Kursplan för

Professionell utveckling 6, 1,5 hp

Professional Development 6, 1,5 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2024.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT23 , VT24
Kurskod
2LG115
Kursens benämning
Professionell utveckling 6
Hp
1,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Logopedi 
Nivå 
G2 - Grundnivå 2 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ
Utbildningsnämnden CLINTEC
Datum för fastställande
2022-10-10
Reviderad av
Utbildningsnämnden CLINTEC
Senast reviderad
2023-10-10
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2024

Särskild behörighet

Studenten får restera med högst 15 hp från föregående terminer inom Logopedprogrammet.

Mål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • Beskriva interaktion i måltidssituationer, särskilt hur ätandet påverkas av interaktionen mellan den som matar och den som äter
  • Analysera olika samtalsrelationer i egna och andras kliniska möten, inklusive möten med patienter och närstående i kris

Innehåll

Kursen ingår i en strimma från termin 1 till termin 7. Strimman ger kunskaper och färdigheter inför yrkesrollen som logoped. På Professionell utveckling 6 lär sig studenterna att observera och beskriva interaktion i måltidssituationer, en färdighet som anknyter till terminens tema Dysfagi och förvärvade kommunikationsstörningar. De identifierar verbala och ickeverbala uttryck för kommunikativ funktion och förståelse samt belyser skillnader mellan typisk kontra atypisk interaktion i måltidssituationer. Beteendeobservationerna görs inom ramen för de återkommande barnobservationerna och jämförs med observationer i verksamhetsförlagd utbildning. Utifrån sina erfarenheter i verksamhetsförlagd utbildning analyserar studenterna olika samtalsrelationer i egna och andras möten i vården, där också möten med patienter och närstående i kris kan förekomma. I kursen ingår en interprofessionell läraktivitet som genomförs i samband med kursen Dysfagi och förvärvade kommunikationsstörningar - verksamhetsintegrerat lärande.

Arbetsformer

Beteendeobservation, seminarier och reflekterande samtal i lärarledd grupp.

Examination

Genomförd beteendeobservation och aktiv närvaro vid seminarier och reflekterande samtal. Vid frånvaro från obligatorisk aktivitet ansvarar studenten för att kontakta ansvarig lärare för ersättningsuppgift. Examinator avgör om och hur en student kan ta igen missade obligatoriska aktiviteter. Innan studenten har deltagit i de obligatoriska aktiviteterna eller har tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan studieresultaten inte slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsmoment kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

 

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för studenter med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Möjlighet att genomföra kursen med denna kursplans lärandemål och uppläggning kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.

Övriga föreskrifter

Kursvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå. Undervisningsspråk är svenska, men läraktiviteter på engelska kan förekomma.

Litteratur och övriga läromedel

Kurslitteratur för aktuell kurs saknas. Kontakta kursansvarig institution för mer information.