Kursplan för

Akut ortopedi - en fördjupningskurs, 3 hp

Orthopedic trauma - an advanced course, 3 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2014.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT11 , VT13 , VT14 , HT14 , VT17 , HT18 , VT24
Kurskod
2LK046
Kursens benämning
Akut ortopedi - en fördjupningskurs
Hp
3 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Medicin 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk forskning och utbildning, Södersjukhuset
Beslutande organ
Programnämnd 2
Datum för fastställande
2010-11-16
Reviderad av
Programnämnd 2
Senast reviderad
2013-11-27
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2014

Särskild behörighet

Alla högskolepoäng från termin 1–4, samt minst 30 hp från termin 5-6, varav minst en SVK samt registrering på kursen Klinisk medicin inriktning kirurgi.

Student som underkänts på verksamhetsförlagda utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål

Det övergripande målet är att studenterna skall få en djup insikt om kroppens tredimensionella struktur samt hur kroppen reagerar på trauma mot rörelseapparaten. Studenterna skall värdera och analysera den evidens som finns för olika behandlingar inom traumaortopedin. Utifrån dessa grundkunskaper skall studenterna kunna bedöma och initiera behandling av specifika traumafall.

Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin (S1-S4) och färdigheterna enligt Millers pyramid (M1-M4) *.

Kunskap och förståelse:
Studenten ska
- kunna utförligt beskriva makro- och mikroanatomiska strukturer relevanta för statustagande och läkningsförlopp efter trauma. S3
- kunna ingående förklara kroppens reaktion på trauma och läkningsförlopp i skelett och mjukdelar. S3
- kunna analysera helhetsbilden inklusive psykosociala aspekter kring en traumapatient och bedöma naturalförlopp och eventuell indikation för kirurgi. S4
- kunna förstå de bakomliggande orsakerna till traumakomplikationer och kunna initiera den primära komplikationsbehandlingen. S3

Färdigheter:
Studenten ska
- kunna självständigt primärt handlägga patienter med frakturer på akutmottagningen. M3
- kunna upprätta en behandlingsplan för patienter med vanligt förekommande skador mot rörelseapparaten. M3

Förhållningssätt:
Studenten ska
- kunna analysera hur egna värderingar och attityder kan påverka bemötandet och omhändertagande av skadade patienter. S3
- kunna kritiskt granska och värdera kliniska frågeställningar liksom aktuella forskningsresultat utifrån ett evidensbaserat förhållningssätt. S4.

Innehåll

Kursen bygger på att studenterna med utgångspunkt i anatomi- och patofysiologiska kunskaper skall förfina sin förmåga att ta anamnes, status och planera behandling. Den teoretiska träningen följs av praktik på akutmottagningen, operation och ortopedmottagningen.
Studenterna ska söka, bearbeta och presentera aktuell evidens inom ortopedisk traumatologi.
Kön- och genusaspekter avseende olika typer av trauma och frakturer och dess behandling kommer att belysas.

Integrerande uppgifter i kursen
Kursens kliniska kärna utgår från funktionssystemet rörelse och från följande integrerande uppgifter:
Svullnad/smärta i led/extremitet
Trauma/skada
Sår/sårskada
Stress-/krisreaktion

Arbetsformer

Kursen innefattar fallbaserade seminarier samt praktiska övningar och demonstrationer såsom simulerade övningar och laborationer.
Verksamhetsförlagd praktik kommer att ske inom Vo Ortopedi (mottagning, akutmottagning och operation) Södersjukhuset.
Basvetenskaplig integration sker i samband med seminarier och laborationer
Professionell utveckling är integrerad i kursen och tas specifikt upp i samband med studentmottagningarna och övningar med standardiserade patienter.
Vetenskaplig utveckling ingår som en naturlig del av kursen då några av kursmomenten innebär att studenter eftersöker evidens för vanliga behandlingsmetoder inom ortopedisk traumatologi.

Obligatoriska moment:
Laborationer, seminarier och klinisk praktik.

Kursledaren bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska moment kan tas igen. Innnan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.

Frånvaro från ett obligatoriskt moment kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

Examinationen sker muntligt, med en redovisning av de genomförda projektarbetena och en efterföljande falldiskussion.
Högskolepoäng: Kurs 2.5 p. Examination 0.5 p

Begränsningar av antalet prov- eller praktiktillfällen
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. För verksamhetsförlagda moment gäller som regel att de endast kan repeteras en gång

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat.

I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.

Behörighet
Student som underkänts på verksamhetsförlagda utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen ha fullföljts.

Övergångsbestämmelser

För kurs som upphört eller genomgått större förändringar ges minst två ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Kursen ansluter till och fördjupar core-nära kunskaper inom läkarprogrammet.

Kursvärdering sker enligt de riktlinjer som angivits av styrelsen för utbildning vid Karolinska Institutet.

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången fördjupningskurs, vars innehåll helt eller i väsentliga delar överensstämmer med innehållet i kursen. Om du är osäker – kontakta studievägledningen.

*
Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin:
S1) enkel (ex. känna till, identifiera),
S2) sammansatt (ex. redogöra för, beskriva),
S3) relaterad (ex. analysera, relatera), och
S4) utvidgad (ex. teoretisera, analysera).

Färdigheterna är nivåindelade enligt Millers pyramid:
M1) veta,
M2) veta hur man utför,
M3) kunna visa, och
M4) kunna utföra yrkesmässigt.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur:

Skeletal trauma : fractures, dislocations, ligamentous injuries Browner, Bruce D.