Kursplan för

Akut och kronisk buksmärta och gastrointestinal blödning - fördjupningskurs i klinisk medicin och kirurgi, 7,5 hp

Acute and Chronic Abdominal Pain and Gastrointestinal Bleeding - Advanced Course in Clinical Internal Medicine and Surgery, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2018.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT12 , HT16 , VT18 , HT19
Kurskod
2LK083
Kursens benämning
Akut och kronisk buksmärta och gastrointestinal blödning - fördjupningskurs i klinisk medicin och kirurgi
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Medicin 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för medicin, Solna
Medverkande institutioner
  • Institutionen för fysiologi och farmakologi
  • Institutionen för molekylär medicin och kirurgi
Beslutande organ
Programnämnd 2
Datum för fastställande
2011-11-07
Reviderad av
Programnämnden för läkarprogrammet
Senast reviderad
2017-11-02
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2018

Särskild behörighet

Alla högskolepoäng från termin 1–9, kursen ”Klinisk medicin - inriktning reproduktion och utveckling", samt att studenten är registrerad på kursen ”Hälsa i samhälle och miljö”.
 
Student som underkänts på verksamhetsförlagda utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU- tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål

Studenten ska klara att utreda och handlägga både akut och kronisk gastrointestinal blödning , liksom akut och kronisk buksmärta, samt föreslå adekvat vårdnivå och initial behandling. Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin (S1-S4) och färdigheterna enligt Millers pyramid (M1-M4) *.

Kunskap och förståelse
Studenten skall kunna

  • analysera och teoretisera kring de vanligaste differentialdiagnoserna samt handläggning av gastrointestinal blödning, oklar järnbristanemi, akut och kronisk buksmärta på ett patientsäkert vis och föreslå rätt vårdnivå. (S4)
  • akuta diagnostiska metoder; styrkor och svagheter. (S3)
  • • veta hur man utför akuta kirurgiska och endoskopiska ingrepp, indikationer, kontraindikationer (jourtid/kontorstid) (M2)
  • -etiologi och patofysiologi kring bakomliggande mekanismer (S2)

Färdigheter:

Studenten skall kunna

• utföra anamnes och fysikaliskt status med betoning på bukens organ inklusive rektoskopi, journal och remisshantering (M 4)
• visa hur tolkning av utredningsresultat (kem lab, fys lab, röntgen, endoskopi, histopatologi, mikrobiologi, funktionsundersökningar) (M 2)
• föreslå enklare farmakologisk behandling och ha grundläggande förståelse med avseende på bakomliggande fysiologiska effekter (M3)
• kunna initiera utredning av misstänkt kronisk gastrointestinal blödning, järnbristanemi samt kronisk buksmärta samt bedöma differentialdiagnoser (M4).

Förhållningssätt:

Studenten skall

• kunna söka litteratur och utvärdera diagnostiska metoder och behandlingar på ett evidens baserad grundlag (EBM)(M3).
• kunna förhålla sig till och diskutera etiska aspekter i handläggandet av patienter med gastrointestinal blödning och smärta (S3).
• förstå vikten av samarbete mellan olika discipliner, specialiteter och andra personalgrupper (S3, M3)
• kunna använda ett professionellt och empatiskt bemötande med hänsyn till etnisk, kulturell bakgrund och sexuell läggning (S3).

Innehåll

Vi arbetar med utgångspunkt från fall (beroende på antal kursdeltagare ca 2 studenter per fall).
I den egna skriftliga fördjupningen kommer de kursansvariga förelägga teman och patientfall samt frågeställningar som kommer att beröra ett flertal prekliniska och kliniskt medicinska områden. T ex aktuellt kunskapsläge enligt EBM perspektiv om:

• Alkohol och akut gastrointestinal blödning - bakomliggande mekanismer och samhällsperspektiv.
• Gastrointestinal blödning och koagulationsrubbning
• Riskfaktorer/recidivrisk /prevention vid ulcus samt varixblödning.
• Kronisk smärta och missbruk
• Kronisk buksmärta och nutrition
• Tarmmotilitet, aktuellt kunskapsläge beträffande fysiologi, utredning och behandling.
• F-Hb som screening för kolorektal cancer

Under avdelningsarbetet sker det kliniska arbetet symtomorienterat vilket medför en övning i differentialdiagnostiskt tänkande. Avdelningsarbetet ser vi som viktigt för att befästa de teoretiska kunskaperna i praktiken.

Integrerande uppgifter i kursen:
Blod i/ missfärgad avföring
Blodig kräkning och leversjukdom
Blödningsbenägenhet
Buk-/underlivssmärta
Långvarig smärta

Arbetsformer

Studentens eget arbete kompletteras med föreläsningar och seminarier för att ge alla deltagarna en likartad bas.
I kursen är ett flertal kliniker, institutioner och specialister involverade i undervisningen: gastroenterolog, koagulationsspecialist, magtarmkirurg, interventionsradiolog, gynekolog, patolog, fysiolog, smärtspecialist, epidemiolog samt samarbete med primärvården.

Klinisk crashkurs med auskultation vid endoskopier, egen endoskopi på simulatorlab, patientsimulering, deltagande på gastrolab, vårdavdelning, klinisk bedside på avdelningen med utvalda fall, jour på kirurgakuten, kandidatledd mottagning. Patologi- och röntgenrond.

Examination

Godkänd muntlig och skriftlig redovisning av fördjupningsarbete och minst 80% deltagande vid kursens obligatoriska moment krävs för godkänd kurs.

Obligatoriska moment:
Fördjupningsarbete
Deltagande vid de kliniska auskultationerna och kandidatledd mottagning
Deltagande i bedsideundervisning
Seminarier

Begränsningar av antalet prov- eller praktiktillfällen
Antalet examinations- och praktiktillfällen följer Karolinska Institutets lokala riktlinjer, vilket innebär att antalet examinationstillfällen är begränsade till 6, medan verksamhetsförlagda moment som regel endast kan repeteras en gång.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat.

I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.

Behörighet
Student som underkänts på verksamhetsförlagda utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen ha fullföljts.

Övergångsbestämmelser

För kurs som upphört eller genomgått större förändringar ges minst två ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Kursen ansluter till och fördjupar core-nära kunskaper inom läkarprogrammet.

Kursvärdering sker enlig de riktlinjer som angivits av styrelsen för utbildning vid Karolinska Institutet.

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången fördjupningskurs, vars innehåll helt eller i väsentliga delar överensstämmer med innehållet i kursen. Om du är osäker – kontakta studievägledningen.

* Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin:
S1) enkel (ex. känna till, identifiera),
S2) sammansatt (ex. redogöra för, beskriva),
S3) relaterad (ex. analysera, relatera), och
S4) utvidgad (ex. teoretisera, analysera).

Färdigheterna är nivåindelade enligt Millers pyramid:
M1) veta,
M2) veta hur man utför,
M3) kunna visa, och
M4) kunna utföra yrkesmässigt.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Vetenskapliga artiklar relaterade till kursen