Kursplan för

Konsten att vara en god doktor. Fördjupningskurs i etik och bemötande, 4,5 hp

The art of being a good doctor. Advanced course in ethics and relations, 4,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Kurskod
2LK037
Kursens benämning
Konsten att vara en god doktor. Fördjupningskurs i etik och bemötande
Hp
4,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Medicin 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för onkologi-patologi
Medverkande institutioner
  • Institutionen för lärande, informatik, management och etik
Beslutande organ
Programnämnd 2
Datum för fastställande
2010-04-13
Reviderad av
Programnämnden för läkarprogrammet
Senast reviderad
2024-06-18
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2010

Särskild behörighet

Alla högskolepoäng från termin 1-3 samt godkänt på momentet "Medicinsk diagnostik" i kursen Den sjuka människan 2 samt momentet "Kliniskt körkort" i kursen Integrerad deltentamen.

Mål

De övergripande målen är att studenter efter kursen ska kunna redogöra för etiska teorier och principer, känna till vanliga etiska problemsituationer samt verktygen för att hantera etiska dilemman, veta hur man analyserar och hanterar etiska dilemman samt veta hur man bemöter patienter och medarbetare på ett gott sätt.

Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin (S1-S4) och färdigheterna enligt Millers pyramid (M1-M4) *.

Kunskap och förståelse
Studenten ska kunna
- redogöra för etiska teorier och principer (S2)
- känna till vanliga etiska problemsituationer samt verktygen för att hantera etiska dilemman (S1)

Färdigheter
Studenten ska
- ha kunskap om ur man analyserar och hanterar etiska dilemman (M2)
- ha kunskap om den holistiska synen på patienten (M2)
- ha ökat sin färdighet i att hantera etiska dilemman i kliniskt arbete (M2)

Förhållningssätt
Studenten ska
- kunna visa förståelse för hur man bemöter patienter och medarbetare på ett gott sätt (M2)
- ha en större beredskap för de etiska dilemman man som läkare ständigt kommer att ställas inför i sin vardag (M2)

Innehåll

Kursen består av föreläsningar, lärarledda seminarier, grupparbete samt klinisk placering (vid onkologisk klinik). I föreläsningar tillhandahålls teoretiska kunskaper om etik generellt samt den medicinska etiken specifikt. Inom området generell etik ingår bland annat undervisning om olika etiska modeller och förhållningssätt, etiska metoder och redskap, sekulär och religiös etik, människovärde samt etiska principer. Inom området medicinsk etik berörs bland annat områdena prioriteringar, eutanasi, transplantationsetik, genetik, palliativ etik, mångkulturella problemställningar, integritet och autonomi. Vidare kommer patientens psykologiska, sociala och existentiella behov att behandlas. Utöver detta kommer området forskningsetik att beröras. Under föreläsningarna kommer konkreta etiska dilemman att presenteras och diskuteras.

Det praktiska momentet består vidare av lärarledda seminarier i mindre grupper. I dessa seminarier kommer konkreta exempel på etiska dilemman att analyseras och diskuteras.

Grupparbetsuppgiften består i fördjupad analys av ett etiskt problemkomplex och redovisas muntligt och skriftligt.

Ungefär en tredjedel av kurstiden kommer studenten att ha en klinisk placering på onkologisk avdelning eller mottagning. Fokus under denna klinikplacering kommer att ligga på utvecklandet av ett etiskt förhållningssätt gentemot patienter och medarbetare.

En viktig aspekt av kursen är att studenterna ska bli medvetna om etiska dilemman och lära sig att hantera dem. De kommer att behöva analysera och ta ställning till en rad dilemman inom olika områden av medicin. Syftet med den kliniska placeringen är att studenterna ska pröva sina etiska färdigheter i mötet med patienter och medarbetare.

Kursen ska på detta sätt förbereda dem för de olika etiska dilemman en läkare ständigt ställs inför i sin vardag.

Arbetsformer

Kursens fyra olika arbetsformer är: föreläsningar, lärarledda seminarier, grupparbete samt klinisk placering.
- Den pedagogiska modellen för föreläsningarna är såväl katedral som interaktiv. Föreläsarna kommer att presentera fakta samt avsätta tid för analys och diskussion.
- Under seminarierna analyseras etiska dilemman med relevans för klinik och forskning. En viktig aspekt av seminarierna är att studenterna måste ta ställning samt vidare motivera sin slutsats. Läraren fungerar i denna process som mentor och diskussionsledare.
- Vid grupparbetet kommer 2-3 studenterna att gemensamt göra en fördjupad etisk analys av ett problemkomplex, som därefter redovisas skriftligt och muntligt.
- Vid den kliniska placeringen handleds studenterna av kliniskt verksamma läkare.

Examination

Muntlig examination.

Obligatoriska delar: Seminarier, klinikplaceringar, grupparbete samt föreläsningar med diskussionsmoment. Frånvaro kan, efter diskussion med kursledningen, kompenseras med eventuella ersättningsuppgifter.

Begränsningar av antalet prov- eller praktiktillfällen: Antalet examinationstillfällen följer Karolinska Institutets lokala riktlinjer, vilket innebär att antalet examinationstillfällen är begränsade till 6.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat.

I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.

Behörighet
Student som underkänts på verksamhetsförlagda utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen ha fullföljts.

Övergångsbestämmelser

Kursen är nedlagd och gavs för sista gången HT15.

Övriga föreskrifter

Kursen ansluter till och fördjupar core-nära kunskaper inom läkarprogrammet.

Kursvärdering sker enligt de riktlinjer som angivit av styrelsen för utbildning vid Karolinska Insititutet.

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången fördjupningskurs, vars innehåll helt eller i väsentliga delar överensstämmer med innehållet i kursen. Om du är osäker - kontakta studievägledningen.

*
Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin:
S1) enkel (ex. känna till, identifiera),
S2) sammansatt (ex. redogöra för, beskriva),
S3) relaterad (ex. analysera, relatera), och
S4) utvidgad (ex. teoretisera, analysera).

Färdigheterna är nivåindelade enligt Millers pyramid:
M1) veta,
M2) veta hur man utför,
M3) kunna visa, och
M4) kunna utföra yrkesmässigt.

Litteratur och övriga läromedel

Denna litteratur gäller när kursen läses på vårterminen:

Tranøy, Knut Erik; Emt, Jeanette; Hermerén, Göran Medicinsk etik i vår tid

Denna litteratur gäller när kursen läses på höstterminen:

Lynöe, Niels; Juth, Niklas Medicinska etikens ABZ; Stockholm: Liber; 2009