Kursplan för

Internationella infektioner, 7,5 hp

International Infections, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2018.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT12 , HT16 , VT18
Kurskod
2LK089
Kursens benämning
Internationella infektioner
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Medicin 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för medicin, Huddinge
Medverkande institutioner
  • Institutionen för mikrobiologi, tumör- och cellbiologi
  • Institutionen för medicin, Solna
Beslutande organ
Programnämnd 2
Datum för fastställande
2012-03-22
Reviderad av
Programnämnden för läkarprogrammet
Senast reviderad
2017-11-02
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2018

Särskild behörighet

Alla högskolepoäng från termin 1–9, kursen ”Klinisk medicin - inriktning reproduktion och utveckling", samt att studenten är registrerad på kursen ”Hälsa i samhälle och miljö”.
 
Student som underkänts på verksamhetsförlagda utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU- tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts..

Mål

Den övergripande målsättningen är att komplettera läkarutbildningen med att deltagarna fördjupar sina kunskaper om importerade infektionssjukdomar, vilka är en viktig orsak till morbiditet och mortalitet i vår omvärld, med fokus på diagnostik, behandling, resistens och profylax.

Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin (S1-S4) och färdigheterna enligt Millers pyramid (M1-M4) *.

Kunskap och förståelse
Studenterna ska kunna och förstå:

  • Differentialdiagnostik vid akut tropikfeber (S2)
  • Profylax och behandling av malaria (S3)
  • Utredning av eosinofili efter utlandsvistelse (S2)
  • Utredning och diagnostik av infektiösa gastroenteriter efter utlandsvistelse (S2)
  • Resandets risker och dess förebyggande inkl vaccinationer (S3)

Färdigheter
Studenten ska kunna:

  • Mikroskopisk diagnostik av malaria (M3)
  • Kunna ta en detaljerad anamnes inklusive relevant epidemiologi hos patient med symtom och eller patologiska prover efter tropikvistelse (M3)
  • Ge rådgivning till resenär inför resa till tropiska områden (M3)

Förhållningssätt
Studenterna ska kunna:

  • Visa ett kritiskt och vetenskapligt förhållningssätt (M3)
  • På ett respektfullt och kompetent ta anamnes och utföra somatisk undersökning av patienter med en multikulturell bakgrund (M3)

Innehåll

Under den medicinska utbildningen av läkare koncentreras intresset naturligt nog på sjukdomar som är vanliga i vårt land. Den tid som ägnas åt tropiska infektioner under läkarutbildningen är mycket begränsad och motsvarar inte alls deras globala betydelse.
Resistensutvecklingen för olika antibiotika är ett stort internationellt problem och kännedom om situationen i andra länder är väsentlig för att kunna ordinera rätt terapi. Ett aktivt smittskyddsarbete kan förhoppningsvis minska risken för spridning av resistens till vårt land.
Den ökande invandringen och resandet till ”exotiska” varma länder med annat infektionspanorama ställer också krav på kunskap om för oss främmande infektioner och hur man diagnostiserar dessa även inom primärvården. Denna kunskap är även nödvändig för att kunna ge kvalificerad resemedicinsk rådgivning i förebyggande syfte.

Kursen är avsedd för läkarutbildningens sista termin och med följande huvudsakliga innehåll:

Smittsamma sjukdomar

  • Olika infektionssjukdomars globala förekomst och betydelse – en översikt
  • Generella protozo-infektioner; Leishmania, Malaria och Chagas sjukdom
  • Intestinala protozo-infektioner inkluderande amöba och giardia
  • Parasiter inkluderande bilharzia och intestinala helmintoser, eosinofili
  • Virusinfektioner inkluderande hemorragiska febrar, Rabies, Gula febern, Dengue, Japansk Encephalit. Globala aspekter på HIV.
  • Bakteriella infektioner inkluderande lepra, brucellos, leptospiros, rickettsioser och andra internationellt viktiga men i Sverige ovanliga bakteriella inf. Globala aspekter på TBC.
  • Sexuellt överförda infektioner som är ovanliga i Sverige men globalt viktiga

Resemedicin

  • Resandets risker och dess förebyggande
  • Turistdiarré
  • Vaccinationer och profylax
  • Feber efter hemkomst

Svenskt och Internationellt smittskydd

  • Global antibiotika-användning
  • Globalt resistensläge
  • Smittskyddsarbete i Sverige och Europa (ECDC)

Integrerande uppgifter i kursen:

  • Feber
  • Diarré
  • Hudutslag

Arbetsformer

Kursen ges i samarbete mellan Infektionskliniken Karolinska Universitetssjukhuset och Smittskyddsenheten i SLL. Den innehåller praktisk verksamhetsförlagd utbildning genom deltagande i arbetet på vårdavdelningar, infektionsmottagning och infektionsakut. I kursen ingår också föreläsningar, enstaka studiebesök samt i stor utsträckning falldiskussioner (seminarier).

Litteraturstudier ingår inkl förberedelser för falldiskussioner. Egen fördjupning i patientfall med separat individuell redovisning för lärare och medstudenter.

Kursen innehåller övningar i mikroskopisk diagnostik av parasitinfektioner då särskilt avseende malaria.

Kursen omfattar också seminarier baserade på fall såsom importfeber, diarré efter utlandsvistelse inkluderande smittskyddsaspekter, vaccinationer och profylax samt antibiotikaresistens.

Examination

Obligatoriska moment: Deltagande i mikroskopering och praktisk tjänstgöring. Deltagande i studiebesök. Aktivt deltagande i kliniska seminarier.

Examination: Formativ examination genom deltagande i diskussioner kring medstudenternas fallpresentationer. Summativ examinationsuppgift består av ett patientfall som redovisas individuellt sista kursdagen. Godkänd praktisk mikroskopiövning.

Begränsningar av antalet prov- eller praktiktillfällen
Antalet examinations- och praktiktillfällen följer Karolinska Institutets lokala riktlinjer, vilket innebär att antalet examinationstillfällen är begränsade till 6 stycken, medan verksamhetsförlagda moment som regel endast kan repeteras en gång.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat.

I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.

Behörighet
Student som underkänts på verksamhetsförlagda utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen ha fullföljts.

Övergångsbestämmelser

För kurs som upphört eller genomgått större förändring ges minst två ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Kursen ansluter till och fördjupar (ev core-nära kunskaper) inom läkarprogrammet.

Kursvärdering sker enligt de riktlinjer som angivits av styrelsen för utbildning vid Karolinska Institutet.

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången fördjupningskurs, vars innehåll helt eller i väsentliga delar överensstämmer med innehållet i kursen. Om du är osäker – kontakta studievägledningen.

Medverkande institutioner: Smittskyddsinstitutet, Smittskyddsenheten i Stockholms läns landsting

*
Kunskaperna är nivåindelade enligt SOLO-taxonomin:
S1) enkel (ex. känna till, identifiera),
S2) sammansatt (ex. redogöra för, beskriva),
S3) relaterad (ex. analysera, relatera), och
S4) utvidgad (ex. teoretisera, analysera).
Färdigheterna är nivåindelade enligt Millers pyramid:
M1) veta,
M2) veta hur man utför,
M3) kunna visa, och
M4) kunna utföra yrkesmässigt.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad kurslitteratur

Gill, Geoffrey V.; Beeching, N. Lecture notes. Tropical medicine : Tropical medicine.