksamheter.
  • Bedöma behov av AKK hos vuxna med tal- och språkstörningar, instruera användningen av detta samt resonera om AKK som del i intervention för patientgruppen.
  • Reflektera över likheter och skillnader i det logopediska omhändertagandet av patienter eller brukare med förvärvade skador och med medfödda skador.
  • Reflektera över etiska frågeställningar relaterade till omhändertagandet av patienter med förvärvade kommunikationsstörningar och dysfagi.
  • Samverka med andra professioner och reflektera över behovet av teamsamarbete samt diskutera dess betydelse för patientsäkerhet och kvalitet i vården.
  • Visa ett professionellt förhållningssätt i mötet med samtliga samarbetspartner i det kliniska arbetet.

Innehåll

Den verksamhetsförlagda utbildningen sker inom de logopediska verksamhetsområdena tal-, språk- och kommunikationsstörningar hos vuxna samt dysfagi för patienter i olika åldersgrupper och innefattar utredning, bedömning, analys, behandling, åtgärder och dokumentation av patienter/brukare inom verksamhetsområdet, vilket även innefattar medfödda kommunikationsstörningar hos vuxna. Motivering av val av metoder utifrån aktuell teori och evidens och med avseende på ICF-klassifikation ingår i kursen liksom reflektion över bedömning/behandling vid flerspråkighet. På kursen diskuteras också hur kommunikativt stöd kan underlätta rådgivningen och förbättra patientsäkerheten samt träning av bedömning och behandling i workshop-format.

Arbetsformer

Kursen omfattar seminarier, kliniska auskultationer, eget patientarbete under handledning i mindre grupper. 

Examination

Examinationen sker löpande och utgörs av sammanlagd bedömning av uppnådda lärandemål i verksamhet (enligt särskilt bedömningsinstrument), muntligt examinationsseminarium i grupp samt godkända obligatoriska aktiviteter. Vid bedömningen tas hänsyn till ett professionellt förhållningssätt i möten med patienter, anhöriga och personal.

All undervisning är obligatorisk om inget annat anges på schemat. Vid kortare frånvaro ansvarar studenten själv för att ta kontakt med handledare och vid längre frånvaro även med kursansvarig lärare. Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Studieresultat kan inte rapporteras innan studenten deltagit i samtliga obligatoriska utbildningsinslag eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa tillfälle kursen ges.

Student som inte blivit godkänd i verksamhetsförlagd utbildning har rätt att gå om den kursen en gång. Efter två underkända praktikperioder i samma kurs kan studenten söka dispens hos utbildningsnämnden för att genomgå kurs ytterligare en gång.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tilllfälle på denna kurs.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Möjlighet att genomföra kursen med denna kursplans lärandemål och uppläggning kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.

Övriga föreskrifter

Studenten förväntas följa de rutiner för hygien och arbetskläder som finns i den verksamhet där man är placerad. Kursvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Litteratur och övriga läromedel

Litteratur och övriga läromedel

Manualer, checklistor, artiklar och kompendium tillkommer omfattande max 100 sidor (information ges vid kursstart).

Crary, Michael A.; Groher, Michael E. Dysphagia: Clinical Management in Adults and Children
Hartelius, Lena Dysartri - bedömning och intervention : vid förvärvade neurologiska talstörningar hos vuxna
Hartelius, L.; Nettelbladt, U.; Hammarberg, B. Logopedi
Papathanasiou, Ilias; Coppens, Patrick Aphasia and related neurogenic communication disorders
Assessing and treating dysphagia : a lifespan perspective Suiter, Debra M.; Gosa, Memorie M.