Akutsjukvård. Från nödnummer till akutmottagning., 3 hp
Emergency medicine. From 112 to the emergency department., 3 credits- Kurskod
- 2LK047
- Kursens benämning
- Akutsjukvård. Från nödnummer till akutmottagning.
- Hp
- 3 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Medicin
- Nivå
- AV - Avancerad nivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för klinisk forskning och utbildning, Södersjukhuset
- Beslutande organ
- Programnämnd 2
- Datum för fastställande
- 2010-11-16
- Reviderad av
- Programnämnden för läkarprogrammet
- Senast reviderad
- 2024-06-18
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2014
Särskild behörighet
Alla högskolepoäng från termin 1-4. samt minst 30 hp från termin 5-6 varav minst en SVK
Student som underkänts på verksamhetsförlagda utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten ska ha fått en fördjupad kunskap och förståelse för hur akutsjukvårdsorganisationen fungerar från första hjälpen och nödnumret 112 till akutmottagningen. Målet är att behärska principerna av att handha akuta situationer.
Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin (S1-S4) och färdigheterna enligt Millers pyramid (M1-M4) *.
Kunskap och förståelse
Studenten skall
* Ha kunskap om prehospital organisation, vårdkedjan från 112-larm till akutmottagningen. (S2)
* Kunna förklara och diskutera bakgrunden till de vanligaste akuta situationerna.
* Kunna förstå och diskutera initial behandling samt ledarskap i prehospital miljö i vardagen.(S2)
Färdigheter
Studenten skall efter genomgången kurs
* Kunna förstå första hjälpen och dess betydelse för patienten. (M4)
* Kunna förstå akutsjukvårdsorganisationen och dess olika aktörers roll i helheten. (M2)
* Ha en inblick i vad som är en akut/livshotande situation hos en patient och hur man agerar.
Förhållningssätt
Studenten skall
* Visa insikt om lekmännens och olika professioners ansvar och befogenheter inom första hjälpen och prehospital sjukvård. (S4)
* Visa insikt och förståelse för hur övriga aktörer i akutvårdskedjan arbetar som ett team (larmoperatörer, ambulanssjukvårdare, ambulanssjuksköterskor, läkare, akutmottagningens personal, polis och räddningstjänst mfl.). (S3)
* Ha insikt om skyldigheten att agera i kritiska akuta situationer. (S3)
* Kunna integrera ett humanistiskt och naturvetenskapligt perspektiv. (S4)
* Ha insikt om jämställdhet och mångfalds aspekter vid akuta situationer. (S3)
* Vara medveten om den roll som de egna värderingarna spelar i samspel med patienter och personal. (S3)
Innehåll
Studenten skall efter genomförd kurs ha insikt i hur man korrekt och säkert primärt omhändertar en akut sjuk patient, samt förstå hur den prehospitala akutsjukvården fungerar. I kursen ingår ett antal fältstudier.
Kursen avser att ge studenterna kunskap i den initiala handläggningen av patienter prehospitalt. Studenten ska förstå betydelsen av tidig insatt prehospital behandling (första hjälpen, i väntan på ambulans och ambulanssjukvård samt läkarenhet) och hur viktig tidsförloppet i vårdkedjan är för ett gott slutresultat. Här kommer betydelsen av tidsförloppet att läras ut. I alla avsnitt ingår en uppdatering om vad som är evidensbaserat inom prehospital vård
Alla delarna integreras med fysiologi, farmakologi, anatomi, sjukdomslära och omvårdnad. Minst 10% av kursinnehållet utgörs av basvetenskapliga moment.
Kursen utgör en återkoppling till tidigare förvärvade teoretiska kunskaper med betoning på praktiskt handläggning av akuta sjukvårdssituationer prehospitalt.
De kliniska delarna är förlagda till Södersjukhuset och Landstingets Stockholms Prehospitala Centrum med ansvar över den prehospitala vården. SOS Alarm samt Röda Korset medverkar i utbildningen.
Kursen kräver närvaro för att utbildningsinnehållet ska kunna tillgodogöras.
Integrerade uppgifter:
Medvetslöshet/koma
Bröstsmärta
Hjärtstopp
Andningssvårigheter
Kraftnedsättning/förlamning
Trauma/skada
Arbetsformer
Kursen avser att ge en blandning av översiktliga föreläsningar, falldiskussioner och praktiska övningar med direkt lärarfeedback. En del av undervisningen utförs i "prehospital miljö" i speciella lokaler som är i ordningsställda för sådan utbildning inom Stockholms Prehospitala Centrum på Södersjukhuset. Studenterna får bekanta sig med hur man handhar ett nödsamtal på SOS Alarm. De får också lära sig första hjälpen åtgärder på Röda Korset.
Basvetenskapliga moment förs in i undervisningen och andra prehospitalt arbetande yrkesgrupper medverkar som föreläsare i utbildningen för att ge en god helhetsbild av den prehospitala vården.
Examination
Obligatoriska moment: auskultation på Röda Korset och SOS Alarm och på akutmottagningen.
Examinationen sker genom godkänt aktivt deltagande i obligatoriska och praktiska moment visande på att kursens mål är uppnådda vid kursens slut.
Begränsningar av antalet prov- eller praktiktillfällen
Antalet examinations- och praktiktillfällen följer Karolinska Institutets lokala riktlinjer, vilket innebär att antalet examinationstillfällen är begränsade till 6, medan verksamhetsförlagda moment som regel endast kan repeteras en gång.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat.
I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.
Behörighet
Student som underkänts på verksamhetsförlagda utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen ha fullföljts.
Övergångsbestämmelser
Kursen är nedlagd och gavs för sista gången VT16.
Övriga föreskrifter
Kursen ansluter till och fördjupar core-nära kunskaper inom läkarprogrammet.
Kursvärdering sker enlig de riktlinjer som angivits av styrelsen för utbildning vid Karolinska Institutet.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången fördjupningskurs, vars innehåll helt eller i väsentliga delar överensstämmer med innehållet i kursen. Om du är osäker - kontakta studievägledningen.
*
Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin:
S1) enkel (ex. känna till, identifiera),
S2) sammansatt (ex. redogöra för, beskriva),
S3) relaterad (ex. analysera, relatera), och
S4) utvidgad (ex. teoretisera, analysera).
Färdigheterna är nivåindelade enligt Millers pyramid:
M1) veta,
M2) veta hur man utför,
M3) kunna visa, och
M4) kunna utföra yrkesmässigt.
Litteratur och övriga läromedel
Referenslitteratur:
6th ed. : Sudbury, Mass. : Jones and Bartlett Publishers, 2008 ISBN:978-0-7637-2907-3 (hardcover) LIBRIS-ID:10408750 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Liber, cop. 2007 - 528 s. ISBN:978-91-47-05216-5 LIBRIS-ID:10414835 URL: http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705216o.jpg Sök i biblioteket
3rd ed. : St. Louis, MO : Mosby, c2005. - xxx, 1455 p. ISBN:0-323-04362-3 LIBRIS-ID:10241349 Sök i biblioteket